Med svensk Tesla i Norge
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Med svensk Tesla i Norge
Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Med svensk Tesla i Norge
Japp, detta gäller ju all utrustning och inte enbart vid 16A och är en annan sak än adaptrar mellan 32A CEE och 16A CEE.Bjelke skrev:
Problemet är ju att bara att även om utrustningen SKA dra max 16A så kan den ju ff dra mycket mer om den går sönder,
och då ska en säkring på 16A lösa ut för annars kan det bli väldans tråkigt sas...
Problemet är väl att Schuko-uttag kan vara anpassat för allt mellan 10A till 16A med samma stickkontakt. Det finns Schukouttag som har 16A-säkring, uttag konstruerat för 16A och kablar som ska klara av 16A samtidigt som det finns Schukouttag som bara klarar av 10A med kablar som inte klarar av mycket mer än 10A. Inga fysiska problem att koppla in en laddbox som kontinuerligt kan dra 16A från ett sådant uttag dock. Jag tror detta är orsaken varför Tesla valt att begränsa Schuko till 13A även ifall en del Schuko kan ge 16A.Bjelke skrev:Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Lätt förvirrad tråd, jag hoppades på att en "riktig" elektriker el dyl skulle hoppa in och reda ut detta en gång för alla, det verkar dock inte skeGustafsson skrev:Allt som ska kunna kopplas in på ett 16 A uttag måste vara avsäkrat för 16 A. Det ska aldrig gå att dra 32 A genom ett sådant. Om man kan koppla en 32 A WC till ett 16A uttag, måste man se till att att det inte kan gå 32A i 16 A uttag med tillhörande för klena ledningar. Capice ?
Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.
Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina
Det är väl ändå säkringen före uttaget som garanterar att inte mer ström dras än vad ledningarna klarar? Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att koppla in en 16A (osäkrad) last till ett 10A uttag, men då går ju säkringen i skåpet. Eller tänker jag fel här?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Med svensk Tesla i Norge
Precis så är det ju, du kan koppla in utrustning som drar 32 A i en 16 A uttag ex vis på en skarvsladd för 16 A, men drar utrustningen 32 A ska säkringen gå.
Om du före din 16A skarvsladd har en 32 A ledning utan efterföljande säkring ( vilket adaptrarna från exvis Conrad har) kan du dra 32 A genom din 16A ledning och då har du en väldigt varm ledning i bästa fall.
Det är därför du måste ha säkring i en 32->16 A adapter, men inte tvärt om.
För att förtydliga: 32 A vid stömkällan, 16 vid förbrukaren, då ska du ha en 16A säkring i övergången mellan 32 A kontakt och 16A kontakt
Editerad x flera
Om du före din 16A skarvsladd har en 32 A ledning utan efterföljande säkring ( vilket adaptrarna från exvis Conrad har) kan du dra 32 A genom din 16A ledning och då har du en väldigt varm ledning i bästa fall.
Det är därför du måste ha säkring i en 32->16 A adapter, men inte tvärt om.
För att förtydliga: 32 A vid stömkällan, 16 vid förbrukaren, då ska du ha en 16A säkring i övergången mellan 32 A kontakt och 16A kontakt
Editerad x flera
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Hittade lite fler som håller med mig (i andra forum om ljud och bild etc):
"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"
och följande:
"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"
Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter
Ska vi rösta ?
/fth
"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"
och följande:
"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"
Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter
Ska vi rösta ?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Med svensk Tesla i Norge
Fast jag hävdar att när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad till 16A. Jag kan dock ha fel och misstolkat det hela.fth skrev:
Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.
Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina
I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jo, jag tänkte också på det faktiskt, t.om reseadaptrar GB till Schuko brukar ha en säkring, det kanske är vi i Sverige som lever farligtSvenssons skrev:fth skrev:I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Annars blev jag bara mer förvirrad nu, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du ansåg att man inte behöver säkring när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.Svenssons skrev:Fast jag hävdar att när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad till 16A. Jag kan dock ha fel och misstolkat det hela.fth skrev:
Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.
Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina
I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jag har för övrigt köpt en sådan här laddbox just för att kunna ladda i alla typer av nät:
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... b3200r-140
Den har som synes 32A kontakt, jag köpte då även en uppsättning adapters till 32A handske:
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... -teilig-54
Ingen av dessa är som synes avsäkrade.
