Många miljoner i sjön...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Många miljoner i sjön...

Inlägg av Jerker »

Så gör man ett nytt försök att blåsa liv i bränslecellsmarkanden:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -gar-ihop/

Tidsplanen är så långsam att när man fått ihop nåt dussin vätgasmackar i Sverige kommer de flesta ändå redan att ha köpt batteribilar. Antagligen kommer vätgasmackar att få ungefär samma utbredning och täthet som biogasmackar och fler bilar kommer inte heller att finnas på marknaden. Det kommer att förbli en marginell företeelse och det kommer att kosta massor av pengar. Att företag lägger ner pengar i det spelar väl ingen roll (så länge de inte går i konkurs och förlusten får tas av oss skattebetalare), men att kommunala pengar ska in i stôlleprovet gillar jag inte...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Jerker »

Jag skrev en syrlig kommentar till Recharges FB-inlägg om den här artikeln
Jaja, låt dem bränna pengar om de vill. Detta kommer aldrig att bli mer än en marginell företeelse. Ska vi räkna på hur mycket det skulle kosta att på sikt ersätta alla bensinmackar med vätgasmackar? En kostar runt 10 miljoner att bygga. Hur många behövs, 2500? Dvs. lika många som det finns bensinstationer idag.

Hm... 2.500*10.000.000=25.000.000.000 (25 miljarder)
Hur många Tesla Superchargers får man får den kostnaden?
25.000.000.000/700.000=35.714!

Alltså skulle man kunna bygga över 35.000 snabbladdstationer med 6-10 laddpunkter för samma kostnad.

Frågor på det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av mati »

Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av chaffis75 »

Gillar Jerkers inlägg, fram med popcornen och läsa svaren. Mati tror du har helt rätt i hur svaren kommer låta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Bjorn N »

mati skrev:
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
:lol: Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Niklas Z »

Bjorn N skrev:
mati skrev:
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
:lol: Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!
Det är ju jättesmart. Fyll bilen med vätgas så minskar trycket mot marken och då minskar rullmotståndet, vilket gör att energiförbrukningen sjunker och räckvidden ökar. Konstigt att ingen tänkt på det tidigare … :lol:
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ

Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ

Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit. :)
Det vet du, det vet jag, men 99% av befolkningen vet inte det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Jerker »

Det blev ingen storm av motkommentarer, faktiskt! Bara några få.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av LarsL »

Intressant att jämföra utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av snabbladdare. Snabbladdarna är i princip ifatt trots att de endast haft några år på sig emot 10-15 år för gasen. Det här beror naturligtvis på att en gasstation kostar så oändligt mycket mer än en snabbladdare.
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Fandorin »

Det förstår ni väl att anledningen till att vätgasmackar är så dyra är att det tillverkas så få av dom. Bygger man en gigafactory för vätgasmackar kan man säkert sänka priserna med 70 %. :roll:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Många miljoner i sjön...

Inlägg av Tjell »

Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.

Vätgas/bränsleceller har högre energitäthet och lämpar sig väl till tex lastbilar, flygplan, traktorer etc.

Fraktföretag kan ha egna depåer där de ändå lastar och lossar. Påfyllning går snabbare än godshanteringen. Samma sak med flyget. Traktorn finns lokalt på gården och kan ha en egen depå där. Att bygga ut för småfordon är totalt opraktiskt, där är el mycket bättre.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av mati »

Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av LarsL »

Skulle kanske kunna funka stationärt med vätgas?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.
Det funkar utmärkt för belysning/fjärrvärme.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av HelectriC »

Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av _TonyV »

Svenssons skrev:
Tjell skrev:
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.
Ja eller det som är effektivast idag, ångreformering av naturgas men då är miljöaspekten förlorad istället, nåja inte lokala partiklar då.
Nä vätgas funkar till andra områden men inte till privatbilism, känns som marknaden har insett det ändå.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många miljoner i sjön...

Inlägg av LarsL »

Är vätgas oekonomiskt för privatbilar så blir det ettervärre att lyckas med det till lastbilar. Åtminstone så länge ekonomin styr, det är ju möjligt att köra vätgas om man bara är ute efter att green-washa sin verksamhet tex.
Skriv svar