Sida 1 av 1

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 20:33
av mati
Du betalar hela kontantinsatsen och leasingen med oskattade pengar, plus att du kan drav av halva momsen. Skillnaden mot ett privat billån är enorm, framförallt när förmånsvärdet är så lågt som du säger.
Hör med Danni. Han är sektens stora leasingexpert. Utan honom hade jag inte kört den bil jag kör.

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 21:33
av JonasPersson
gellerstam skrev:
Hej

Jag vill inte vara näsvis mot dig. Men prova sökfunktionen på forumet så kommer du hitta många trådar som förklarar allt kring leasing. Fördelar vs nackdelar. Eget AB vs annans AB. Privat vs lesing o.s.v. Det finns även länkar till flertalet excel snurror för beräkning av kostnader både privat och för bolaget.

Lycka till med sökandet.

Att vara näsvis är ok om man har belägg för det. Jag antar att du gjort en sökning med bra träffar. Vad använde du för sökord? Jag har testat "leasing" utan bra resultat och "räknesnurra" var ingen hit.

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 21:35
av JonasPersson
mati skrev:
Du betalar hela kontantinsatsen och leasingen med oskattade pengar, plus att du kan drav av halva momsen. Skillnaden mot ett privat billån är enorm, framförallt när förmånsvärdet är så lågt som du säger.
Hör med Danni. Han är sektens stora leasingexpert. Utan honom hade jag inte kört den bil jag kör.

Tack för svar! Jag ska söka upp Danni! (Hittade dock inte någon sådan medlem här)

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 21:39
av mati
JonasPersson skrev:
Tack för svar! Jag ska söka upp Danni! (Hittade dock inte någon sådan medlem här)
Han ligger överst i medlemslistan med flest antal inlägg.

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 21:42
av danni
Du söker inte upp Danni. Danni söker upp dig 8-)

Här är det Excel-blad jag använder för att räkna: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Där ligger lite förinlagda bilar. Allt är inte helt dagsaktuellt, men de kan tjäna som exempel så får du själv lägga in det som du tittar på. Du justerar lite generella parametrar ute till vänster (viktigast är väl körsträckan) och sen fyller du i värden för olika bilar i respektive kolumn. Den mest intressanta raden att titta på är sen "månadskostnad utslaget". Under det kan man se siffrorna lite tydligare uppdelade.

Utgångspunkten i bladet är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs den anställde ska stå för alla kostnader genom privat skatt och löneavdrag. Det gör att kalkylen lämpar sig väl för egenföretagare (som jag, därför jag skrev den) eller den som ska ha personalbil (dvs kostnadsneutral förmånsbil). Eftersom olika kostnader drabbar olika plånböcker (den egna privata eller företagets) så kan det vara svårt att jämföra bilar som slår olika hårt mot dessa respektive plånböcker. En Tesla, t.ex., slår hårt mot företagets plånbok eftersom leasingavgiften blir väldigt hög, men väldigt lätt mot den privata plånboken då förmånsvärdet och bränslekostnaden är låg. En lyxig tysk för 600 kkr slår inte lika hårt mot företagets plånbok, men desto hårdare mot den privata. Med mitt sätt att räkna kan man lätt jämföra de faktiska kostnaderna för dessa bilar (och finner då att Teslan generellt sett är billigare totalt än den lyxiga tysken).

Vad gäller förmånsvärdet som du ställer dig undrande till så har det två effekter. Dels måste man betala inkomstskatt på förmånsvärdet som om man hade fått motsvarande summa i lön. Hur mycket det är beror på din marginalskatt men troligen runt 52-57% för de som betalar statlig skatt. De pengarna dras alltså från nettolönen, så det blir som om man betalat med privata pengar. Sen är det även arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, som företaget betalar, 31,42%. Själv hanterar jag faktiskt det här med att göra nettolöneavdrag, det blir samma kostnad men lite bättre bieffekter. Mer om detta här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 21:58
av JonasPersson
danni skrev:
Du söker inte upp Danni. Danni söker upp dig 8-)

Här är det Excel-blad jag använder för att räkna: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Där ligger lite förinlagda bilar. Allt är inte helt dagsaktuellt, men de kan tjäna som exempel så får du själv lägga in det som du tittar på. Du justerar lite generella parametrar ute till vänster (viktigast är väl körsträckan) och sen fyller du i värden för olika bilar i respektive kolumn. Den mest intressanta raden att titta på är sen "månadskostnad utslaget". Under det kan man se siffrorna lite tydligare uppdelade.

Utgångspunkten i bladet är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs den anställde ska stå för alla kostnader genom privat skatt och löneavdrag. Det gör att kalkylen lämpar sig väl för egenföretagare (som jag, därför jag skrev den) eller den som ska ha personalbil (dvs kostnadsneutral förmånsbil). Eftersom olika kostnader drabbar olika plånböcker (den egna privata eller företagets) så kan det vara svårt att jämföra bilar som slår olika hårt mot dessa respektive plånböcker. En Tesla, t.ex., slår hårt mot företagets plånbok eftersom leasingavgiften blir väldigt hög, men väldigt lätt mot den privata plånboken då förmånsvärdet och bränslekostnaden är låg. En lyxig tysk för 600 kkr slår inte lika hårt mot företagets plånbok, men desto hårdare mot den privata. Med mitt sätt att räkna kan man lätt jämföra de faktiska kostnaderna för dessa bilar (och finner då att Teslan generellt sett är billigare totalt än den lyxiga tysken).

Vad gäller förmånsvärdet som du ställer dig undrande till så har det två effekter. Dels måste man betala inkomstskatt på förmånsvärdet som om man hade fått motsvarande summa i lön. Hur mycket det är beror på din marginalskatt men troligen runt 52-57% för de som betalar statlig skatt. De pengarna dras alltså från nettolönen, så det blir som om man betalat med privata pengar. Sen är det även arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, som företaget betalar, 31,42%. Själv hanterar jag faktiskt det här med att göra nettolöneavdrag, det blir samma kostnad men lite bättre bieffekter. Mer om detta här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672

Stort tack Danni! Nu ska här räknas! Återkommer när frågorna dyker upp.

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 22:07
av Smutt
Dannis kalkyl saknar 2017 s75 vilket är det bästa köpet utan utrustning en kanon affär

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 19 maj 2017 22:10
av danni
Smutt skrev:
Dannis kalkyl saknar 2017 s75 vilket är det bästa köpet utan utrustning en kanon affär
Som jag skrev så är inte tanken att kalkylen ska innehålla allt som finns att välja på, utan vara en utgångspunkt för folk att mata in exakt de val som de själva funderar på för att jämföra. Det finns ju tusentals kombinationer man kan sätta ihop. Men för all del, alla som kan tänka sig en S75 borde slänga in siffrorna för en sån med sin föredragna utrustning och räkna på!

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 20 maj 2017 09:36
av JonasPersson
danni skrev:
Du söker inte upp Danni. Danni söker upp dig 8-)

Här är det Excel-blad jag använder för att räkna: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Där ligger lite förinlagda bilar. Allt är inte helt dagsaktuellt, men de kan tjäna som exempel så får du själv lägga in det som du tittar på. Du justerar lite generella parametrar ute till vänster (viktigast är väl körsträckan) och sen fyller du i värden för olika bilar i respektive kolumn. Den mest intressanta raden att titta på är sen "månadskostnad utslaget". Under det kan man se siffrorna lite tydligare uppdelade.

Utgångspunkten i bladet är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs den anställde ska stå för alla kostnader genom privat skatt och löneavdrag. Det gör att kalkylen lämpar sig väl för egenföretagare (som jag, därför jag skrev den) eller den som ska ha personalbil (dvs kostnadsneutral förmånsbil). Eftersom olika kostnader drabbar olika plånböcker (den egna privata eller företagets) så kan det vara svårt att jämföra bilar som slår olika hårt mot dessa respektive plånböcker. En Tesla, t.ex., slår hårt mot företagets plånbok eftersom leasingavgiften blir väldigt hög, men väldigt lätt mot den privata plånboken då förmånsvärdet och bränslekostnaden är låg. En lyxig tysk för 600 kkr slår inte lika hårt mot företagets plånbok, men desto hårdare mot den privata. Med mitt sätt att räkna kan man lätt jämföra de faktiska kostnaderna för dessa bilar (och finner då att Teslan generellt sett är billigare totalt än den lyxiga tysken).

Vad gäller förmånsvärdet som du ställer dig undrande till så har det två effekter. Dels måste man betala inkomstskatt på förmånsvärdet som om man hade fått motsvarande summa i lön. Hur mycket det är beror på din marginalskatt men troligen runt 52-57% för de som betalar statlig skatt. De pengarna dras alltså från nettolönen, så det blir som om man betalat med privata pengar. Sen är det även arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, som företaget betalar, 31,42%. Själv hanterar jag faktiskt det här med att göra nettolöneavdrag, det blir samma kostnad men lite bättre bieffekter. Mer om detta här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Jag försökte skicka ett PM till dig Danni men "du finns inte". Här är mitt meddelande:

Hejsan Danni!

Tack för att du tar dig tid och hjälper till här på forumet. Det här med leasing känns riktigt klurigt och det är svårt att övertala min far (som har eget företag) att detta är tillvägagångssättet för att få ett bra pris på en otrolig bil.

Det är ju väldigt enkelt att räkna ut vad månadskostnaden för själva bilen blir om man "leasar" privat från Tesla. Denna skulle bli 9530 kr inkl moms för mig baserat på de uppgifter som ges på Teslas hemsida. Det är dock rätt så mycket i överkant till vår familj så jag försöker få fram en vettig månadskostnad för vad det kostar att leasa via pappas företag.

Jag behöver inte räkna med bränsle, försäkrings och servicekostnader. Det hamnar utanför beräkningen.

Går det att göra en "riktig" månadskostnad eller är det det som är presenterat i "Månadskostnad i privata pengar"? I så fall är det ju ingen stor skillnad från vad privatleasing kostar. Här är en länk till min variant på din fil:

http://www.binarysweetspot.com/Jonas-Model-X.xlsx

Re: Förklara denna leasingkalkyl

Postat: 20 maj 2017 10:10
av danni
JonasPersson skrev:
danni skrev:
Du söker inte upp Danni. Danni söker upp dig 8-)

Här är det Excel-blad jag använder för att räkna: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Där ligger lite förinlagda bilar. Allt är inte helt dagsaktuellt, men de kan tjäna som exempel så får du själv lägga in det som du tittar på. Du justerar lite generella parametrar ute till vänster (viktigast är väl körsträckan) och sen fyller du i värden för olika bilar i respektive kolumn. Den mest intressanta raden att titta på är sen "månadskostnad utslaget". Under det kan man se siffrorna lite tydligare uppdelade.

Utgångspunkten i bladet är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs den anställde ska stå för alla kostnader genom privat skatt och löneavdrag. Det gör att kalkylen lämpar sig väl för egenföretagare (som jag, därför jag skrev den) eller den som ska ha personalbil (dvs kostnadsneutral förmånsbil). Eftersom olika kostnader drabbar olika plånböcker (den egna privata eller företagets) så kan det vara svårt att jämföra bilar som slår olika hårt mot dessa respektive plånböcker. En Tesla, t.ex., slår hårt mot företagets plånbok eftersom leasingavgiften blir väldigt hög, men väldigt lätt mot den privata plånboken då förmånsvärdet och bränslekostnaden är låg. En lyxig tysk för 600 kkr slår inte lika hårt mot företagets plånbok, men desto hårdare mot den privata. Med mitt sätt att räkna kan man lätt jämföra de faktiska kostnaderna för dessa bilar (och finner då att Teslan generellt sett är billigare totalt än den lyxiga tysken).

Vad gäller förmånsvärdet som du ställer dig undrande till så har det två effekter. Dels måste man betala inkomstskatt på förmånsvärdet som om man hade fått motsvarande summa i lön. Hur mycket det är beror på din marginalskatt men troligen runt 52-57% för de som betalar statlig skatt. De pengarna dras alltså från nettolönen, så det blir som om man betalat med privata pengar. Sen är det även arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, som företaget betalar, 31,42%. Själv hanterar jag faktiskt det här med att göra nettolöneavdrag, det blir samma kostnad men lite bättre bieffekter. Mer om detta här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Jag försökte skicka ett PM till dig Danni men "du finns inte". Här är mitt meddelande:

Hejsan Danni!

Tack för att du tar dig tid och hjälper till här på forumet. Det här med leasing känns riktigt klurigt och det är svårt att övertala min far (som har eget företag) att detta är tillvägagångssättet för att få ett bra pris på en otrolig bil.

Det är ju väldigt enkelt att räkna ut vad månadskostnaden för själva bilen blir om man "leasar" privat från Tesla. Denna skulle bli 9530 kr inkl moms för mig baserat på de uppgifter som ges på Teslas hemsida. Det är dock rätt så mycket i överkant till vår familj så jag försöker få fram en vettig månadskostnad för vad det kostar att leasa via pappas företag.

Jag behöver inte räkna med bränsle, försäkrings och servicekostnader. Det hamnar utanför beräkningen.

Går det att göra en "riktig" månadskostnad eller är det det som är presenterat i "Månadskostnad i privata pengar"? I så fall är det ju ingen stor skillnad från vad privatleasing kostar. Här är en länk till min variant på din fil:

http://www.binarysweetspot.com/Jonas-Model-X.xlsx
Det ska gå att skicka PM till mig, men PM är mest meckigt. Skicka mail till danni@compiled.se eller lägg till mig på Facebook Messenger (Danni Efraim) istället om du vill ha privat kontakt, det är smidigare. Jag har som sagt valt att baka in alla kostnader för att kunna jämföra bilar med olika bränslekostnad etc. Vill du bara kolla på företagets kostnader tittar du under "Företagets kostnader" och vill du sen lägga på vissa privata kostnader finns de längre ner under "Privata kostnader". En annan sak du kan göra om du vill ta bort bränsle, försäkring och service är ju helt enkelt att sätta dessa kolumner till 0. Förmånsvärdet du angivit är rätt högt, vad är det för modell och tillval du tittar på?

Tesla erbjuder ingen privatleasing och det finns ingen Tesla som du får för 9530 kr per månad i dagsläget. Jag skulle tippa på att du tittat på den siffran som förutsätter 20% kontantinsats, och det blir ju extremt missvisande om man glömmer räkna med kontantinsatsen. Välj 0% kontantinsats på sidan så får du en siffra som är mer jämförbar (troligen runt 16-17000 kr per månad).