Med svensk Tesla i Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av fth »

P.S. detta gjorde jag i april i år, så ingen tidsmaskin krävs :-)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Jensa »

JonasPersson skrev:
Jag är på autopass.no nu och tänkte fixa så att vi kan semestra i Norge. Som jag förstår det kostar det 2000 kr att få en bricka. Stämmer det eller missar jag något?
Ehm, det lät dyrt! Jag fixade min för 200 NOK genom Fjellinjen i vintras och registrerades med eldrift efter att ha fått maila in scannat regbevis. Sen är det bara att åka förbi alla tullar gratis och det tar inte mer än en dag innan man passerat de 200 kronorna.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »

fth skrev:
Jag beställde en bricka från "Bergen Bompengeselskap AS" för samma syfte och fick då betala 200 NOK i "Brikkedepositum" för brickan (jag gissar att man i teorin kan få tillbaka dessa pengar om man inte längre har behov av brickan).

Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.

Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.

/fth

Lite komiskt att jag också valde Bergen. När jag ska registrera står det NOK 2000 för "litet fordon" vilket är lite knepigt.
2017-07-05_14-02-37.png
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av mahulkp »

Jag beställde bizz utan någon kostnad. Har den i bilen kommer inte ihåg exakt vart ifrån men det var en bomförening söder om Oslo.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Jag förstår inte riktigt, spelar det ingen roll vart ifrån man beställer oavsett vart i Norge man ska vara?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

Jag skulle föreslå att du ringer till dom, verkar mycket märkligt med 2000kr, men om det är förbetalning så använder man ju snabbt upp det beloppet iofs iaf om man rör sig nära Oslo, Bergen eller Stavanger om man inte har elbil dvs, så det hjälper ju inte dig :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Jensa »

Det där måste ju gälla förbetalning och hur mycket rabatt du får vid varje passering. Vilket inte är aktuellt med Tesla. Kan du inte beställa bricka från ett annat bomsellskap? Gäller ändå hela Norge.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »

Jensa skrev:
Det där måste ju gälla förbetalning och hur mycket rabatt du får vid varje passering. Vilket inte är aktuellt med Tesla. Kan du inte beställa bricka från ett annat bomsellskap? Gäller ändå hela Norge.

Mycket skumt... Jag testade en annan förening nu och där var det ännu dyrare. Jag satsar nog på ett BroBizz istället men då kommer jag till frågan var jag ska vända mig för att få "undantag" att passera gratis. Jag kommer ju då inte ha något avtal med någon förening i Norge.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Jensa »

2016 Model S 75
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av JonasPersson »


Tack! Jag beställde en bricka därifrån nu :)
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Fjellinjen har oftast brickor i tullen som man kan hämta om man är sent ute. Sen måste dessa registreras via deras hemsida eller via telefon för att knyta brickan till din bil. Ta ett foto av regbeviset så kan du maila in detta som bilaga för att få gratis passager för elbil. Du ska inte betala förskottspengar, detta gäller nog för fossilerna. Upp till 10 kontorsdagar tar det att få hem en bricka. Den är inte nödvändig för att få gratis passage, det viktiga är att du registrerat ett avtal.
Du behöver inte välja fjellinjen, gå in på autopass hemsida, där finns alla bomsällskapen listade. Själv har jag E6 Gardemoen Moelv, men de är just nu seeeega att besvara mail.
Kom ihåg att transpondern inte funkar överallt i framrutan. Th bredvid backspegelfästet mot taket finns en zon på rutan som inte är metalliserad där det funkar bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av okjhum »

Just hemkommen efter en riktig supersemester med Tesla i Norge. Vilken dramatisk och närmast osannolik natur!!! :o
AutoPass förbereddes i god tid och verkar ha fungerat bra. Gratis bompeng. Det kändes särkilt bra när jag hade missförstått navigatorn i en underjordisk rondell och av misstag körde över en lång och dyr bro (över 700 kr för avgasbilar) och blev tvungen att vända tillbaka över den direkt igen. :D
Vi hade också förberett med ladebrikker, ladenykkel och extra laddkabel typ 2, men behövde aldrig använda dem. Det räckte med Superchargersarna.
Vilken härlig känsla det är att glida uppför branta serpentinvägar ljudlöst på batteri, och sedan regenerera energi i nerförsbackarna! T.ex. nerför Trollstigen fick vi över en mil "tillbaka"!
Trevlig resa!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Jensa »

700 spänn för en bro!? :o var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av HelectriC »

Jensa skrev:
700 spänn för en bro!? :o var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
Ja, vilken bro var det??
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av okjhum »

Det var Hardangerbrua, Norges längsta hängbro och världens 8:e längsta hängbro. Spannet är längre än på Golden Gate.
På denna sajt finns flera fina videor med hisnande vyer över både byggarbetet och den färdiga bron: http://www.dofaq.com/no/hardangerbrua
Den går över Eidsfjorden, som är en gren av Hardangerfjorden, mellan två läskigt höga och läskigt stupbranta bergssidor som störtar rakt ner i fjorden. Man kommer till bron genom bergen i långa tunnelsystem som inkluderar rondeller på var sida! Bara det kändes och lite läskigt! :-) Se särskilt byggvideon, när de just har öppnat tunnelöppningen och står och balanserar med en till synes pytteliten grävmaskin på stupkanten! Huvva! :shock:
Men mitt skärrade minne hade nog trissat upp bompengen en hel del. :oops: 8-) 150 kr för personbilar och 600 kr över 3,5 ton.
Det roligaste var att vi fick åka över bron hela tre (3) gånger! :D Först av misstag, sedan tillbaka, och den tredje gången när vårt tilltänkta hotell i Eidfjord visade sig vara fullt och vi fick åka vidare till ett hotell i Ulvik på andra sidan! :? 8-) :lol:
Men det gjorde ingenting. Bron var en fantastisk upplevelse (liksom hela Norge i övrigt!)! Och hotellet i Ulvik (Hardanger Gjestehus) kan jag verkligen rekommendera! Det sköttes av två unga, begåvade bröder från Rumänien, Comi och Mihail, som förutom rumänska och engelska även behärskade både norska, turkiska och arabiska betydligt bättre än jag. ;) Hotellfrukosten var ögonbedövande! Vackert upplagd och välsmakande, bättre än på det värsta lyxhhotell!
Dessutom var Comi riktigt duktig musiker och vi spelade tillsammans till långt in på natten, och han slog oss alla i pingpong också. Visst är det kul att resa! Och med Teslan har det ju öppnat upp sig för att göra billiga långresor!
Om någon av er tar in på det hotellet, hälsa från Olle (munspel), Ragnvi (fiol) och Hampus (flöjter).
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av 12man »

körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

12man skrev:
körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.

Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
12man skrev:
körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.

Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
Vad kostar det förresten att köra över bron nuförtiden?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 okt 2014 22:31
Ort: Norrtälje

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av lennart »

Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge? Tesla säger att bäst att köp från tesla service i Norge
Men jag är ju i Sverige och mina besök i Norge är långt från någon norsk SC
Bor i stockholm
Lennart
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av okjhum »

lennart skrev:
Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

okjhum skrev:
lennart skrev:
Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.
Man kan visst råka ut för att behöva en. Vi som åker och fiskar vid norska kusten i en veckas tid får kämpa lite med laddningen då det är långt till närmaste SuC, och närmaste typ-2 ligger ett par mil bort...
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av DSV »

Innan hänvisade svenska tesla till norska SC men sen någon gång i våras så går det beställa en norsk umc till svenskt SC.
Skaffar man abonnemang på grön kontakt och fortum så öppnas ytterligare en värld av ladmöjligheter i norge.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av bullen »

Fortum behöver inget abb. Du bara går in på appen o reggar kreditkortet. Sen kan du starta o stoppa från appen
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av DSV »

Ja abonnemang blev missvisande. Är samma sak med grön kontakt. Man registrerar sitt kort och får en bricka men inga månadsavgiftet.
Tycker fortum är lite meckiga med app/hemsida och har onödigt hårda krav på lösenordskomplexitet så jag måste alltid börja varje session med att åtetställa lösenordet... Brickan löser en del strul.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med svensk Tesla i Norge

Inlägg av Remuz »

Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar