Med svensk Tesla i Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Laponia »

Jag ska åka till Norge imorrn och undrar vad som egentligen gäller där idag, när det kommer till betalvägar och färjor. Jag har fått en bricka att placera på vindrutan från Fjellinjen och den sitter på pats. Jag har också registrerat den på bilens reg.nummer via deras hemsida. Är det bara att åka och har jag "fri lejd" på betalvägar i hela Norge? Och hur är det med färjor? Kollar norska myndigheter av att det är en elbil, eller är det något annat jag måste göra? Tacksam om någon med erfarenhet kan svara på detta...
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bullen »

Du måste ansöka om avgiftsbefrielse hos bonsällskapet för att slippa vägtullar. Det tar ett par dagar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.

Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Det kan tilläggas att det är bilen som åker gratis färja, men inte personerna i bilen. Och ja, jag fick igen mellanskillnaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
aness
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jun 2016 19:25
Ort: Oslo, Norge

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av aness »

Du måste ansöka om avgiftsbefrielse hos bonsällskapet för att slippa vägtullar. Det tar ett par dagar
Dette er viktig, men hvis du ikke får godkjent før du kjører kan du sende dem en beskjed etterpå og spørre pent om de kan endre de passeringene som allerede er gjort.

Bombrikken gjelder i hele Norge.

Ellers er det ikke lenger gratis parkering på alle offentlige parkeringsplasser, les vilkår på automat, står det ikke noe er det garantert billigere å betale.
Merk at det *aldri* er fritak på private parkeringplasser.

Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.

Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Fjellinjen? Är inte det bara en av flera bomsellskap? Har aldrig hört om Fjellinjen och tror det ska gå lika bra med en av de andra. Kolla autopass.no där finns alla listade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.

Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Fjellinjen? Är inte det bara en av flera bomsellskap? Har aldrig hört om Fjellinjen och tror det ska gå lika bra med en av de andra. Kolla autopass.no där finns alla listade.
Eftersom trådskaparen hade en bricka från dem antog jag att det är med dem som det måste tecknas fritaksavtal. Men kanske "måste" var för hård skrivning. Men det lär ju inte vara många fördelar att då börja kontakta ett annat sällskap.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Vi har inget förelbilar i Norge. Varken laddkort, gratispass eller liknande.

Vad borde man ha, och vart skaffar man det?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Vi har inget förelbilar i Norge. Varken laddkort, gratispass eller liknande.

Vad borde man ha, och vart skaffar man det?
Kolla autopass.no
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Tjell »

Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

Tjell skrev:
Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Men man brukar få välja att inte betala om man önskar att hellre ta några dagar i fängelse :lol: min far funderade på om det kanske hade varit kul att testa ett norskt fängelse några dagar istället för 4000kr i böter :lol: det är inget skämt alltså, dom ger en verkligen valmöjligheten :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Tjell »

HelectriC skrev:
Tjell skrev:
Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Men man brukar få välja att inte betala om man önskar att hellre ta några dagar i fängelse :lol: min far funderade på om det kanske hade varit kul att testa ett norskt fängelse några dagar istället för 4000kr i böter :lol: det är inget skämt alltså, dom ger en verkligen valmöjligheten :o
9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt.... Dessutom blev jag bannad från att köra i Norge i 5 mdr.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

aness skrev:
Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.
Tjell skrev:
9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt....
Valde du fängelset?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Tjell »

Herr X skrev:
aness skrev:
Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.
Tjell skrev:
9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt....
Valde du fängelset?
3 veckor annorlunda ferie? Nä, jag hade för mycket annat att göra här i Svea Rike!

Hade ett jädrans trassel att få se bevismaterialet. Long story....


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
aness
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jun 2016 19:25
Ort: Oslo, Norge

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av aness »

Herr X skrev:
aness skrev:
Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.
Alle offentlige stolper som er satt opp i Oslo de siste 2-3 årene har også type-2, alle stolper som er satt opp det siste året har kun type-2.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Stämmer, men det finns mängder med shukos kvar också..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »

Jag är på autopass.no nu och tänkte fixa så att vi kan semestra i Norge. Som jag förstår det kostar det 2000 kr att få en bricka. Stämmer det eller missar jag något?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av 12man »

Var gratis för 2 år sedan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »

12man skrev:
Var gratis för 2 år sedan

Dessvärre valde jag bort tillägget "Tidsmaskin" så jag kan inte åka tillbaka 2 år. Någon som vet hur det ligger till idag? Får man tillbaka pengarna eller hur fungerar det?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Jag beställde en bricka från "Bergen Bompengeselskap AS" för samma syfte och fick då betala 200 NOK i "Brikkedepositum" för brickan (jag gissar att man i teorin kan få tillbaka dessa pengar om man inte längre har behov av brickan).

Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.

Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

P.S. detta gjorde jag i april i år, så ingen tidsmaskin krävs :-)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Jensa »

JonasPersson skrev:
Jag är på autopass.no nu och tänkte fixa så att vi kan semestra i Norge. Som jag förstår det kostar det 2000 kr att få en bricka. Stämmer det eller missar jag något?
Ehm, det lät dyrt! Jag fixade min för 200 NOK genom Fjellinjen i vintras och registrerades med eldrift efter att ha fått maila in scannat regbevis. Sen är det bara att åka förbi alla tullar gratis och det tar inte mer än en dag innan man passerat de 200 kronorna.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »

fth skrev:
Jag beställde en bricka från "Bergen Bompengeselskap AS" för samma syfte och fick då betala 200 NOK i "Brikkedepositum" för brickan (jag gissar att man i teorin kan få tillbaka dessa pengar om man inte längre har behov av brickan).

Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.

Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.

/fth

Lite komiskt att jag också valde Bergen. När jag ska registrera står det NOK 2000 för "litet fordon" vilket är lite knepigt.
2017-07-05_14-02-37.png
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av mahulkp »

Jag beställde bizz utan någon kostnad. Har den i bilen kommer inte ihåg exakt vart ifrån men det var en bomförening söder om Oslo.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Jag förstår inte riktigt, spelar det ingen roll vart ifrån man beställer oavsett vart i Norge man ska vara?
Skriv svar