Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Gordon »

Hejsan, detta är mitt första inlägg på forumet och hoppas på hjälp av mer erfarna Tesla-ägare! :oops:

Fick mitt X i september och har laddat via schuko ett tag nu.
Till vardags fungerar det bra men då man kör långturer tar det en hiskelig tid att ladda ifall man kommer hem med "nära noll" SoC.
Ska nu installera Tesla Wall Connector för att kunna ladda 3*16A och även montera ytterligare en 1*16A WB för Leafen.

Tanken är att laddboxen för Leafen ska dela på en av faserna som går till Tesla WC - för att hantera detta ska en brytare monteras som gör att Teslan endast matas med två faser då Leafen laddas.

Jag har redan de två laddboxarna och kabel är neddragen till parkeringen men ej inkopplad.
Elektrikern vill ha 20.700 ex moms vilket känns lite i saftigaste laget - kan bero på att han vill installera 2 st jordfelsbrytare (TypB) á 4.800 kr/st.

Det jag hoppas få svar på är:
- Går att koppla så att Leafen delar på en av de tre faserna till Teslan (vilket regleras med brytare)?
- Kan Teslan ladda endast på två faser (2*16A) samt om det spelar någon roll vilken av faserna som kopplas bort?
- Bör det inte räcka med en jordfelsbrytare monterad uppe i husets elcentral ist för två nere vid laddplatserna?

Tacksam för hjälp...
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av klippan »

Nej
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Svenssons »

Gordon skrev:
Det jag hoppas få svar på är:
- Går att koppla så att Leafen delar på en av de tre faserna till Teslan (vilket regleras med brytare)?
- Kan Teslan ladda endast på två faser (2*16A) samt om det spelar någon roll vilken av faserna som kopplas bort?
- Bör det inte räcka med en jordfelsbrytare monterad uppe i husets elcentral ist för två nere vid laddplatserna?

Tacksam för hjälp...
Är inte elektriker men det låter som komplicerad lösning som kanske är en delorsak till elektrikerns pris. Wall Connectorn bör nog ha en egen jordfelsbrytare men jag tror inte detta är nödvändigt. Hur som helst så behöver inte jordfelsbrytaren vara av Typ B som är hiskeligt dyr. Finns några trådar om detta på forumet.

Teslan kan ladda genom två faser genom UMC:n i alla fall och det spelar roll vilka faser det är, finns några trådar om detta också men vet inte om Wall Connectorn kan ladda på två faser eller inte.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Smutt »

Typ B har ju diskuterats ordentligt och är inget krav. Men det märkligaste är varför du ska ha 2 stycken?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av LarsL »

Det är en missuppfattning att elbilar behöver typB jordfelsbrytare. Byt elektriker, det finns fler.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Ampera »

Har för mig att de vill ha en sparat jordfelsbrytare för WB detta för att den inte skall släcka ner huset om den löser ut.
Du borde klara dig med en. Löser den så stannar laddning på båda bilarna.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Gordon »

Tack för klok input!

Har nu tagit ett varv med elektrikern och enats om att det räcker gott med en jordfelsbrytare TypB á 4.800 kr ex moms.
Uppstår jordfel vid laddning av någon av bilarna släcks alltså båda laddboxarna ner.

Har ställt frågan till Tesla SC Göteborg om Tesla Wall Connector (och Model X) kan hantera att en av faserna stängs ned (eller slås på) under pågående laddning.

Kommer även montera en 3-fas elmätare med diod för att kunna logga elförbrukningen via ELIQ.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Guldis-54 »

Gordon skrev:
Har nu tagit ett varv med elektrikern och enats om att det räcker gott med en jordfelsbrytare TypB á 4.800 kr ex moms.
Uppstår jordfel vid laddning av någon av bilarna släcks alltså båda laddboxarna ner.
Varför en typ B. Gav han något bra svar på detta.
Har själv installerat med en vanlig med hjälp av elektrikern, som msäger att det räcker.
Har det att göra med två laddboxar?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Gordon »

Anledningen till att elektrikern vill använda jordfelsbrytare TypB kan kanske bero på att de nya elinstallationsreglerna - SS 436 40 00 utgåva 3 fastställdes 15 maj i år. Misstänker att alla installationer from 15/5 måste följa dessa... :roll:
Finns det möjligtvis någon som har koll på de nya reglerna och kan bekräfta eller avfärda mina farhågor?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Smutt »

Gordon skrev:
Anledningen till att elektrikern vill använda jordfelsbrytare TypB kan kanske bero på att de nya elinstallationsreglerna - SS 436 40 00 utgåva 3 fastställdes 15 maj i år. Misstänker att alla installationer from 15/5 måste följa dessa... :roll:
Finns det möjligtvis någon som har koll på de nya reglerna och kan bekräfta eller avfärda mina farhågor?
Nån stans måste du ha en jordfelsbrytare har du ingen vid centralen så måste en sättas upp, och då är ju inte prisskillnaden så stor jag hade bara betalat och försökt se glad ut :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Svenssons »

Gordon skrev:
Anledningen till att elektrikern vill använda jordfelsbrytare TypB kan kanske bero på att de nya elinstallationsreglerna - SS 436 40 00 utgåva 3 fastställdes 15 maj i år. Misstänker att alla installationer from 15/5 måste följa dessa... :roll:
Finns det möjligtvis någon som har koll på de nya reglerna och kan bekräfta eller avfärda mina farhågor?
Det finns ingen anledning att ha jordfelsbrytare av Typ B till vanlig AC-laddplats som du har hemma. Kravet med Typ B passar till DC-laddare men dessa har man ju nästan aldrig hemma. Det är ju aldrig tal om någon DC-ström när det kommer till AC-laddplats. Skulle det behövas en Typ B till dessa så skulle det även behövas till alla 3-fas och shuko-uttag eftersom du kan koppla in UMC:n till dessa vilket är samma sak som en Wall Connector.

Detta har diskuterats i denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =39&t=6923

Tror att det mer är en missuppfattning att det ska krävas en Typ B-jordfelsbrytare, vad jag hittar om SS 436 40 00 så är kravet jordfelsbrytare av Typ A eller Typ B. Enbart Typ B är inte ett krav alltså. Sedan bör det även finnas ett överspänningsskydd.

Exempel:
http://d7d235ivsme61.cloudfront.net/sit ... 6_webb.pdf

En AC-laddplats skall inte leverera någon likström alls. En batteriladdare för batterier till t.ex. skruvdragare har bra mycket högre ström och effekt i sig än AC-laddplatsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
johankettisen
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2015 18:43
Ort: Klågerup

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av johankettisen »

Borde man inte kunna koppla in tre (en på varje fas) sådana här...

https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 0.0.uR19N4

...och sedan parallellkoppla dessa i DC-änden till en sådan här...

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 0.0.bPn6zH

...och sedan ladda LEAF:en från den invertern (som kanske även kan vara något klenare än den i beskrivningen) med en 16A-laddare?

Resultatet blir ju att man tar 1200W (ca 5-6A) på varje fas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Bjelke »

I princip borde det funka, ev. med lite stabilisator på mellandelen (batteri eller konding typ)...
Verkningsgraden blir "skaplig" oxo (bara man inte låter prylarna vara i driftsläge 24/7 sas), typ 0,9x0,95 om jag minns rätt :)
Lite enklare dock om man har en likriktare som drar från alla 3 faserna direkt och ger likspänning ut,
men med samma slutresultat ungefär såklart (fast kanske stabilare tror jag iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Svenssons »

johankettisen skrev:
Borde man inte kunna koppla in tre (en på varje fas) sådana här...

https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 0.0.uR19N4

...och sedan parallellkoppla dessa i DC-änden till en sådan här...

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 0.0.bPn6zH

...och sedan ladda LEAF:en från den invertern (som kanske även kan vara något klenare än den i beskrivningen) med en 16A-laddare?

Resultatet blir ju att man tar 1200W (ca 5-6A) på varje fas.
Låter som en mycket dyr (kring 17 000:-) och ineffektiv (förluster på mer än 13% bara i AC->DC->AC, sedan kommer ytterligare förluster på ca 10% i bilen) lösning enbart för att sprida ut effekten på tre faser istället för på en. Du kommer bara kunna ladda i max 6kW och då har du 4 små element som värmer på över 800 W tillsammans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Bjelke »

Betydligt mer "pang för pengarna" att nöja sig med att dra från två faser istället, då räcker det med en enkel trafo, men man får lik förbaskat en förlust på typ 10%...
Kostnaden blir då väsentligt lägre och tokstabil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av jonas »

Har du redan en köpebox är det kanske tråkigt att pilla i den om man inte är säker på sin sak. Då skulle jag göra det ännu enklare för mig och köra Teslan på två av faserna hela tiden och Leafen på den tredje. Teslan kan då ladda drygt 7kW mot dina 3kW idag.

Annars:
Köp en kontaktor till Leafens laddbox som har två poler, en NO och en NC. Den från NC kopplar du i serie till Teslans wallbox ena fas. När kontaktorn drar till bryter den spänningen på NC kretsen och Teslans wallbox får bara två faser, när kontaktorn sedan släpper så blir NC åter ledande och Teslan får 3 faser igen. Viktigt att du kollar vilken fas som stoppar laddningen helt på Teslan. Två av faserna går att bryta men inte den tredje.
Detta fungerar smidigt om du bygger en egen laddbox.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
johankettisen
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2015 18:43
Ort: Klågerup

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av johankettisen »

jonas skrev:
Har du redan en köpebox är det kanske tråkigt att pilla i den om man inte är säker på sin sak. Då skulle jag göra det ännu enklare för mig och köra Teslan på två av faserna hela tiden och Leafen på den tredje. Teslan kan då ladda drygt 7kW mot dina 3kW idag.

Annars:
Köp en kontaktor till Leafens laddbox som har två poler, en NO och en NC. Den från NC kopplar du i serie till Teslans wallbox ena fas. När kontaktorn drar till bryter den spänningen på NC kretsen och Teslans wallbox får bara två faser, när kontaktorn sedan släpper så blir NC åter ledande och Teslan får 3 faser igen. Viktigt att du kollar vilken fas som stoppar laddningen helt på Teslan. Två av faserna går att bryta men inte den tredje.
Detta fungerar smidigt om du bygger en egen laddbox.
Smart och billig lösning som jag absolut skall implementera. Jag byggde helt nyligen en laddare till LEAF:en men bekymrade mig över att den "stal" hela 16A på en fas. Därav mitt något desperata förslag till lösning med 3st likriktare kopplade till en inverter ovan. Just nu kör jag med lösningen att ladda Teslan med 2 faser vilket känns OK, men i och med att LEAF:en inte alltid laddas vore det ju synd att inte utnyttja den fasen när den blir ledig. Den mobila Teslaladdaren torde inte ta alltför mycket stryk av att av och till få 2 respektive 3 faser in i sig väl?
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Gordon »

Installationen är klar och det blev riktigt bra! Har testat ett par veckor nu och är nöjd.

Tesla WC ansluten till 3-fas 16A och Leafens WB är kopplad till fas 3 med 230V/16A.
När Leafen börjar ladda bryts samtliga faser till Tesla WC med hjälp av effektvakt, kontaktor och tidrelä.
Efter 60 sekunder slås strömmen på till Tesla WC och då endast på fas 1 och fas 2.

Samma sak fast inverterat när laddningen av Leafen är klar eller bryts (detta för att åter ladda Teslan på 3 faser).
Funderar dock på att fimpa en återgång till 3-fasladdning av Teslan när Leafen är klar då jag klarar mig fint med 7 kW för vardagspendlingen.
De gånger jag varit på långresa så har Leafen stått kvar hemma och är färdigladdad när jag kommer hem så då finns det 11 kW tillgängligt.
Laddplats Leaf + Tesla.jpg
Användarvisningsbild
johankettisen
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2015 18:43
Ort: Klågerup

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av johankettisen »

Gordon skrev:
Installationen är klar och det blev riktigt bra! Har testat ett par veckor nu och är nöjd.

Tesla WC ansluten till 3-fas 16A och Leafens WB är kopplad till fas 3 med 230V/16A.
När Leafen börjar ladda bryts samtliga faser till Tesla WC med hjälp av effektvakt, kontaktor och tidrelä.
Efter 60 sekunder slås strömmen på till Tesla WC och då endast på fas 1 och fas 2.

Samma sak fast inverterat när laddningen av Leafen är klar eller bryts (detta för att åter ladda Teslan på 3 faser).
Funderar dock på att fimpa en återgång till 3-fasladdning av Teslan när Leafen är klar då jag klarar mig fint med 7 kW för vardagspendlingen.
De gånger jag varit på långresa så har Leafen stått kvar hemma och är färdigladdad när jag kommer hem så då finns det 11 kW tillgängligt.
Laddplats Leaf + Tesla.jpg
Tjusigt!

Får man fråga varför du lagt in en fördröjning i omkopplingen och inte bara kopplat över en fas från Teslan till LEAFen direkt?
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Koppla Tesla Laddbox parallellt med Leaf Laddbox

Inlägg av Gordon »

johankettisen skrev:
Får man fråga varför du lagt in en fördröjning i omkopplingen och inte bara kopplat över en fas från Teslan till LEAFen direkt?
Det är inte bra att bryta en spänningssatt kontaktor, därav 60 sek fördröjning. Kan iofs säkna tiden till 5 sek men det spelar mindre roll under en nattladdning.
Skriv svar