/fth
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... b3200r-140
Den har som synes 32A kontakt, jag köpte då även en uppsättning adapters till 32A handske:
http://www.ladesystemtechnik.de/ev-plug ... -teilig-54
Ingen av dessa är som synes avsäkrade.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det är det jag skriver...fth skrev:Hittade lite fler som håller med mig (i andra forum om ljud och bild etc):
"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"
och följande:
"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"
Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter
Ska vi rösta ?
/fth
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Med svensk Tesla i Norge
Japp, Du har rätt. Det viktiga är att det aldrig går en högre ström i en kabel som inte är avsedd för det. Skulle man koppla in 16A strömförbrukare med kablar avsedda för 16A på 32A strömuttag så finns risken om inte övergången är avsäkrad. Jag blandade ihop förbrukare och strömkälla.Gustafsson skrev:Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Precis, och alltså inte heller någon säkring när du kopplar 32A last till 16A uttagGustafsson skrev:Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
En avsäkrad 16A hane till 32A hona skulle väl bara i onödan dubblera den befintliga 16A säkringen före uttaget?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Med svensk Tesla i Norge
Säkringen i Storbritannien fyller samma funktion, varje stickpropp är egentligen en övergång från högre strömkälla till apparater som normalt förbrukar 13A. Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.fth skrev:Jo, jag tänkte också på det faktiskt, t.om reseadaptrar GB till Schuko brukar ha en säkring, det kanske är vi i Sverige som lever farligtSvenssons skrev:fth skrev:I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Annars blev jag bara mer förvirrad nu, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du ansåg att man inte behöver säkring när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag?
/fth
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... ypes#Fuses
Jag tänkte fel på källa och förbrukare vilket helt klart ledde till förvirring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Känns som en rätt vettig standard, undrar varför det inte är ett krav i Sverige?Svenssons skrev:Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Med svensk Tesla i Norge
Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Re: Med svensk Tesla i Norge
Om det finns på lager så är det nog inga problem. Vet inte pris dock, men är nog snarlikt med det svenska nu när valutan är nästan 1:1.helix skrev:Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det låter bra! Tack för svarHelectriC skrev:Om det finns på lager så är det nog inga problem. Vet inte pris dock, men är nog snarlikt med det svenska nu när valutan är nästan 1:1.helix skrev:Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Re: Med svensk Tesla i Norge
I mitten på februari köpte jag en norsk UMC i Trondheim för X NOK, det blev 6 285,72 SEK efter bankens omräkning. Klev bara in på SC och bad att få köpa en UMC (utan Shuko- eller trefasadapter, har för mig han sa att de låg på någon tusing styck i pris) samt uppgav VIN.helix skrev:Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Re: Med svensk Tesla i Norge
Nån tusing har de nog aldrig kostat. Har för mig att i skapelsens begynnelse (alltså typ 2013) så kostade dom ca 4000. Sen har priset stigit och stigit...Anders-X skrev:I mitten på februari köpte jag en norsk UMC i Trondheim för X NOK, det blev 6 285,72 SEK efter bankens omräkning. Klev bara in på SC och bad att få köpa en UMC (utan Shuko- eller trefasadapter, har för mig han sa att de låg på någon tusing styck i pris) samt uppgav VIN.helix skrev:Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Med svensk Tesla i Norge
Ja (frågade om priset på en norsk blå).bylund skrev:Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Re: Med svensk Tesla i Norge
Den blå adaptern är helt poänglös - har bott i Norge i 11 år och har hittills aldrig sett något sådant uttag.Anders-X skrev:Ja (frågade om priset på en norsk blå).bylund skrev:Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Teslas blå adapter är för 32A enfas, men de uttag man springer på är de blå 16A enfas eller blå 32A trefas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Med svensk Tesla i Norge
Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Med svensk Tesla i Norge
En röd 16A CEE-adapter följer ju med som standard tillsammans med UMC:n?Teslaspolen skrev:Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Men inte en blå enfas 16 A CEE-adapter, som torde vara det som avses.Svenssons skrev:En röd 16A CEE-adapter följer ju med som standard tillsammans med UMC:n?Teslaspolen skrev:Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS