Det är energi och den går att använda till olika saker. Om man ska jämföra diesel och eldrift så måste den med annars haltar det ordentligt.joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt i Almedalen
Re: Northvolt i Almedalen
...så då är den inte skadlig för miljön då, eller...joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Alltså det är som jag förstått det inte el man till störst del använder. Viss elåtgång är det också men den största delen energi som går åt tas från oljan.
Tror man räknar med det i de flesta jämförelser då man skriver upp CO2-utsläppen per liter bensin/diesel.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Northvolt i Almedalen
Läste ingen av er vad jag skrev? Man räknar med den i de flesta uträkningar.LarsL skrev:Det är energi och den går att använda till olika saker. Om man ska jämföra diesel och eldrift så måste den med annars haltar det ordentligt.joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Det jag ville göra tydligt är att man inte får ett överskott på el-energi när man slutar producera bensin och diesel i raffinaderierna. Den största mängden energi som går år där är som sagt olja.
Det är inget jag hoppas mån av er föreslår att vi istället ska bränna för att få el till elbilar.
Framgick det tydligare nu vad jag menad?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt i Almedalen
Fast tittar man rent krasst på det så är det sjukt mer effektivt att använda olja för att generera el än att köra bilar på det. Under en begränsad övergångsperiod alltså.joel80 skrev:Det är inget jag hoppas mån av er föreslår att vi istället ska bränna för att få el till elbilar.
Re: Northvolt i Almedalen
Hoppas de... Vore verkligen kul om Sverige lyckas bygga en batteri fabrik men jag vågar inte riktigt tro på de förrän man ser de hända rent praktiskt...Jerker skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt i Almedalen
Också intressant att läsa (i samma artikel som ovan) att Boliden lokaliserat en stor Kobolt-fyndighet.
Re: Northvolt i Almedalen
...så vi slipper den debatten om de svensktillverkade batterierna...icreate skrev:Också intressant att läsa (i samma artikel som ovan) att Boliden lokaliserat en stor Kobolt-fyndighet.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Northvolt
När man som jag läser lokaltidningen varje dag så dyker det upp med jämna mellanrum nyheter om Northvolt. Det som händer just nu på tomten är att det tas markprover och i maj ska man börja röja bort skogen.
Re: Northvolt
Spännande! Känns som att det antingen är någon nyhet om byggandet av demonstrationsfabriken i Västerås, eller info om någon ny finansiär - eller båda kanske.Elmil skrev:
Re: Northvolt
Få se om vi får reda på något kul imorgon. 10:30 börjar det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
Spännande! Vore otroligt kul om de fick igång en ny storindustri inom ett framtidsområde i Sverige, det behövs!frippan skrev:Få se om vi får reda på något kul imorgon. 10:30 börjar det.
Re: Northvolt
Jag står och hejar på bredvid dig... Vore så sjukt kul om han lyckas...Geni87 skrev:Spännande! Vore otroligt kul om de fick igång en ny storindustri inom ett framtidsområde i Sverige, det behövs!frippan skrev:Få se om vi får reda på något kul imorgon. 10:30 börjar det.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Time & Location
The press event takes place at 10.30 on April 27. Please note that the event partly will be held outside.
The Northvolt Labs site is located at Finnslätten in Västerås, close to the intersection of Lugna Gatan and Lundaleden. Directions: https://goo.gl/maps/S9uczsQtnSJ2
Nån här som ska dit?
Inte online och utomhus, hurtigt värre..
The press event takes place at 10.30 on April 27. Please note that the event partly will be held outside.
The Northvolt Labs site is located at Finnslätten in Västerås, close to the intersection of Lugna Gatan and Lundaleden. Directions: https://goo.gl/maps/S9uczsQtnSJ2
Nån här som ska dit?
Inte online och utomhus, hurtigt värre..
ms 76132 "Eleamore"
Re: Northvolt
Northvolt har signerat ett avtal för lithiumleveranser från en Kanadensisk lithiumgruva. Avtalet garanterar Northvolt 5000 ton lithium årligen, vilket bör motsvara en batteriproduktion på ca 6 GWh. Så det är ganska långt ifrån att räcka till den planerade produktionen på 32 GWh, men utbyggnaden ska ju ske i steg så detta är kanske för att säkra försörjning till produktionen i det första steget.
http://www.marketwired.com/press-releas ... 246697.htm
http://www.marketwired.com/press-releas ... 246697.htm
Re: Northvolt
Mycket at Litiumet är nog planerat att skaffas från andra sidan Bottenviken. Finska Keliber ska starta produktion i Karleby.
Re: Northvolt
Northvolt börjar bygga i Västerås var väl vad dagens pressmeddelande gick ut på:
http://www.northvolt.com/news#/pressrel ... ng-2491680
Mycket matnyttigt i länken. Antal anställda är nu uppe i 100 och de har samlat in en miljard kronor, tillräckligt för att finansiera Västeråsanläggningen Northvolt Labs. En ny avdelning har bildats för batterisystem. Ett europeiskt industrisamarbete har bildats.
Kul att det går framåt! Detta känns seriöst och bra tycker jag.
http://www.northvolt.com/news#/pressrel ... ng-2491680
Mycket matnyttigt i länken. Antal anställda är nu uppe i 100 och de har samlat in en miljard kronor, tillräckligt för att finansiera Västeråsanläggningen Northvolt Labs. En ny avdelning har bildats för batterisystem. Ett europeiskt industrisamarbete har bildats.
Kul att det går framåt! Detta känns seriöst och bra tycker jag.
Re: Northvolt
De hade en batteridriven gruv-lastmaskin från Atlas Copco på plats med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Northvolt
Ja det var en rolig detalj. Det visar ju även på ett det finns potentiella kunder i många Svenska företag, bortsett från de uppenbara Volvo Cars, Scania och Volvo AB.AGCF skrev:De hade en batteridriven gruv-lastmaskin från Atlas Copco på plats med.
Re: Northvolt
Gruvor har svåra problem med att ventilera ut avgaser. Bästa stället för elfordon.Geni87 skrev:Ja det var en rolig detalj. Det visar ju även på ett det finns potentiella kunder i många Svenska företag, bortsett från de uppenbara Volvo Cars, Scania och Volvo AB.AGCF skrev:De hade en batteridriven gruv-lastmaskin från Atlas Copco på plats med.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Northvolt
Japp, ventilationen är en av de största kostnaderna i t.ex. Kirunagruvan.bonath skrev:Gruvor har svåra problem med att ventilera ut avgaser. Bästa stället för elfordon.Geni87 skrev:Ja det var en rolig detalj. Det visar ju även på ett det finns potentiella kunder i många Svenska företag, bortsett från de uppenbara Volvo Cars, Scania och Volvo AB.AGCF skrev:De hade en batteridriven gruv-lastmaskin från Atlas Copco på plats med.
Re: Northvolt
Siemens kliver in med 10 miljoner euro i Nortvolt, Siemens meddelar att man kommer köpa batterier ab NV när produktionen startar och dessutom göra NV till en prioriterad leverantör.