Finn fem fel!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Finn fem fel!

Inlägg av Jerker »

Med tanke på hur många faktafel man hittar i texter man läser så kanske det skulle vara kul med en tråd där man kopierar in texter och markerar dessa fel i! Jag läste just en analys på Avanza som riktar in sig på råvarorna bakom elbilar. Därifrån kopierar jag in detta lilla stycke. Inte fem men väl fyra fel i denna korta text:
Teslas Gigafactory 1, den storskaliga batterifabriken i Nevada är snart klar för produktion. Det är en förutsättning för ny modellen Tesla 3 som planeras att bli en volymbil med ett pris på cirka 270 000 kr. Tesla som idag producerar runt 85 000 bilar per år, ska öka produktionen till en halv miljon bilar per år - då krävs det ytterligare batterifabriker.
Rätta mig om jag har fel :oops: men visst är väl produktionshastigheten på S och X närmare 100000 än 85000?
Och inte krävs det fler Gigafactories för att klara en volym på 500000 bilar/år?
Att Gigafactory 1 har producerat batterier länge vet vi även om det inte har varit till model 3 utan till Powerwall, men de skulle kunnat göra det om det hade varit nödvändigt.
Och priset på 3:an, ja...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finn fem fel!

Inlägg av Svenssons »

Jag hittar flertalet gramatiska fel i texten också så det blir fler än 5 fel...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finn fem fel!

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jag hittar flertalet gramatiska fel i texten också så det blir fler än 5 fel...
:D Sant, men det är väl mer regel än undantag!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finn fem fel!

Inlägg av LarsL »

Vad är fel med
"Snart klar"?
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finn fem fel!

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Jag hittar flertalet gramatiska fel i texten också så det blir fler än 5 fel...
Själv hittar jag ett uppenbart stavfel i ovanstående citat :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finn fem fel!

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Vad är fel med
"Snart klar"?
Nja, egentligen ska det vara fler ord rödmarkerade. "Snart klar för produktion". Den producerar ju redan!
Skriv svar