Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt i Almedalen
Det var mindre än jag trodde. Min lilla solcellsanläggning har efter första veckan producerat 500kWh. 15 veckor lagom dåligt svenskt sommarväder motsvarar alltså produktionen en av ett 100-batteri. Känns verkligen inte som flera varv runt jorden i en gammal fossilbil som vissa studier hävdar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Northvolt i Almedalen
Enligt DN:
Gigantisk batterifabrik byggs i Skellefteå eller Västerås
http://www.dn.se/ekonomi/gigantisk-batt ... -vasteras/
Gigantisk batterifabrik byggs i Skellefteå eller Västerås
http://www.dn.se/ekonomi/gigantisk-batt ... -vasteras/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Northvolt i Almedalen
Spännande hur olika man kan se på det... vem har rätt eller är kanske sanningen någonstans i mitten? Ja de är inte lätt att vara konsument idag...Jerker skrev:6884 skrev:Sa han något om CO2-utsläpp vid tillverkning av batterier?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt i Almedalen
Men undersökningen var ju ganska klar på den punkten! De räknade med att batterierna tillverkades med kolkraft, alltså smutsigaste elen. Northvolt räknar med svenskelmix, en av världens renaste. Det är inte batterierna som orsakar utsläppen utan de fossilabränslen som förbrukas när de framställs. Sååå för svenska batterier är detta en korrekt siffra!chaffis75 skrev:Spännande hur olika man kan se på det... vem har rätt eller är kanske sanningen någonstans i mitten? Ja de är inte lätt att vara konsument idag...Jerker skrev:6884 skrev:Sa han något om CO2-utsläpp vid tillverkning av batterier?
Sen ska vi inte glömma att detta var siffrorna för tillverkningen. Metallerna ska upp från marken och sedan transporteras till fabriken. Här finns fortfarande arbete att göra, men det handlar fortfarande om att elektrifiera drivlinor och transporter inte att fortsätta med diesel.
Så Nej det är inte svårt att vara konsument!
Re: Northvolt i Almedalen
Fast även med energimixen på 250g co2 per kwh blir det "bara" 1.875ton co2 för ett 100kwh batteri. Lägg till 50% för Anna (brytning av metaller mm) så är man uppe i drygt 3.6ton. Rätt långt ifrån dom siffror det räknades på i rapporten. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt i Almedalen
Yes! Vi är en av de två slutkandidaterna. Även om vi inte skulle bli valda så är detta ett kvitto på att min kommun är intressant för större industrietableringar.
Känns helt underbart just nu!
Kommer inte bara att bli jobb och sånt om den placeras här. Finns mycket planerat för nya vägar bostadsområden och sånt som ska byggas om en större industri etablerar sig i området där det är tänkt.
Känns helt underbart just nu!
Kommer inte bara att bli jobb och sånt om den placeras här. Finns mycket planerat för nya vägar bostadsområden och sånt som ska byggas om en större industri etablerar sig i området där det är tänkt.
Re: Northvolt i Almedalen
Jag var nog otydlig här, för mig är valet lätt men om man tittar på detta lite mer utifrån och ska bara lite på vad som sägs så är de ju faktiskt inte helt lätt.LarsL skrev:
Så Nej det är inte svårt att vara konsument!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt i Almedalen
Hittade lite roliga siffror och räknade lite.
Peter på Northvolt säger att det går åt ca 7500kWh för att tillverka ett stort batteri på 100kWh.
EIA (US Energy Information Administration) säger att det krävs ca 47,3TWh per år att driva alla raffinaderier i USA.
BP säger att USA raffinerar 20% av all olja i världen. 47,3TWh gånger 5 (för att få världens alla raff) och delat med 7500kWh så får jag 31,6 miljoner batterier.
Att raffinera all oljeproduktion i världen kräver lika mycket EL som att bygga 31,6 miljoner 100kWh batterier.
Länkar:
https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_ca ... _nus_a.htm
https://www.bp.com/content/dam/bp/en/co ... report.pdf
Peter på Northvolt säger att det går åt ca 7500kWh för att tillverka ett stort batteri på 100kWh.
EIA (US Energy Information Administration) säger att det krävs ca 47,3TWh per år att driva alla raffinaderier i USA.
BP säger att USA raffinerar 20% av all olja i världen. 47,3TWh gånger 5 (för att få världens alla raff) och delat med 7500kWh så får jag 31,6 miljoner batterier.
Att raffinera all oljeproduktion i världen kräver lika mycket EL som att bygga 31,6 miljoner 100kWh batterier.
Länkar:
https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_ca ... _nus_a.htm
https://www.bp.com/content/dam/bp/en/co ... report.pdf
Model 3 LR AWD 19"
Re: Northvolt i Almedalen
Och hur många bilar tillverkas det per år i världen? 50-70 miljoner? Om vi alltså tillverkar bilar med 50kWh batterier så är de jämställda med oljeproduktionen! Ät det IVL!
Re: Northvolt i Almedalen
http://www.oica.net/category/production ... tatistics/
Ca 72 miljoner under 2016 om man bara räknar personbilar. Författarna av IVL "rapporten" (läs beställningsjobbet) kan krypa tillbaka tillbaka till beställaren av rapporten (dvs Volvo) och få kompensation för att de bränt sina förtroende-poäng hos samhället.
Ca 72 miljoner under 2016 om man bara räknar personbilar. Författarna av IVL "rapporten" (läs beställningsjobbet) kan krypa tillbaka tillbaka till beställaren av rapporten (dvs Volvo) och få kompensation för att de bränt sina förtroende-poäng hos samhället.
Re: Northvolt i Almedalen
Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Alltså det är som jag förstått det inte el man till störst del använder. Viss elåtgång är det också men den största delen energi som går åt tas från oljan.
Tror man räknar med det i de flesta jämförelser då man skriver upp CO2-utsläppen per liter bensin/diesel.
Alltså det är som jag förstått det inte el man till störst del använder. Viss elåtgång är det också men den största delen energi som går åt tas från oljan.
Tror man räknar med det i de flesta jämförelser då man skriver upp CO2-utsläppen per liter bensin/diesel.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt i Almedalen
På eia länken ovan så står det under "Purchased electricity". Det tolkar jag som att det är el som är inköpt, inte uppeldad råolja.
Re: Northvolt i Almedalen
Det är energi och den går att använda till olika saker. Om man ska jämföra diesel och eldrift så måste den med annars haltar det ordentligt.joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Re: Northvolt i Almedalen
...så då är den inte skadlig för miljön då, eller...joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Alltså det är som jag förstått det inte el man till störst del använder. Viss elåtgång är det också men den största delen energi som går åt tas från oljan.
Tror man räknar med det i de flesta jämförelser då man skriver upp CO2-utsläppen per liter bensin/diesel.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Northvolt i Almedalen
Läste ingen av er vad jag skrev? Man räknar med den i de flesta uträkningar.LarsL skrev:Det är energi och den går att använda till olika saker. Om man ska jämföra diesel och eldrift så måste den med annars haltar det ordentligt.joel80 skrev:Energin som använda vid raffinaderierna är till största delen från delar av råoljan som man eldar. Vi vill ju gärna inte behöva fortsätta elda den oljan för att göra batterier.
Det jag ville göra tydligt är att man inte får ett överskott på el-energi när man slutar producera bensin och diesel i raffinaderierna. Den största mängden energi som går år där är som sagt olja.
Det är inget jag hoppas mån av er föreslår att vi istället ska bränna för att få el till elbilar.
Framgick det tydligare nu vad jag menad?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt i Almedalen
Fast tittar man rent krasst på det så är det sjukt mer effektivt att använda olja för att generera el än att köra bilar på det. Under en begränsad övergångsperiod alltså.joel80 skrev:Det är inget jag hoppas mån av er föreslår att vi istället ska bränna för att få el till elbilar.
Re: Northvolt i Almedalen
Hoppas de... Vore verkligen kul om Sverige lyckas bygga en batteri fabrik men jag vågar inte riktigt tro på de förrän man ser de hända rent praktiskt...Jerker skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt i Almedalen
Också intressant att läsa (i samma artikel som ovan) att Boliden lokaliserat en stor Kobolt-fyndighet.
Re: Northvolt i Almedalen
...så vi slipper den debatten om de svensktillverkade batterierna...icreate skrev:Också intressant att läsa (i samma artikel som ovan) att Boliden lokaliserat en stor Kobolt-fyndighet.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Northvolt
När man som jag läser lokaltidningen varje dag så dyker det upp med jämna mellanrum nyheter om Northvolt. Det som händer just nu på tomten är att det tas markprover och i maj ska man börja röja bort skogen.