Med svensk Tesla i Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

okjhum skrev:
lennart skrev:
Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.
Man kan visst råka ut för att behöva en. Vi som åker och fiskar vid norska kusten i en veckas tid får kämpa lite med laddningen då det är långt till närmaste SuC, och närmaste typ-2 ligger ett par mil bort...
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av DSV »

Innan hänvisade svenska tesla till norska SC men sen någon gång i våras så går det beställa en norsk umc till svenskt SC.
Skaffar man abonnemang på grön kontakt och fortum så öppnas ytterligare en värld av ladmöjligheter i norge.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bullen »

Fortum behöver inget abb. Du bara går in på appen o reggar kreditkortet. Sen kan du starta o stoppa från appen
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av DSV »

Ja abonnemang blev missvisande. Är samma sak med grön kontakt. Man registrerar sitt kort och får en bricka men inga månadsavgiftet.
Tycker fortum är lite meckiga med app/hemsida och har onödigt hårda krav på lösenordskomplexitet så jag måste alltid börja varje session med att åtetställa lösenordet... Brickan löser en del strul.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av beef »

Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

beef skrev:
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?
Det går naturligtvis inte men då gör man så här:
WC2.JPG
Jag har min WC på en 32A-kontakt så om man vill ladda från Schuko eller 16A trefasuttag så behövs naturligtvis säkrade adaptrar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Adapter behöves ju inte åt det hållet.

Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Adapter behöves ju inte åt det hållet.

Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
Det bör vara en nedsäkrad övergång från 32A till 16A liknande denna:

http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda

Om det redan är en 16A CEE-kontakt på din så kanske det inte är lika viktigt. Schuko kan ju vara upp till 16A även ifall det kanske inte alltid är det och Tesla valt att aldrig dra mer än 13A när det gäller UMC:n.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Tjell »

Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Planerar resa (hem) till Norge men blir extremt förvirrad av hur och vad med laddning.... Måste läsa på noga innan vi drar!
Typ 2 och Supercharger funkar ju alltid och det finns en hel del av bägge i Norge. Det som troligen strular och inte kommer fungera är enfas Schuko tillsammans med svensk (rättare sagt icke-norsk) UMC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Nu är jag på djupt vatten men om jag har en 32A 5polig kontakt på min umc så måste jag väl inte säkra av en 16A->32A konverterare? Åt andra hållet är givet, Dvs om jag har 16A på min umc men 32A->16A konvertering innan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.

Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).

Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
16A->32A för UMC bör inte behöva säkring nej. UMC:n drar ju max 16A vilket inte är några problem för 32A CEE.

Är det en Wall Connector som kan dra 32A och har 32A-kontakt så måste den säkras ner om man vill koppla den till 16A-uttag (CEE eller Schuko).

Det är I alla fall så jag uppfattar det som.
Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.

Ifall man gör en adapter från umc till ett 32A uttag, och det blir nåt fel på umc:en (kortslutning eller så), så blir det ju en större smäll innan 32A säkringarna går.
Men jag förstår inte att det ska ha någon betydelse.
Ifall man jämför med schuko som kan vara säkrad med 6,10,16 A, där är det ju säkrast att köra med 6A ifall man inte kommer åt att enkelt byta säkring (eller återsälla).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
32A till 16A är ju den som behöver säkring, se övergångarna ovan. Om man kan koppla in en laddbox som har 32A-kontakt till ett 16A-uttag så måste övergången vara avsäkrad. Åt andra hållet är det ingen fara.

Jag kan hitta många fler exempel än de ovan men jag kan inte hitta ett endaste exempel på motsatsen förutom möjligtvis bilder på hemmapulare som gjort egna kablar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Allt som ska kunna kopplas in på ett 16 A uttag måste vara avsäkrat för 16 A. Det ska aldrig gå att dra 32 A genom ett sådant. Om man kan koppla en 32 A WC till ett 16A uttag, måste man se till att att det inte kan gå 32A i 16 A uttag med tillhörande för klena ledningar. Capice ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mickeisol skrev:

Nej snarare tvärtom, gör du en adapter till från 32A wallconnector till 16A uttag så kommer ju säkringen innan uttaget att lösa ut ifall du ställer upp för högt i bilen.
Alla adaptrar jag hittar på större webbutiker för 32A till 16A har ju säkring men ingen av de adaptrar från 16A till 32A har någon säkring. Visst borde säkringen utlösa men 16A-uttaget och troligen inte heller kablarna är ju konstruerade för mer än 16A vilket kan göra att det är dessa som ryker före säkringen i värsta fall.

Exempel på 32A->16A avsäkrat:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022
https://www.elbutik.se/product.html/byg ... ry_id=2136


Exempel på 16A->32A som inte är avsäkrade:
http://www.grunda.se/products/wc1018730 ... bel-grunda
https://www.conrad.se/400-V-CEE-adapter ... 64_0809022

Menar du att butikerna säljer olagliga kablar? Som jag fattar det så ska det inte vara möjligt att koppla in en apparat som kan dra mer ström än vad kontakten är avsedd för. Schuko och 16A CEE är avsedda för max 16A så det skall inte vara fysiskt möjligt att koppla in något som kan dra 32A till dessa. Att koppla in något som kan dra 16A i ett 32A-uttag är ju ingen fara. Det är apparaten som styr hur mycket ström som går genom kontakten, inte kontakten.
Jag förstår dig men kopplingar är till för att skydda utrustningen i andra ändan
Så 32A till 16A behöver ingen säkring då utrustningen som har 16A koppling ska inte dra mer än 16A
Åt andra hållet är det värre
Problemet är ju att bara att även om utrustningen SKA dra max 16A så kan den ju ff dra mycket mer om den går sönder,
och då ska en säkring på 16A lösa ut för annars kan det bli väldans tråkigt sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:

Problemet är ju att bara att även om utrustningen SKA dra max 16A så kan den ju ff dra mycket mer om den går sönder,
och då ska en säkring på 16A lösa ut för annars kan det bli väldans tråkigt sas...
Japp, detta gäller ju all utrustning och inte enbart vid 16A och är en annan sak än adaptrar mellan 32A CEE och 16A CEE.
Bjelke skrev:
Däremot kan man ju undra, som vi skrev för nåt år sedan, hur det kan komma sig att det finns 16A-adaptrar med vanliga
stickproppsuttag på utan att det sitter en egen 10A säkringen på det uttaget... Jag har flera såna här (till Leafen)...
Problemet är väl att Schuko-uttag kan vara anpassat för allt mellan 10A till 16A med samma stickkontakt. Det finns Schukouttag som har 16A-säkring, uttag konstruerat för 16A och kablar som ska klara av 16A samtidigt som det finns Schukouttag som bara klarar av 10A med kablar som inte klarar av mycket mer än 10A. Inga fysiska problem att koppla in en laddbox som kontinuerligt kan dra 16A från ett sådant uttag dock. Jag tror detta är orsaken varför Tesla valt att begränsa Schuko till 13A även ifall en del Schuko kan ge 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Allt som ska kunna kopplas in på ett 16 A uttag måste vara avsäkrat för 16 A. Det ska aldrig gå att dra 32 A genom ett sådant. Om man kan koppla en 32 A WC till ett 16A uttag, måste man se till att att det inte kan gå 32A i 16 A uttag med tillhörande för klena ledningar. Capice ?
Lätt förvirrad tråd, jag hoppades på att en "riktig" elektriker el dyl skulle hoppa in och reda ut detta en gång för alla, det verkar dock inte ske :)

Min lekmannaåsikt är dock att det alltid måste vara ok att koppla in 32A kontakt till 16A uttag, dvs enligt "Svenssons" resonemang tidigare i tråden.

Med "Gustafsson"s resonemang enligt ovan så skulle ju i praktiken varje pryl (lampa, strykjärn, lödpenna, elvisp) behöva ha en säkring, det har iaf inte mina :D

Det är väl ändå säkringen före uttaget som garanterar att inte mer ström dras än vad ledningarna klarar? Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att koppla in en 16A (osäkrad) last till ett 10A uttag, men då går ju säkringen i skåpet. Eller tänker jag fel här?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Precis så är det ju, du kan koppla in utrustning som drar 32 A i en 16 A uttag ex vis på en skarvsladd för 16 A, men drar utrustningen 32 A ska säkringen gå.
Om du före din 16A skarvsladd har en 32 A ledning utan efterföljande säkring ( vilket adaptrarna från exvis Conrad har) kan du dra 32 A genom din 16A ledning och då har du en väldigt varm ledning i bästa fall.
Det är därför du måste ha säkring i en 32->16 A adapter, men inte tvärt om.
För att förtydliga: 32 A vid stömkällan, 16 vid förbrukaren, då ska du ha en 16A säkring i övergången mellan 32 A kontakt och 16A kontakt
Editerad x flera
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

Hittade lite fler som håller med mig (i andra forum om ljud och bild etc):

"Den första adaptern 32A hane till 16A hona så måste du ha avsäkrat
Den andra adaptern 16A hane till 32A hona behöver inte vara avsäkrat"

och följande:

"Att använda större don till lägre strömstyrkor är ok, aldrig tvärt om"

Alltså:
1. för att koppla 16A kontakt till 32A uttag krävs en avsäkrad adapter
2. för att koppla 32A kontakt till 16A uttag krävs inte avsäkrad adapter

Ska vi rösta ? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar