Med svensk Tesla i Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
Japp, Du har rätt. Det viktiga är att det aldrig går en högre ström i en kabel som inte är avsedd för det. Skulle man koppla in 16A strömförbrukare med kablar avsedda för 16A på 32A strömuttag så finns risken om inte övergången är avsäkrad. Jag blandade ihop förbrukare och strömkälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Det är de ju ! Det är ju det man har proppskåpet till. Så fort det går högre ström än vad ditt uttag är gjort för så går proppen. Du behöver inte ha två likadana säkringar på varje sida av din sladd.
Precis, och alltså inte heller någon säkring när du kopplar 32A last till 16A uttag :-)

En avsäkrad 16A hane till 32A hona skulle väl bara i onödan dubblera den befintliga 16A säkringen före uttaget?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
I Storbritannien har varje pryl en säkring i kontakten.
Jo, jag tänkte också på det faktiskt, t.om reseadaptrar GB till Schuko brukar ha en säkring, det kanske är vi i Sverige som lever farligt :-)

Annars blev jag bara mer förvirrad nu, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du ansåg att man inte behöver säkring när man kopplar in 32A-kontakt på 16A-uttag?

/fth
Säkringen i Storbritannien fyller samma funktion, varje stickpropp är egentligen en övergång från högre strömkälla till apparater som normalt förbrukar 13A. Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... ypes#Fuses

Jag tänkte fel på källa och förbrukare vilket helt klart ledde till förvirring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Avsäkringen är alltså till för att skydda kabeln till strömförbrukaren.
Känns som en rätt vettig standard, undrar varför det inte är ett krav i Sverige?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av helix »

Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Om det finns på lager så är det nog inga problem. Vet inte pris dock, men är nog snarlikt med det svenska nu när valutan är nästan 1:1.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
helix skrev:
Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
Om det finns på lager så är det nog inga problem. Vet inte pris dock, men är nog snarlikt med det svenska nu när valutan är nästan 1:1.
Det låter bra! Tack för svar
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Anders-X »

helix skrev:
Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
I mitten på februari köpte jag en norsk UMC i Trondheim för X NOK, det blev 6 285,72 SEK efter bankens omräkning. Klev bara in på SC och bad att få köpa en UMC (utan Shuko- eller trefasadapter, har för mig han sa att de låg på någon tusing styck i pris) samt uppgav VIN.
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

Anders-X skrev:
helix skrev:
Någon som vet om man med en svenskreggad Tesla kan köra förbi valfritt SC i Norge och köpa en norsk UMC över disk? Prislapp?
I mitten på februari köpte jag en norsk UMC i Trondheim för X NOK, det blev 6 285,72 SEK efter bankens omräkning. Klev bara in på SC och bad att få köpa en UMC (utan Shuko- eller trefasadapter, har för mig han sa att de låg på någon tusing styck i pris) samt uppgav VIN.
Nån tusing har de nog aldrig kostat. Har för mig att i skapelsens begynnelse (alltså typ 2013) så kostade dom ca 4000. Sen har priset stigit och stigit...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Anders-X »

bylund skrev:
Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Ja (frågade om priset på en norsk blå).
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

Anders-X skrev:
bylund skrev:
Det är väl adaptrarna som kostar dryga tusingen?
Ja (frågade om priset på en norsk blå).
Den blå adaptern är helt poänglös - har bott i Norge i 11 år och har hittills aldrig sett något sådant uttag.
Teslas blå adapter är för 32A enfas, men de uttag man springer på är de blå 16A enfas eller blå 32A trefas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
En röd 16A CEE-adapter följer ju med som standard tillsammans med UMC:n?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Ja det är någlt jag är förvirrad över. Varför gör inte Tesla en 16A CEE adapter? Sådana finns ju betydligt fler av än 32A enfas.
En röd 16A CEE-adapter följer ju med som standard tillsammans med UMC:n?
Men inte en blå enfas 16 A CEE-adapter, som torde vara det som avses.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Att göra en blå enfas 16A till röd trefas 16A kostar runt 80kr och 15min tid annars
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Är det någon som testat att sätta WC på norsk iordning och sett om det funkar att använda den i Sverige då? Får skruva upp min imorn och testa kanske...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar