Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Det blev lite väl spännande under pendlingen imorse:



Men jösses vad bra den stannar, den här bilen. Den stannade verkligen på nån meter. Och hade den inte gjort det hade hennes huvud hamnat under vänster framhjul...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av peken »

Wow! Imponerande, inte bara bromsarna, utan att du själv vad så snabb i reflexerna. Eller hjälpte bilen till?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av JonasPersson »

Jisses! Skönt att det gick bra. Undra hur hon tänkte när hon cyklade rakt ut i vägen. Du pratade inte med henne?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jensa »

Oj shit! :shock: Bra reaktion där! Du har just räddat någons liv idag danni! Hjälpte bilen till något?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av MangeT »

Vadå, behöver cyklister bry sig om trafikljus, gångtrafikanter, bilar? Trodde att alla andra skulle anpassa sig efter cyklister som kunde göra precis som de vill och köra race i rusningstrafik och inte behöva bromsa för något.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av LarsL »

En Supermänsklig AI autopilot hade sett cyklisten när den försvann bakom skåpbilen och kunnat räkna ut dess vektor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Legato »

Wow, bra jobb av nåde bil och förare!

Snacka om självmordsbenägna många cyklister tycks vara.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Bilen hjälpte inte till. Däremot min erfarenhet. Det är tyvärr väldigt vanligt att folk både går och cyklar mot rött där trots att sikten är så dålig när det står bilar och väntar i vänsterfilen. Så jag brukar alltid sakta ner och vara lite extra beredd just där. Idag lönade det sig.

Det hade nog inte hjälpt om vare sig en AI eller jag hade sett cykeln på andra sidan skåpbilen, för hur skulle vi kunna veta att hon inte tänkte stanna vid det röda ljuset? Jag tänker att eftersom dashcamen kunde se henne så borde även bilens frontkamera kunna det, och då kanske autopiloten potentiellt skulle kunna lära sig att bromsa i en sån situation.

Det rusade fram ett par personer direkt för att hjälpa henne. Jag öppnade dörren för att höra om hon var okay, och då sa hon att hon var oskadd och att det var helt hennes fel, sen cyklade hon vidare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av EnTraktor »

Får man skriva så här? Hoppas hon gjorde illa sig så att hon fick en läxa!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Bilen hjälpte inte till. Däremot min erfarenhet. Det är tyvärr väldigt vanligt att folk både går och cyklar mot rött där trots att sikten är så dålig när det står bilar och väntar i vänsterfilen. Så jag brukar alltid sakta ner och vara lite extra beredd just där. Idag lönade det sig.

Det hade nog inte hjälpt om vare sig en AI eller jag hade sett cykeln på andra sidan skåpbilen, för hur skulle vi kunna veta att hon inte tänkte stanna vid det röda ljuset? Jag tänker att eftersom dashcamen kunde se henne så borde även bilens frontkamera kunna det, och då kanske autopiloten potentiellt skulle kunna lära sig att bromsa i en sån situation.

Det rusade fram ett par personer direkt för att hjälpa henne. Jag öppnade dörren för att höra om hon var okay, och då sa hon att hon var oskadd och att det var helt hennes fel, sen cyklade hon vidare.
Jag tyckte även att hon var reaktionssnabb. Låste framhjulet och voltade framåt! Hon prioriterade resultat framför elegans!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Cyklister och fotgängare är ofta fruktansvärt ignoranta, tyvärr. Idag stannade jag för en fotgängare som passerade på ett övergångsställe när jag skulle ut ur en rondell. Inget konstigt med det, för det var som det skulle, men den här fotgängaren såg sig öht inte om alls för att kontrollera att det var säkert att passera vägen, och det är tyvärr inte ovanligt. Jag fattar verkligen inte hur de vågar? När jag är ute och går i trafiken så ser jag mig alltid noga omkring när jag går ut på ett övergångsställe även om det är bilarna som ska väja. Puckon! säger jag bara...
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av peken »

EnTraktor skrev:
Får man skriva så här? Hoppas hon gjorde illa sig så att hon fick en läxa!
Jag tror hon lärde sig en läxa ändå. Tror hon kommer ta det försiktigare framöver när hon korsar bilvägar med cykeln.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Cyklister och fotgängare är ofta fruktansvärt ignoranta, tyvärr. Idag stannade jag för en fotgängare som passerade på ett övergångsställe när jag skulle ut ur en rondell. Inget konstigt med det, för det var som det skulle, men den här fotgängaren såg sig öht inte om alls för att kontrollera att det var säkert att passera vägen, och det är tyvärr inte ovanligt. Jag fattar verkligen inte hur de vågar? När jag är ute och går i trafiken så ser jag mig alltid noga omkring när jag går ut på ett övergångsställe även om det är bilarna som ska väja. Puckon! säger jag bara...
"Det spelar ingen roll om jag hamnar som ett vårdpaket på sjukhus med hjärnskador för det var iaf inte mitt fel"...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Foluke »

Lite lurig ljussättning tycker jag. Vänster fil har rött och de två högra har grönt. Tre bilar stod och väntade i vänsterfilen. Trodde möjligen cyklisten att alla filerna hade rött och det var ok att passera?
Hur som helst är det bra med suveräna bromsar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Det hade nog inte hjälpt om vare sig en AI eller jag hade sett cykeln på andra sidan skåpbilen, för hur skulle vi kunna veta att hon inte tänkte stanna vid det röda ljuset? Jag tänker att eftersom dashcamen kunde se henne så borde även bilens frontkamera kunna det, och då kanske autopiloten potentiellt skulle kunna lära sig att bromsa i en sån situation.
Har sett en liknade situation där de visar på fördelen med AI styrning, tror det var Googles bil. De visade hur bilen kunde analysera rörelsen bakom skåpbilen och därmed stanna i tid.
Även om cyklisten stannar så är ju rätt reaktion att sakta ner och förutsätta att hon kommer farande. Det är ju det jag skulle gjort (och förmodligen du också) om vi sett henne.
När vi får autonoma bilar kommer det nog hända ganska ofta att de överraskar oss med att stanna och släppa fram cyklister tex. De kommer att se sådan som vi inte hinner upptäcka.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av oscfor »

Foluke skrev:
Lite lurig ljussättning tycker jag. Vänster fil har rött och de två högra har grönt. Tre bilar stod och väntade i vänsterfilen. Trodde möjligen cyklisten att alla filerna hade rött och det var ok att passera?
Hur som helst är det bra med suveräna bromsar.
Hon kör mot rött, vad mer ska hon behöva? Det här är ju en väldigt vanlig typ av trafikplats i Sverige, som har sin problem, men att någon avsiktligt bryter mot ljussignaleringen kan ju inte trafikplanerare ta hänsyn till?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av olarsson »

Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Teslalink »

Bra bromsat Danni! Såg ut som du räddade situationen åt henne.
Jag cyklar den korsningen flera gånger varje vecka. Upplever inte det som en korsning där cyklister kör mot rött så ofta. För cyklister är signalerna tydliga och klara i den korsningen, inget att klaga på.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Bilen hjälpte inte till.
Syftade på bilens bromsar som väl ändå får anses vara del av bilen ☺️
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Foluke »

olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
...fast när jag kör bil, följer jag ljussignalerna, när jag går kollar jag om det är fritt oavsett ljussignalerna. På cykel kliver jag av om jag förflyttar mot rött vid övergångsställe! Alltid koll på trafiken för överlevnadens skull!
Fortfarande bra med vakna bilister och goda bromsar!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Teslalink skrev:
Bra bromsat Danni! Såg ut som du räddade situationen åt henne.
Jag cyklar den korsningen flera gånger varje vecka. Upplever inte det som en korsning där cyklister kör mot rött så ofta. För cyklister är signalerna tydliga och klara i den korsningen, inget att klaga på.
Signalerna må vara tydliga, men det är ändå jättevanligt. Om du kollar i början av videon ser du till och med en annan cyklist som också cyklar mot rött före henne. Och där är det även supervanligt att folk går mot rött trots att det är en väldigt olämplig plats att göra det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av olarsson »

Foluke skrev:
olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
...fast när jag kör bil, följer jag ljussignalerna, när jag går kollar jag om det är fritt oavsett ljussignalerna. På cykel kliver jag av om jag förflyttar mot rött vid övergångsställe! Alltid koll på trafiken för överlevnadens skull!
Fortfarande bra med vakna bilister och goda bromsar!
Min poäng exakt. Somliga gör rätt oavsett färdsätt, andra gör fel vare sig de sitter i bilen eller på cykeln.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Bilen hjälpte inte till.
Syftade på bilens bromsar som väl ändå får anses vara del av bilen ☺️
Jag svarade på det "peken" och "Jensa" skrev om huruvida bilen hjälpte till. De menade nog snarare om bilen hjälpte till med reaktionstiden, dvs om nödbromsen slog till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av _TonyV »

olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
Jag håller med, även om många beter sig fel i trafiken men det är de oskyddade man ska vara aktsam mot i första hand. Absolut inget rättfärdigar en påkörning av gångtrafikant, cyklist, mopedist, häst eller vad som helst bara för att den andra gjorde fel. Så jag kör alltid med marginaler, saktar in när sikten är skymd, eller speciellt om oskyddade är i körriktningen.
Ja må låta präktigt men så bråttom har man aldrig i stan där dessa situationer inträffar alltför ofta.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av El Toys »

Blir ju jobbigt i framtiden. När alla bilar har AP. Cyklister och gångtrafikanter, Kommer ju bara att gå rakt ut i trafiken, säkra på att bilarna stannar. :roll: :!:
Skriv svar