Personlig skylt på leasingbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av bullen »

Det ska även gå att överlåta. Gjorde jag en gång. Men det var mellan mor- och dotterbolag
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Legato »

Sådär, nu är den på plats :D
IMG-20170712-WA0008.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Bjelke »

+1 på den! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
Sådär, nu är den på plats :D
Går på kvävedioxid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
+1 på den! :)
Danke :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Legato skrev:
Sådär, nu är den på plats :D
Går på kvävedioxid?
Hehe, mm konverterad och klar. Eller så är du för gammal ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av bullen »

bylund skrev:
Legato skrev:
Sådär, nu är den på plats :D
Går på kvävedioxid?
Bild Bild
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Teslanorr »

Hej, Har haft en MX från 2016 via Sixt operationella leasing. Jag ville ha en personlig skylt. Iom att Sixt stod som ägare etc på bilen var det dom som regade skylten. Nu har jag köpt loss och sålt vidare den gamla bilen. Och köpt en ny MX. Har då försökt att via Sixt, som även kontaktat och ansökt hos Transportstyrelsen om att flytta skylt till mig/mitt bolag, som ju nu äger den nya bilen. Till saken hör att på skylten står det samma som företaget heter, som exempel, om företaget hetat XYZ AB så vore dem personliga skylten XYZ. I Transportstyrelsens AVSLAG på begäran står "Skäl till beslutet" att Sixt inte kunnat visa att det finns ett samband mellan Sixt och mitt bolag XYZ AB. Och alltså inte "särskilda skäl" att överlåta rätten. Har nu pratat med Transportstyrelsen som står på sig att överlåtelsereglerna är väldigt strikta. Hade även nån synpunkt om "operationell leasing" som jag kände var det primära skälet till att det var omöjligt. Som han sade så leasar dom formellt ut bilen till sig själva. Dom är både ägare OCH brukare. Han menade att det var redan lite "gråzon" där som han uttryckte det. Enda lösningen är tydligen att Sixt "säger upp" den personliga skylten och skickar tillbaka skyltarna, och jag söker igen på samma personliga skylt, och betalar samma peng igen...
Transportstyrelsen PrivSkylt.pdf
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Surfaren »

Teslanorr: jag vet inte om jag tolkar anledningen till ditt inlägg på rätt sätt, men "särskilda skäl" kräver ganska mycket i de flesta juridiska sammanhang. Som det står i deras beslut så medges överlåtelse i regel inom familjen och inom bolag om samband kan visas. Det är alltså ett samband rent bolagsmässigt som avses, inte samband mellan ett bolag och vad som står på skyltarna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Teslanorr »

Hehe, jo jag förstår det. Att det "särskilda skälet" skall vara mellan nuvarande ägare och ny ägare. Man kan ju tycka att ett leasingbolag har en teknisk "relation" till det hela som "facilitator" i sammanhanget. Men dom ser det nog annorlunda. Trodde INTE detta skulle bli sånt besvär...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Personlig skylt på leasingbil?

Inlägg av Legato »

Teslanorr skrev:
Hej, Har haft en MX från 2016 via Sixt operationella leasing. Jag ville ha en personlig skylt. Iom att Sixt stod som ägare etc på bilen var det dom som regade skylten. Nu har jag köpt loss och sålt vidare den gamla bilen. Och köpt en ny MX. Har då försökt att via Sixt, som även kontaktat och ansökt hos Transportstyrelsen om att flytta skylt till mig/mitt bolag, som ju nu äger den nya bilen. Till saken hör att på skylten står det samma som företaget heter, som exempel, om företaget hetat XYZ AB så vore dem personliga skylten XYZ. I Transportstyrelsens AVSLAG på begäran står "Skäl till beslutet" att Sixt inte kunnat visa att det finns ett samband mellan Sixt och mitt bolag XYZ AB. Och alltså inte "särskilda skäl" att överlåta rätten. Har nu pratat med Transportstyrelsen som står på sig att överlåtelsereglerna är väldigt strikta. Hade även nån synpunkt om "operationell leasing" som jag kände var det primära skälet till att det var omöjligt. Som han sade så leasar dom formellt ut bilen till sig själva. Dom är både ägare OCH brukare. Han menade att det var redan lite "gråzon" där som han uttryckte det. Enda lösningen är tydligen att Sixt "säger upp" den personliga skylten och skickar tillbaka skyltarna, och jag söker igen på samma personliga skylt, och betalar samma peng igen...
För mig var Sixt tydliga med att jag bara skulle kunna behålla skylten så länge jag leasar en bil via dem.

Skylten jag hade på min X i denna tråd sitter numera på min Model 3 (som alltså också leasas via Sixt).

Tråkigare är det med min "NO2OIL" skylt som just nu "vilar" eftersom jag har min nya X privat och skylten står på bolaget :(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar