Med svensk Tesla i Norge
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Med svensk Tesla i Norge
Fjellinjen har oftast brickor i tullen som man kan hämta om man är sent ute. Sen måste dessa registreras via deras hemsida eller via telefon för att knyta brickan till din bil. Ta ett foto av regbeviset så kan du maila in detta som bilaga för att få gratis passager för elbil. Du ska inte betala förskottspengar, detta gäller nog för fossilerna. Upp till 10 kontorsdagar tar det att få hem en bricka. Den är inte nödvändig för att få gratis passage, det viktiga är att du registrerat ett avtal.
Du behöver inte välja fjellinjen, gå in på autopass hemsida, där finns alla bomsällskapen listade. Själv har jag E6 Gardemoen Moelv, men de är just nu seeeega att besvara mail.
Kom ihåg att transpondern inte funkar överallt i framrutan. Th bredvid backspegelfästet mot taket finns en zon på rutan som inte är metalliserad där det funkar bra.
Du behöver inte välja fjellinjen, gå in på autopass hemsida, där finns alla bomsällskapen listade. Själv har jag E6 Gardemoen Moelv, men de är just nu seeeega att besvara mail.
Kom ihåg att transpondern inte funkar överallt i framrutan. Th bredvid backspegelfästet mot taket finns en zon på rutan som inte är metalliserad där det funkar bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Med svensk Tesla i Norge
Just hemkommen efter en riktig supersemester med Tesla i Norge. Vilken dramatisk och närmast osannolik natur!!!
AutoPass förbereddes i god tid och verkar ha fungerat bra. Gratis bompeng. Det kändes särkilt bra när jag hade missförstått navigatorn i en underjordisk rondell och av misstag körde över en lång och dyr bro (över 700 kr för avgasbilar) och blev tvungen att vända tillbaka över den direkt igen.
Vi hade också förberett med ladebrikker, ladenykkel och extra laddkabel typ 2, men behövde aldrig använda dem. Det räckte med Superchargersarna.
Vilken härlig känsla det är att glida uppför branta serpentinvägar ljudlöst på batteri, och sedan regenerera energi i nerförsbackarna! T.ex. nerför Trollstigen fick vi över en mil "tillbaka"!
Trevlig resa!
AutoPass förbereddes i god tid och verkar ha fungerat bra. Gratis bompeng. Det kändes särkilt bra när jag hade missförstått navigatorn i en underjordisk rondell och av misstag körde över en lång och dyr bro (över 700 kr för avgasbilar) och blev tvungen att vända tillbaka över den direkt igen.
Vi hade också förberett med ladebrikker, ladenykkel och extra laddkabel typ 2, men behövde aldrig använda dem. Det räckte med Superchargersarna.
Vilken härlig känsla det är att glida uppför branta serpentinvägar ljudlöst på batteri, och sedan regenerera energi i nerförsbackarna! T.ex. nerför Trollstigen fick vi över en mil "tillbaka"!
Trevlig resa!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Med svensk Tesla i Norge
700 spänn för en bro!? var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
2016 Model S 75
Re: Med svensk Tesla i Norge
Ja, vilken bro var det??Jensa skrev:700 spänn för en bro!? var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det var Hardangerbrua, Norges längsta hängbro och världens 8:e längsta hängbro. Spannet är längre än på Golden Gate.
På denna sajt finns flera fina videor med hisnande vyer över både byggarbetet och den färdiga bron: http://www.dofaq.com/no/hardangerbrua
Den går över Eidsfjorden, som är en gren av Hardangerfjorden, mellan två läskigt höga och läskigt stupbranta bergssidor som störtar rakt ner i fjorden. Man kommer till bron genom bergen i långa tunnelsystem som inkluderar rondeller på var sida! Bara det kändes och lite läskigt! Se särskilt byggvideon, när de just har öppnat tunnelöppningen och står och balanserar med en till synes pytteliten grävmaskin på stupkanten! Huvva!
Men mitt skärrade minne hade nog trissat upp bompengen en hel del. 150 kr för personbilar och 600 kr över 3,5 ton.
Det roligaste var att vi fick åka över bron hela tre (3) gånger! Först av misstag, sedan tillbaka, och den tredje gången när vårt tilltänkta hotell i Eidfjord visade sig vara fullt och vi fick åka vidare till ett hotell i Ulvik på andra sidan!
Men det gjorde ingenting. Bron var en fantastisk upplevelse (liksom hela Norge i övrigt!)! Och hotellet i Ulvik (Hardanger Gjestehus) kan jag verkligen rekommendera! Det sköttes av två unga, begåvade bröder från Rumänien, Comi och Mihail, som förutom rumänska och engelska även behärskade både norska, turkiska och arabiska betydligt bättre än jag. Hotellfrukosten var ögonbedövande! Vackert upplagd och välsmakande, bättre än på det värsta lyxhhotell!
Dessutom var Comi riktigt duktig musiker och vi spelade tillsammans till långt in på natten, och han slog oss alla i pingpong också. Visst är det kul att resa! Och med Teslan har det ju öppnat upp sig för att göra billiga långresor!
Om någon av er tar in på det hotellet, hälsa från Olle (munspel), Ragnvi (fiol) och Hampus (flöjter).
På denna sajt finns flera fina videor med hisnande vyer över både byggarbetet och den färdiga bron: http://www.dofaq.com/no/hardangerbrua
Den går över Eidsfjorden, som är en gren av Hardangerfjorden, mellan två läskigt höga och läskigt stupbranta bergssidor som störtar rakt ner i fjorden. Man kommer till bron genom bergen i långa tunnelsystem som inkluderar rondeller på var sida! Bara det kändes och lite läskigt! Se särskilt byggvideon, när de just har öppnat tunnelöppningen och står och balanserar med en till synes pytteliten grävmaskin på stupkanten! Huvva!
Men mitt skärrade minne hade nog trissat upp bompengen en hel del. 150 kr för personbilar och 600 kr över 3,5 ton.
Det roligaste var att vi fick åka över bron hela tre (3) gånger! Först av misstag, sedan tillbaka, och den tredje gången när vårt tilltänkta hotell i Eidfjord visade sig vara fullt och vi fick åka vidare till ett hotell i Ulvik på andra sidan!
Men det gjorde ingenting. Bron var en fantastisk upplevelse (liksom hela Norge i övrigt!)! Och hotellet i Ulvik (Hardanger Gjestehus) kan jag verkligen rekommendera! Det sköttes av två unga, begåvade bröder från Rumänien, Comi och Mihail, som förutom rumänska och engelska även behärskade både norska, turkiska och arabiska betydligt bättre än jag. Hotellfrukosten var ögonbedövande! Vackert upplagd och välsmakande, bättre än på det värsta lyxhhotell!
Dessutom var Comi riktigt duktig musiker och vi spelade tillsammans till långt in på natten, och han slog oss alla i pingpong också. Visst är det kul att resa! Och med Teslan har det ju öppnat upp sig för att göra billiga långresor!
Om någon av er tar in på det hotellet, hälsa från Olle (munspel), Ragnvi (fiol) och Hampus (flöjter).
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Med svensk Tesla i Norge
körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
ms 76132 "Eleamore"
Re: Med svensk Tesla i Norge
Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.12man skrev:körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Med svensk Tesla i Norge
Vad kostar det förresten att köra över bron nuförtiden?bylund skrev:Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.12man skrev:körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Med svensk Tesla i Norge
Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge? Tesla säger att bäst att köp från tesla service i Norge
Men jag är ju i Sverige och mina besök i Norge är långt från någon norsk SC
Bor i stockholm
Lennart
Men jag är ju i Sverige och mina besök i Norge är långt från någon norsk SC
Bor i stockholm
Lennart
Re: Med svensk Tesla i Norge
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.lennart skrev:Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Med svensk Tesla i Norge
Man kan visst råka ut för att behöva en. Vi som åker och fiskar vid norska kusten i en veckas tid får kämpa lite med laddningen då det är långt till närmaste SuC, och närmaste typ-2 ligger ett par mil bort...okjhum skrev:Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.lennart skrev:Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Med svensk Tesla i Norge
Innan hänvisade svenska tesla till norska SC men sen någon gång i våras så går det beställa en norsk umc till svenskt SC.
Skaffar man abonnemang på grön kontakt och fortum så öppnas ytterligare en värld av ladmöjligheter i norge.
Skaffar man abonnemang på grön kontakt och fortum så öppnas ytterligare en värld av ladmöjligheter i norge.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Fortum behöver inget abb. Du bara går in på appen o reggar kreditkortet. Sen kan du starta o stoppa från appen
Re: Med svensk Tesla i Norge
Ja abonnemang blev missvisande. Är samma sak med grön kontakt. Man registrerar sitt kort och får en bricka men inga månadsavgiftet.
Tycker fortum är lite meckiga med app/hemsida och har onödigt hårda krav på lösenordskomplexitet så jag måste alltid börja varje session med att åtetställa lösenordet... Brickan löser en del strul.
Tycker fortum är lite meckiga med app/hemsida och har onödigt hårda krav på lösenordskomplexitet så jag måste alltid börja varje session med att åtetställa lösenordet... Brickan löser en del strul.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Med svensk Tesla i Norge
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?Svenssons skrev:Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det går naturligtvis inte men då gör man så här:beef skrev:Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?Svenssons skrev:Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Jag har min WC på en 32A-kontakt så om man vill ladda från Schuko eller 16A trefasuttag så behövs naturligtvis säkrade adaptrar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Adapter behöves ju inte åt det hållet.
Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det bör vara en nedsäkrad övergång från 32A till 16A liknande denna:Remuz skrev:Adapter behöves ju inte åt det hållet.
Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
Om det redan är en 16A CEE-kontakt på din så kanske det inte är lika viktigt. Schuko kan ju vara upp till 16A även ifall det kanske inte alltid är det och Tesla valt att aldrig dra mer än 13A när det gäller UMC:n.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Med svensk Tesla i Norge
Typ 2 och Supercharger funkar ju alltid och det finns en hel del av bägge i Norge. Det som troligen strular och inte kommer fungera är enfas Schuko tillsammans med svensk (rättare sagt icke-norsk) UMC.Tjell skrev:Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Nu är jag på djupt vatten men om jag har en 32A 5polig kontakt på min umc så måste jag väl inte säkra av en 16A->32A konverterare? Åt andra hållet är givet, Dvs om jag har 16A på min umc men 32A->16A konvertering innan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Med svensk Tesla i Norge
16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.
Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).
Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).
Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.Svenssons skrev:16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.
Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).
Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
Ifall man gör en adapter från umc till ett 32A uttag, och det blir nåt fel på umc:en (kortslutning eller så), så blir det ju en större smäll innan 32A säkringarna går.
Men jag förstår inte att det ska ha någon betydelse.
Ifall man jämför med schuko som kan vara säkrad med 6,10,16 A, där är det ju säkrast att köra med 6A ifall man inte kommer åt att enkelt byta säkring (eller återsälla).