Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Cyklister och fotgängare är ofta fruktansvärt ignoranta, tyvärr. Idag stannade jag för en fotgängare som passerade på ett övergångsställe när jag skulle ut ur en rondell. Inget konstigt med det, för det var som det skulle, men den här fotgängaren såg sig öht inte om alls för att kontrollera att det var säkert att passera vägen, och det är tyvärr inte ovanligt. Jag fattar verkligen inte hur de vågar? När jag är ute och går i trafiken så ser jag mig alltid noga omkring när jag går ut på ett övergångsställe även om det är bilarna som ska väja. Puckon! säger jag bara...
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av peken »

EnTraktor skrev:
Får man skriva så här? Hoppas hon gjorde illa sig så att hon fick en läxa!
Jag tror hon lärde sig en läxa ändå. Tror hon kommer ta det försiktigare framöver när hon korsar bilvägar med cykeln.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Cyklister och fotgängare är ofta fruktansvärt ignoranta, tyvärr. Idag stannade jag för en fotgängare som passerade på ett övergångsställe när jag skulle ut ur en rondell. Inget konstigt med det, för det var som det skulle, men den här fotgängaren såg sig öht inte om alls för att kontrollera att det var säkert att passera vägen, och det är tyvärr inte ovanligt. Jag fattar verkligen inte hur de vågar? När jag är ute och går i trafiken så ser jag mig alltid noga omkring när jag går ut på ett övergångsställe även om det är bilarna som ska väja. Puckon! säger jag bara...
"Det spelar ingen roll om jag hamnar som ett vårdpaket på sjukhus med hjärnskador för det var iaf inte mitt fel"...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Foluke »

Lite lurig ljussättning tycker jag. Vänster fil har rött och de två högra har grönt. Tre bilar stod och väntade i vänsterfilen. Trodde möjligen cyklisten att alla filerna hade rött och det var ok att passera?
Hur som helst är det bra med suveräna bromsar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Det hade nog inte hjälpt om vare sig en AI eller jag hade sett cykeln på andra sidan skåpbilen, för hur skulle vi kunna veta att hon inte tänkte stanna vid det röda ljuset? Jag tänker att eftersom dashcamen kunde se henne så borde även bilens frontkamera kunna det, och då kanske autopiloten potentiellt skulle kunna lära sig att bromsa i en sån situation.
Har sett en liknade situation där de visar på fördelen med AI styrning, tror det var Googles bil. De visade hur bilen kunde analysera rörelsen bakom skåpbilen och därmed stanna i tid.
Även om cyklisten stannar så är ju rätt reaktion att sakta ner och förutsätta att hon kommer farande. Det är ju det jag skulle gjort (och förmodligen du också) om vi sett henne.
När vi får autonoma bilar kommer det nog hända ganska ofta att de överraskar oss med att stanna och släppa fram cyklister tex. De kommer att se sådan som vi inte hinner upptäcka.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av oscfor »

Foluke skrev:
Lite lurig ljussättning tycker jag. Vänster fil har rött och de två högra har grönt. Tre bilar stod och väntade i vänsterfilen. Trodde möjligen cyklisten att alla filerna hade rött och det var ok att passera?
Hur som helst är det bra med suveräna bromsar.
Hon kör mot rött, vad mer ska hon behöva? Det här är ju en väldigt vanlig typ av trafikplats i Sverige, som har sin problem, men att någon avsiktligt bryter mot ljussignaleringen kan ju inte trafikplanerare ta hänsyn till?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av olarsson »

Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Teslalink »

Bra bromsat Danni! Såg ut som du räddade situationen åt henne.
Jag cyklar den korsningen flera gånger varje vecka. Upplever inte det som en korsning där cyklister kör mot rött så ofta. För cyklister är signalerna tydliga och klara i den korsningen, inget att klaga på.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Bilen hjälpte inte till.
Syftade på bilens bromsar som väl ändå får anses vara del av bilen ☺️
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Foluke »

olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
...fast när jag kör bil, följer jag ljussignalerna, när jag går kollar jag om det är fritt oavsett ljussignalerna. På cykel kliver jag av om jag förflyttar mot rött vid övergångsställe! Alltid koll på trafiken för överlevnadens skull!
Fortfarande bra med vakna bilister och goda bromsar!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Teslalink skrev:
Bra bromsat Danni! Såg ut som du räddade situationen åt henne.
Jag cyklar den korsningen flera gånger varje vecka. Upplever inte det som en korsning där cyklister kör mot rött så ofta. För cyklister är signalerna tydliga och klara i den korsningen, inget att klaga på.
Signalerna må vara tydliga, men det är ändå jättevanligt. Om du kollar i början av videon ser du till och med en annan cyklist som också cyklar mot rött före henne. Och där är det även supervanligt att folk går mot rött trots att det är en väldigt olämplig plats att göra det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av olarsson »

Foluke skrev:
olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
...fast när jag kör bil, följer jag ljussignalerna, när jag går kollar jag om det är fritt oavsett ljussignalerna. På cykel kliver jag av om jag förflyttar mot rött vid övergångsställe! Alltid koll på trafiken för överlevnadens skull!
Fortfarande bra med vakna bilister och goda bromsar!
Min poäng exakt. Somliga gör rätt oavsett färdsätt, andra gör fel vare sig de sitter i bilen eller på cykeln.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Bilen hjälpte inte till.
Syftade på bilens bromsar som väl ändå får anses vara del av bilen ☺️
Jag svarade på det "peken" och "Jensa" skrev om huruvida bilen hjälpte till. De menade nog snarare om bilen hjälpte till med reaktionstiden, dvs om nödbromsen slog till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av _TonyV »

olarsson skrev:
Men tagga ner cyklist-bashingen nu.
Ja hon gjorde fel, men svepande generaliseringar mot cyklister får bara er att låta som korkade fossilbilister.
Jag cyklar i Stockholms innerstad varje dag och visst, det är många cyklister som gör fel. Men det är lika vanligt med fotgängare som inte ser sig för, går i cykelbanan osv. Och bilister som kör mot rött, svänger utan att blinka och prejar cyklister, stannar i cykelfältet, kör för fort osv osv.
Det handlar inte om vilket fordon du framför just för stunden, det handlar om din generella attityd gentemot regler och dina medtrafikanter.
Jag håller med, även om många beter sig fel i trafiken men det är de oskyddade man ska vara aktsam mot i första hand. Absolut inget rättfärdigar en påkörning av gångtrafikant, cyklist, mopedist, häst eller vad som helst bara för att den andra gjorde fel. Så jag kör alltid med marginaler, saktar in när sikten är skymd, eller speciellt om oskyddade är i körriktningen.
Ja må låta präktigt men så bråttom har man aldrig i stan där dessa situationer inträffar alltför ofta.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av El Toys »

Blir ju jobbigt i framtiden. När alla bilar har AP. Cyklister och gångtrafikanter, Kommer ju bara att gå rakt ut i trafiken, säkra på att bilarna stannar. :roll: :!:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Tjell »

Idealiskt är att separera trafikslagen. Det görs oftast (tex tåg och gående) men det skulle behövas mer av det.

Tänk också: Varje gång du blir överraskad av något i trafiken - då har du gjort något fel. Tänk på vad det betyder!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av okjhum »

Ja, bra reagerat! Och kom ihåg, alla, att ingen enda har några rättigheter i trafiken. Vi har bara skyldigheter, hur vi än tar oss fram.
Jag har f.ö. tittat mycket på ryska och andra trafikvideor och fått en väldig respekt för att precis vad som helst kan hända, oavsett om någon gör fel eller ej. Det enda man kan göra förebyggande - utöver att fullgöra sina skyldigheter och inte spela trafikpolis - är att vara förutseende med en riktigt, riktigt stor portion fantasi! (Och att köra Tesla, förstås! Den säkraste bilen. :) )
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

okjhum skrev:
Ja, bra reagerat! Och kom ihåg, alla, att ingen enda har några rättigheter i trafiken. Vi har bara skyldigheter, hur vi än tar oss fram.
Jag har f.ö. tittat mycket på ryska och andra trafikvideor och fått en väldig respekt för att precis vad som helst kan hända, oavsett om någon gör fel eller ej. Det enda man kan göra förebyggande - utöver att fullgöra sina skyldigheter och inte spela trafikpolis - är att vara förutseende med en riktigt, riktigt stor portion fantasi! (Och att köra Tesla, förstås! Den säkraste bilen. :) )
Jag tittar också ibland på de där ryska car crash-videorna. Jag känner mig lite pervers när jag gör det! :? Men du har rätt, man kan råka ut för vad som helst, även om jag tror att risken är mindre här än i Ryssland. Här har vi trots allt inte lika många som kör bil berusade, antagligen bättre förarutbildning, bättre koll på bilarnas trafikduglighet osv. Men ibland är olyckan framme.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av HelectriC »

Ja, efter att ha sett en del ryska dashcamvideos, så tror jag knappt jag vågar röra mig i rysk trafik om jag inte har pansarvagn eller liknande. Dom verkar fullständigt IQ-befriade hela bunten. Köra i 90 förbi ett hårt trafikerat mot med 10cm mellan sig och annan trafik och sen bli förvånad att det händer en olycka :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Ja, efter att ha sett en del ryska dashcamvideos, så tror jag knappt jag vågar röra mig i rysk trafik om jag inte har pansarvagn eller liknande. Dom verkar fullständigt IQ-befriade hela bunten. Köra i 90 förbi ett hårt trafikerat mot med 10cm mellan sig och annan trafik och sen bli förvånad att det händer en olycka :o
Håller med. Jag orkar knappt ens Italien o Frankrike med alla självmordsbombare på vespor som kör om oavsett mötande trafik och trängsel...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Pontus »

Ämnet bra bromsar.
Mina bromsar vart ju dåliga efter att bilen stod still i december, riktigt fastsatta. Blev bättre efter motionering men aldrig riktigt bra. Så illa att man nästan var rädd att något skulle gå sönder om man skulle behöva tvärnita. Hade för tio år sedan liknande problem på en BMW som var 1 år gammal då.
Skillnaden är att idag bytte Tesla alla skivor, belägg och ok fram plus lite runt omkring. Samt att dom tvättat bilen och fyllt tanken och jag har fått ha en roligare bil än min egen som lånebil.
Hos BMW så var det mycket gnäll och dom bytte skivorna och jag fick en 1 serie med minsta motorn som låne bil i stället för min 3 serie som hade 400 hk under huven.
Hos BMW fick jag betala kalaset själv och hos får jag betala 0 kr plus att det känns nästan som att dom är glada att man kommer in trots problem med bilen.
Jag hoppas och tror att bromsarna är tip top nu.
Dessutom måste jag säga att jag aldrig varit ens i närheten av att få så bra service hos en bilfirma som här hos Tesla. Skulle ni på SC i Infra City läsa detta, ta åt er av min glädje det är ni värda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av dstr »

EnTraktor skrev:
Får man skriva så här? Hoppas hon gjorde illa sig så att hon fick en läxa!
Absolut.

Vi har ett systemfel i Sverige. Försäkringsmässigt är det alltid bilens fel. Det är bilisten som betalar självrisken och tappar skadefria år.

Cyklister borde tvingas ha en trafikförsäking, speciellt med tanke på hur mycket dom ställer till med nu för tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av dstr »

...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:
...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Håller med.
Bromsarna är i mina ögon, för en normal bil, normalbra, varken bättre eller sämre.

Vilken bil idag, på torrt väglag, stannar inte "omedelbart", om man har hyffsade däck på?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
En Supermänsklig AI autopilot hade sett cyklisten när den försvann bakom skåpbilen och kunnat räkna ut dess vektor.
Nope, hade AIn tagit alla liknande situationer hade man fått för många False-Positives.
Dvs om hon hade stannat där hon skulle, hade bilen ändå stannat. Tänk alla sådana situationer som bilen skulle tvärbromsa då den tolkar saker fel / blir för rädd, inte bra.
Då blir sakerna inte användbara.

Som jag förstått det är just sorteringen av "False Positives" en av de större utmaningarna med automation (och AI då).
Ta som exempel, Virusprogram som varnar för nästan alla hemsidor du går in på för det finns en liten kodbit som kan kännas "farlig" även om den inte är det, du stänger av det tillslut.
Men varnar det bara för det som verkligen är farligt så kommer du låta det vara igång...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar