http://www.nyteknik.se/fordon/elvagen-l ... -h-6850622
Jag tror induktiv teknik passar bäst i t ex taxikön, på färjan, snabbmatställets drive-in eller kön till biltvätten. Förslag på fler ställen? Med låg hastighet och och flera stopp hinner man överföra mer på kort sträcka. Då kommer man kanske även ifrån diskussionen om skattebetalarnas pengar. Det är ju alldeles fruktansvärd ifall någon skattekrona skulle gå till något som kan ge oss mindre buller, avgaser eller oljeimport. På en motorväg med hög hastighet måste man bygga en lång sträcka om det ska ge något.
Elväg med induktionsteknik
Moderator: Redaktion
Re: Elväg med induktionsteknik
Det finns väl inget som hindrar att man tar betalt för induktionsladdning. I god konkurrens med andra laddtekniker. Om det är extremt dyrt så vill jag inte betala varken med skatt eller direkt..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Elväg med induktionsteknik
Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot. Möjligen någon gång i framtiden.
Induktiv laddning på lämpliga ställen, andra än regelrätta vägar, som TS skriver om tror jag mer på.
Mest tror jag på förarlösa bilar och Tesla snake.
m m talar emot. Möjligen någon gång i framtiden.
Induktiv laddning på lämpliga ställen, andra än regelrätta vägar, som TS skriver om tror jag mer på.
Mest tror jag på förarlösa bilar och Tesla snake.
Re: Elväg med induktionsteknik
Det fungerar nog bäst på vägar som är någorlunda släta, så det kommer nog inte gå innan vi får ett nybyggt sedan väl underhållet vägnät.Larofo skrev:Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot.
Re: Elväg med induktionsteknik
Trafikverket har i deras utredning för några år sedan redan skrotat tanken med induktionsvägar.
Extremt dyrt att bygga i våra förhållanden.
Extremt dyrt att bygga i våra förhållanden.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Elväg med induktionsteknik
Någon gång år 2117 med andra ord.Ric skrev:Det fungerar nog bäst på vägar som är någorlunda släta, så det kommer nog inte gå innan vi får ett nybyggt sedan väl underhållet vägnät.Larofo skrev:Jag tror nästan inte alls på elvägar. Pris, verkningsgrad, tillförlitlighet, snö och dundrande plogblad
m m talar emot.
Re: Elväg med induktionsteknik
Om det ska hinnas utredas färdigt inom tidsramen så bör utredning skyndsamt tillsättas.Larofo skrev:Någon gång år 2117 med andra ord.
Re: Elväg med induktionsteknik
Uteredningen för induktion är ju redan klar som sagt.Ric skrev:Om det ska hinnas utredas färdigt inom tidsramen så bör utredning skyndsamt tillsättas.Larofo skrev:Någon gång år 2117 med andra ord.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Elväg med induktionsteknik
Kanske vettigare isåfall med induktionsladdning vid gatuparkering.. Då kan man köra långsam laddning och mottagardelarna i bilen behöver inte vara så stora och tunga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR