Behöver råd inför resa till Nordkapp

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Behöver råd inför resa till Nordkapp

Inlägg av Wilson »

Någon (tror det var HelectriC) ondgjorde sig för en tid sedan om att det inte längre var en utmaning att åka elbil. Livet med Tesla har liksom blivit för enkelt. Jag kan bara hålla med, så sedan en tid har jag planerat en liten expedition till Nordkapp nu i juni. I somras åkte jag till Tyskland och t.o.r på ett par dagar. Alldeles för enkelt… Ingen räckviddsångest, inga trasiga laddare. Bara att ladda och köra. Enda dramatiken var när jag behövde vänta i fem minuter på att en ICE skulle flytta sig från Cleverladdaren i Brahehus.

Så nu blir det Nordkapp. Lika bra att göra det nu med BMWn, när Teslan väl har kommit blir det ju ingen sport längre. Kan man åka till världens ände och tillbaka med förra generationens elbil, finns väl inga ursäkter för att dagens elbilar inte skulle fungera för de flesta i vardagen. Så nu tänkte jag bevisa att det går. Jag kommer att åka med min i3a med gamla 22kWh batteriet. Det är en Rex, men tanken kommer att vara tom. Hela poängen är att resan skall gå helt på el (med undantag för en och annan färja).

Men jag behöver lite råd.

1. Jag har räknat ut att jag borde klara mig på CCS och Typ2-laddning, men när det där oförutsedda händer kan det vara bra att kunna schuko-ladda. Har hört att svenska Teslors UMC inte alltid kommer överens med norska elnät (IT/TN-problematiken). Är det någon som vet om övriga tillverkare brukar ha samma problem i samband med Norgeresor? Tänker då såklart främst på BMW?

2. Jag har skött planeringen med hjälp av ladestasjoner.no och Plugshare. Är det någon annan sajt jag bör hålla koll på?

3. Nordkapp i juni. Vad tror ni om väglaget i Nord-Norge? Läge för vinterdäck? Vill absolut inte vara den där dumma Stockholmaren som fastnar i snön med sin hipster-elbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Behöver råd inför resa till Nordkapp

Inlägg av HelectriC »

Häftig resa med en i3, hoppas det går bra :)

Tror inte du behöver vara rädd för vinterväglag i juni, då ska du har ordentlig otur.
Tyvärr kan du inte få fritag från vägavgifter när du har en REX, bara BEV-varianten av i3 som får det. Har faktiskt ingen aning om det är laddproblem med UMC likt hos Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar