Elväg med induktionsteknik

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Elbilisten »

http://www.nyteknik.se/fordon/elvagen-l ... -h-6850622

Jag tror induktiv teknik passar bäst i t ex taxikön, på färjan, snabbmatställets drive-in eller kön till biltvätten. Förslag på fler ställen? Med låg hastighet och och flera stopp hinner man överföra mer på kort sträcka. Då kommer man kanske även ifrån diskussionen om skattebetalarnas pengar. Det är ju alldeles fruktansvärd ifall någon skattekrona skulle gå till något som kan ge oss mindre buller, avgaser eller oljeimport. På en motorväg med hög hastighet måste man bygga en lång sträcka om det ska ge något.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av AGCF »

Det finns väl inget som hindrar att man tar betalt för induktionsladdning. I god konkurrens med andra laddtekniker. Om det är extremt dyrt så vill jag inte betala varken med skatt eller direkt..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Larofo »

Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot. Möjligen någon gång i framtiden.
Induktiv laddning på lämpliga ställen, andra än regelrätta vägar, som TS skriver om tror jag mer på.
Mest tror jag på förarlösa bilar och Tesla snake. :D
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Ric »

Larofo skrev:
Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot.
Det fungerar nog bäst på vägar som är någorlunda släta, så det kommer nog inte gå innan vi får ett nybyggt sedan väl underhållet vägnät.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Anders77 »

Trafikverket har i deras utredning för några år sedan redan skrotat tanken med induktionsvägar.

Extremt dyrt att bygga i våra förhållanden.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Larofo »

Ric skrev:
Larofo skrev:
Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot.
Det fungerar nog bäst på vägar som är någorlunda släta, så det kommer nog inte gå innan vi får ett nybyggt sedan väl underhållet vägnät.
Någon gång år 2117 med andra ord. :D
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Ric »

Larofo skrev:
Någon gång år 2117 med andra ord. :D
Om det ska hinnas utredas färdigt inom tidsramen så bör utredning skyndsamt tillsättas.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av Anders77 »

Ric skrev:
Larofo skrev:
Någon gång år 2117 med andra ord. :D
Om det ska hinnas utredas färdigt inom tidsramen så bör utredning skyndsamt tillsättas.
Uteredningen för induktion är ju redan klar som sagt.
Svart X90D, bokat en M3.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elväg med induktionsteknik

Inlägg av joel80 »

Kanske vettigare isåfall med induktionsladdning vid gatuparkering.. Då kan man köra långsam laddning och mottagardelarna i bilen behöver inte vara så stora och tunga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar