Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Pontus »

Ämnet bra bromsar.
Mina bromsar vart ju dåliga efter att bilen stod still i december, riktigt fastsatta. Blev bättre efter motionering men aldrig riktigt bra. Så illa att man nästan var rädd att något skulle gå sönder om man skulle behöva tvärnita. Hade för tio år sedan liknande problem på en BMW som var 1 år gammal då.
Skillnaden är att idag bytte Tesla alla skivor, belägg och ok fram plus lite runt omkring. Samt att dom tvättat bilen och fyllt tanken och jag har fått ha en roligare bil än min egen som lånebil.
Hos BMW så var det mycket gnäll och dom bytte skivorna och jag fick en 1 serie med minsta motorn som låne bil i stället för min 3 serie som hade 400 hk under huven.
Hos BMW fick jag betala kalaset själv och hos får jag betala 0 kr plus att det känns nästan som att dom är glada att man kommer in trots problem med bilen.
Jag hoppas och tror att bromsarna är tip top nu.
Dessutom måste jag säga att jag aldrig varit ens i närheten av att få så bra service hos en bilfirma som här hos Tesla. Skulle ni på SC i Infra City läsa detta, ta åt er av min glädje det är ni värda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av dstr »

EnTraktor skrev:
Får man skriva så här? Hoppas hon gjorde illa sig så att hon fick en läxa!
Absolut.

Vi har ett systemfel i Sverige. Försäkringsmässigt är det alltid bilens fel. Det är bilisten som betalar självrisken och tappar skadefria år.

Cyklister borde tvingas ha en trafikförsäking, speciellt med tanke på hur mycket dom ställer till med nu för tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av dstr »

...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:
...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Håller med.
Bromsarna är i mina ögon, för en normal bil, normalbra, varken bättre eller sämre.

Vilken bil idag, på torrt väglag, stannar inte "omedelbart", om man har hyffsade däck på?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
En Supermänsklig AI autopilot hade sett cyklisten när den försvann bakom skåpbilen och kunnat räkna ut dess vektor.
Nope, hade AIn tagit alla liknande situationer hade man fått för många False-Positives.
Dvs om hon hade stannat där hon skulle, hade bilen ändå stannat. Tänk alla sådana situationer som bilen skulle tvärbromsa då den tolkar saker fel / blir för rädd, inte bra.
Då blir sakerna inte användbara.

Som jag förstått det är just sorteringen av "False Positives" en av de större utmaningarna med automation (och AI då).
Ta som exempel, Virusprogram som varnar för nästan alla hemsidor du går in på för det finns en liten kodbit som kan kännas "farlig" även om den inte är det, du stänger av det tillslut.
Men varnar det bara för det som verkligen är farligt så kommer du låta det vara igång...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av danni »

dstr skrev:
...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Är man van vid Ferrari kanske de inte är något särskilt. Men jag tycker de nyper bra mycket bättre än mina Audis och VW (ofta motorstarka modeller med extra stora bromsar). Tittar man på bromstester så verifierar de detta. Titta på testerna som Motor Trend och Consumer Reports gjort - Model S bromsar i deras tester nästan lika bra som Porsche 911 och i klass med flera andra sportbilar, och ljusår bättre än de flesta familjebilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
dstr skrev:
...fast tråden väcker en fundering - vad har ni kört för bilar innan? Trumbromsar?

Jag upplever inte bromsarna som något exceptionellt.
Är man van vid Ferrari kanske de inte är något särskilt. Men jag tycker de nyper bra mycket bättre än mina Audis och VW (ofta motorstarka modeller med extra stora bromsar). Tittar man på bromstester så verifierar de detta. Titta på testerna som Motor Trend och Consumer Reports gjort - Model S bromsar i deras tester nästan lika bra som Porsche 911 och i klass med flera andra sportbilar, och ljusår bättre än de flesta familjebilar.

Jag är på dstr:s sida här.
Inte läst några jämförande tester, men kan förvisso tänka mig att bromsarna absolut är bra / högt dimensionerade pga tung bil.
Men skillnad om de gör tester från 110 till 0, jämfört med 50 till 0.

Tror däcken i vilket fall som helst gör mer skillnad än bromsarna, för vilka bromsar i en modern bil (som inte är lågbudget) sätter gränsen för en enstaka inbromsning snarare än däckens fäste?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Jag som ett helt liv bara kört gamla bilar upplever alla nya bilars bromsar som extremt bra. Det är iofs inget konstigt. Men min Zoe har bromsar som jag inte upplevt på nån annan nyare bil.

Jag har bara haft anledning att panikbromsa ett par gånger men då har jag nästan tappat andan av kraften från säkerhetsbältet. Och när man ska bromsa det sista innan stillastående får man vara extremt lätt på foten för att inte få sånt där obehagligt "nybörjarstopp". Och det är fortfarande efter 4500 mil.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jocce »

Jerker skrev:
Jag som ett helt liv bara kört gamla bilar upplever alla nya bilars bromsar som extremt bra. Det är iofs inget konstigt. Men min Zoe har bromsar som jag inte upplevt på nån annan nyare bil.

Jag har bara haft anledning att panikbromsa ett par gånger men då har jag nästan tappat andan av kraften från säkerhetsbältet. Och när man ska bromsa det sista innan stillastående får man vara extremt lätt på foten för att inte få sånt där obehagligt "nybörjarstopp". Och det är fortfarande efter 4500 mil.
Det vill jag påstå att det inte beror på bra (eller dåliga ;) ) bromsar utan dålig avvägning av bromsarnas kraft så att säga...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av Jerker »

Jocce skrev:
Jerker skrev:
Jag som ett helt liv bara kört gamla bilar upplever alla nya bilars bromsar som extremt bra. Det är iofs inget konstigt. Men min Zoe har bromsar som jag inte upplevt på nån annan nyare bil.

Jag har bara haft anledning att panikbromsa ett par gånger men då har jag nästan tappat andan av kraften från säkerhetsbältet. Och när man ska bromsa det sista innan stillastående får man vara extremt lätt på foten för att inte få sånt där obehagligt "nybörjarstopp". Och det är fortfarande efter 4500 mil.
Det vill jag påstå att det inte beror på bra (eller dåliga ;) ) bromsar utan dålig avvägning av bromsarnas kraft så att säga...


/Jocce
Det är möjligt. De hugger som en kobra!
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av point1 »

Fin stoppie hon gjorde skulle bara varit lite lättare på bromsen när hon fått upp bakhjulet så hade hon kunnat rulla ut det där!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tur att Model S har så sjukt bra bromsar...

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jocce skrev:
Jerker skrev:
Jag som ett helt liv bara kört gamla bilar upplever alla nya bilars bromsar som extremt bra. Det är iofs inget konstigt. Men min Zoe har bromsar som jag inte upplevt på nån annan nyare bil.

Jag har bara haft anledning att panikbromsa ett par gånger men då har jag nästan tappat andan av kraften från säkerhetsbältet. Och när man ska bromsa det sista innan stillastående får man vara extremt lätt på foten för att inte få sånt där obehagligt "nybörjarstopp". Och det är fortfarande efter 4500 mil.
Det vill jag påstå att det inte beror på bra (eller dåliga ;) ) bromsar utan dålig avvägning av bromsarnas kraft så att säga...


/Jocce
Det är möjligt. De hugger som en kobra!
Så är det väl alltid när man har fått nya bromsbelägg, eller bara kör en lånebil eller nåt. Bromsarna beter sig annorlunda än vad man är van vid och så hugger det till i bromsen när man är lite grovmotoriskt lagd. Jag känner väl igen det. Om Teslas bromsar är exceptionellt bra vet jag inte. De gör sitt jobb, bättre eller sämre än på andra bilar. Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar