Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Bara en dag efter att miljödomen kom så har det börjat arbetas på platsen.

https://www.norran.se/affarsliv/har-tas ... -fabriken/
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Northvolt

Inlägg av ochso »

Vasp skrev:
Bara en dag efter att miljödomen kom så har det börjat arbetas på platsen.

https://www.norran.se/affarsliv/har-tas ... -fabriken/
Det är nog inte jättemånga här som betalar för Norran PLUS, fanns det någon intressant information i artikeln?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Northvolt

Inlägg av Jerker »

Här tas Northvolts första steg mot fabriken
Publicerad igår 15:53 (uppdaterad igår 16:57)
På fredagen, dagen efter miljödomen, inleddes trädfällning för Northvolts kommande fabrik, Northvolt Ett, på Bergsbyns industriområde.

I pressmeddelandet efter torsdagens dom från mark- och miljödomstolen i Umeå flaggade Northvolt för att arbetet skulle sättas igång omedelbart på Bergsbyns industriområde i Torsgatans förlängning, speciellt då domstolen gav klartecken att göra det utan att behöva invänta att domen skulle vinna laga kraft.

Så skedde också: under fredagen jobbade bland annat en skotare och en skördare på området mellan Hedensbyn och Bergsbyn.
Då syns ”skalet”

Från Northvolts sida är företaget mycket nöjt med den snabba starten.

– Det ser väldigt bra ut tidsmässigt. Målet är att den första delen av fabriken ska vara klar i slutet av 2020 då produktionen ska igång. Byggnaden ska stå klar lite tidigare, säger kommunikationschefen Jesper Wigardt.

Han berättar vidare att ”fabriksskalet” kommer att börja synas under andra halvåret 2019.
”Enligt plan”

Byggnationen av Northvolt Labs i Västerås är nu i full gång och den delen är fullt finansierad.

Totalkostnaden för den första delen av fabriken i Skellefteå med den första produktionslinan är beräknad till mellan 1,2 och 1,5 miljarder euro.

– Och där återkommer vi då det finns något att berätta om det. Processen löper helt enligt plan, säger Jesper Wigardt.

Skellefteå Kraft gick ut och berättade att det skulle investera i Northvolt då spaden hade satts i marken i Västerås, trots att beslutet togs tidigare. Finns det på samma sätt finansiärer som väntat på miljödomen?

– Av princip kommenterar vi inte det. Vi har inget nytt att berätta om finansieringen i nuläget, säger Jesper Wigardt.
Energifestival

Kommande fredag blir det mycket Northvolt i Skellefteå som Norran tidigare berättat. Då hålls nämligen ”The Future of Energy Festival” i stan dit Northvolt bjudit bland annat alla sina anställda.

Den består av såväl en konferensdel som en konsertdel. På konferensen kommer många tunga namn att diskutera energianvändandet.

– Den belyser den viktiga roll som Skellefteå kommer att spela i energiomställningen. Där kommer det att bli en diskussion om framtidens transport och industrier, säger Jesper Wigardt.

Foto: Lars Andersson
Lars Andersson
Reporter | lars.andersson@norran.se
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Missade att det var en plus artikel men Jerker fick med allt.


Det jobbas för övrigt på bra på platsen. Är inte en allt för stor omväg för mig att svänga förbi området och kolla in läget om jag kör bil och är på väg till mina föräldrar så brukar göra det för skojs skull då och då.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

Vasp skrev:
Missade att det var en plus artikel men Jerker fick med allt.


Det jobbas för övrigt på bra på platsen. Är inte en allt för stor omväg för mig att svänga förbi området och kolla in läget om jag kör bil och är på väg till mina föräldrar så brukar göra det för skojs skull då och då.
Kul, då kan vi ju få nån liten bild ibland på hur det fortskrider ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Bilder kommer när det börjar se lite mer intressant ut på platsen. Just nu så ser man att de håller på att röja bort skogen så ser ut som vanlig avverkning. Och så har det precis börjats med vägarbeten lite smått.

När man börjar se självaste byggnaden/byggnader så blir det lite intressanta bilder.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Norran har skickat upp en drönare och filmat området som håller på att förberedas för fabriken.

Är säkert en plus artikel men det har röjts jäkla mycket skog på kort tid. 100 hektar stort verkar området bli.

https://www.norran.se/affarsliv/batteri ... -luften-2/
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Northvolt

Inlägg av Elmil »

Northvolt söker nu tillstånd för andra 8GWh produktionslinan.

https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... ionslinan/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Northvolt

Inlägg av ochso »

Jag kan tipsa alla om att följa Northvolt på Twitter, jag tror att de har anställt någon PR-person att sköta deras twitterkonto nyligen för så sent som för en vecka sedan har de börjar skriva inlägg ganska frekvent. Allt i från videosnuttar från tillverkningen av fabriken till att dela relevanta artiklar mm. Efter att ha gjort sporadiska inlägg har det nu kommit 22 stycken i augusti, så det är nog en ganska bra informationskanal framöver.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av TeslaTissel »

ochso skrev:
Jag kan tipsa alla om att följa Northvolt på Twitter, jag tror att de har anställt någon PR-person att sköta deras twitterkonto nyligen för så sent som för en vecka sedan har de börjar skriva inlägg ganska frekvent. Allt i från videosnuttar från tillverkningen av fabriken till att dela relevanta artiklar mm. Efter att ha gjort sporadiska inlägg har det nu kommit 22 stycken i augusti, så det är nog en ganska bra informationskanal framöver.
Superbra - följer.

Hepp!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Northvolt

Inlägg av bylund »

ochso skrev:
Jag kan tipsa alla om att följa Northvolt på Twitter, jag tror att de har anställt någon PR-person att sköta deras twitterkonto nyligen för så sent som för en vecka sedan har de börjar skriva inlägg ganska frekvent. Allt i från videosnuttar från tillverkningen av fabriken till att dela relevanta artiklar mm. Efter att ha gjort sporadiska inlägg har det nu kommit 22 stycken i augusti, så det är nog en ganska bra informationskanal framöver.
Så Peter har inte tagit efter sin förra chef och sköter allt via sitt privata twitterkonto?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Northvolt

Inlägg av ochso »

bylund skrev:
Så Peter har inte tagit efter sin förra chef och sköter allt via sitt privata twitterkonto?
Haha, detta känns ganska genomtänkt till skillnad från EM :roll:
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Northvolt

Inlägg av Elmil »

Drönarbilder från fabriksområdet i Skellefteå. :)

https://mobile.twitter.com/northvolt/st ... 8773190656
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Northvolt

Inlägg av chaffis75 »

Vilket jobb att bara göra området klart för att börja bygga. Jäkligt spännande hela detta projektet. Synd man inte bor närmare för då hade jag gärna åkt dit och tittat på ytorna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Northvolt

Inlägg av Geni87 »

Sanslöst häftigt! Hoppas verkligen att de lyckas nå hela vägen fram, det här projektet är ganska unikt på flera sätt och dessutom extra roligt att det sker i Sverige!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Ytan som har röjts är gigantisk. Var 40000 träd som togs bort. Blev så många stubbar så man fräste bort stubbarna på plats så att man slapp släpa bort alla till soptippen.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Northvolt

Inlägg av MangeT »

Ta bort 40.000 träd? Miljövänligt?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Northvolt

Inlägg av StefL »

MangeT skrev:
Ta bort 40.000 träd? Miljövänligt?
Det är väl varken mer eller mindre mijövänligt än övrigt skogsbruk - skogen är vad jag vet vår största naturtillgång (om det inte är nr 2 efter malmen) och dessutom förnybar, även om det inte lär ske någon återplantering i just det här fallet...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Northvolt

Inlägg av Geni87 »

StefL skrev:
MangeT skrev:
Ta bort 40.000 träd? Miljövänligt?
Det är väl varken mer eller mindre mijövänligt än övrigt skogsbruk - skogen är vad jag vet vår största naturtillgång (om det inte är nr 2 efter malmen) och dessutom förnybar, även om det inte lär ske någon återplantering i just det här fallet...
Precis, och det som avverkas pga det här projektet blir ju en del av den totala mängd som behöver avverkas baserat på efterfrågan, det är ju inte så att detta ökar den totala avverkningen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Northvolt

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Ta bort 40.000 träd? Miljövänligt?
Sverige har ca 28 miljoner hektar skog. Nu fällde de 100 hektar. Tror nog nyttan vida överstiger skadan. :)

Som jämförelse brann ca 25 000 hektar i somras. Fast det är ingenting mot 1888 då ca 200 000 hektar brann.


ps. Om träden står lika tätt i snitt som på de där 100 hektaren så betyder det att vi har ca 11 miljarder träd i Sverige. Eller drygt tusen träd per invånare. (om jag nu räknar/tänker rätt)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Finns en samlingssida med mycket information om projektet. Är säkert intressant för nån.


http://northvoltett.skelleftea.se/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

"nån"?! det är nog intressant för ganska många! ;) (typ halva Europa eg)
Tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av TeslaTissel »

Vasp skrev:
Finns en samlingssida med mycket information om projektet. Är säkert intressant för nån.


http://northvoltett.skelleftea.se/

Japp! Tackar!


Hepp!
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av samuelsu »

Vasp skrev:
Finns en samlingssida med mycket information om projektet. Är säkert intressant för nån.


http://northvoltett.skelleftea.se/
Oh, kul att det rör på sig, men känns samtidigt skönt att ha flyttat - det lär nog märkas på kvarteret:
07BA617F-F59B-43B1-B52F-726A7BC03043.jpeg
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Northvolt

Inlägg av gellerstam »

Vasp skrev:
Finns en samlingssida med mycket information om projektet. Är säkert intressant för nån.


http://northvoltett.skelleftea.se/

Kaxigt: northvoltETT

Blir det fler fabriker i skellefteå?
Tesla Model Y
Skriv svar