Många miljoner i sjön...
Moderator: Redaktion
Många miljoner i sjön...
Så gör man ett nytt försök att blåsa liv i bränslecellsmarkanden:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -gar-ihop/
Tidsplanen är så långsam att när man fått ihop nåt dussin vätgasmackar i Sverige kommer de flesta ändå redan att ha köpt batteribilar. Antagligen kommer vätgasmackar att få ungefär samma utbredning och täthet som biogasmackar och fler bilar kommer inte heller att finnas på marknaden. Det kommer att förbli en marginell företeelse och det kommer att kosta massor av pengar. Att företag lägger ner pengar i det spelar väl ingen roll (så länge de inte går i konkurs och förlusten får tas av oss skattebetalare), men att kommunala pengar ska in i stôlleprovet gillar jag inte...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -gar-ihop/
Tidsplanen är så långsam att när man fått ihop nåt dussin vätgasmackar i Sverige kommer de flesta ändå redan att ha köpt batteribilar. Antagligen kommer vätgasmackar att få ungefär samma utbredning och täthet som biogasmackar och fler bilar kommer inte heller att finnas på marknaden. Det kommer att förbli en marginell företeelse och det kommer att kosta massor av pengar. Att företag lägger ner pengar i det spelar väl ingen roll (så länge de inte går i konkurs och förlusten får tas av oss skattebetalare), men att kommunala pengar ska in i stôlleprovet gillar jag inte...
Re: Många miljoner i sjön...
Jag skrev en syrlig kommentar till Recharges FB-inlägg om den här artikeln
Jaja, låt dem bränna pengar om de vill. Detta kommer aldrig att bli mer än en marginell företeelse. Ska vi räkna på hur mycket det skulle kosta att på sikt ersätta alla bensinmackar med vätgasmackar? En kostar runt 10 miljoner att bygga. Hur många behövs, 2500? Dvs. lika många som det finns bensinstationer idag.
Hm... 2.500*10.000.000=25.000.000.000 (25 miljarder)
Hur många Tesla Superchargers får man får den kostnaden?
25.000.000.000/700.000=35.714!
Alltså skulle man kunna bygga över 35.000 snabbladdstationer med 6-10 laddpunkter för samma kostnad.
Frågor på det?
Re: Många miljoner i sjön...
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Många miljoner i sjön...
Gillar Jerkers inlägg, fram med popcornen och läsa svaren. Mati tror du har helt rätt i hur svaren kommer låta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Många miljoner i sjön...
Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!mati skrev:- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3291
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Många miljoner i sjön...
Det är ju jättesmart. Fyll bilen med vätgas så minskar trycket mot marken och då minskar rullmotståndet, vilket gör att energiförbrukningen sjunker och räckvidden ökar. Konstigt att ingen tänkt på det tidigare …Bjorn N skrev:Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!mati skrev:- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Många miljoner i sjön...
mati skrev:Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit.
Re: Många miljoner i sjön...
Det vet du, det vet jag, men 99% av befolkningen vet inte det.Verdi skrev:mati skrev:Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Många miljoner i sjön...
Intressant att jämföra utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av snabbladdare. Snabbladdarna är i princip ifatt trots att de endast haft några år på sig emot 10-15 år för gasen. Det här beror naturligtvis på att en gasstation kostar så oändligt mycket mer än en snabbladdare.
Re: Många miljoner i sjön...
Det förstår ni väl att anledningen till att vätgasmackar är så dyra är att det tillverkas så få av dom. Bygger man en gigafactory för vätgasmackar kan man säkert sänka priserna med 70 %.
Många miljoner i sjön...
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Vätgas/bränsleceller har högre energitäthet och lämpar sig väl till tex lastbilar, flygplan, traktorer etc.
Fraktföretag kan ha egna depåer där de ändå lastar och lossar. Påfyllning går snabbare än godshanteringen. Samma sak med flyget. Traktorn finns lokalt på gården och kan ha en egen depå där. Att bygga ut för småfordon är totalt opraktiskt, där är el mycket bättre.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Vätgas/bränsleceller har högre energitäthet och lämpar sig väl till tex lastbilar, flygplan, traktorer etc.
Fraktföretag kan ha egna depåer där de ändå lastar och lossar. Påfyllning går snabbare än godshanteringen. Samma sak med flyget. Traktorn finns lokalt på gården och kan ha en egen depå där. Att bygga ut för småfordon är totalt opraktiskt, där är el mycket bättre.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Många miljoner i sjön...
Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Många miljoner i sjön...
Det funkar utmärkt för belysning/fjärrvärme.mati skrev:Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.
Re: Många miljoner i sjön...
Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Många miljoner i sjön...
HelectriC skrev:Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Många miljoner i sjön...
Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.Tjell skrev:Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Många miljoner i sjön...
Ja eller det som är effektivast idag, ångreformering av naturgas men då är miljöaspekten förlorad istället, nåja inte lokala partiklar då.Svenssons skrev:Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.Tjell skrev:Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Nä vätgas funkar till andra områden men inte till privatbilism, känns som marknaden har insett det ändå.
MYLR-24
Re: Många miljoner i sjön...
Är vätgas oekonomiskt för privatbilar så blir det ettervärre att lyckas med det till lastbilar. Åtminstone så länge ekonomin styr, det är ju möjligt att köra vätgas om man bara är ute efter att green-washa sin verksamhet tex.