Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.Generalbogge skrev:Jag tror snarare att det är km visaren på batteriet som visar missvisande. Om jag har 37% kvar så borde det ge 31450 Wh av 85000. Och den borde då visa typ 210 km kvar istället (förutsatt att jag fortsätter förbruka 150 Wh per km)
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
Förbruknings-/räckviddstest
Moderator: Redaktion
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tyvärr så har man inte 85kWh tillgängliga i en 85:a. Jag har kört 9000mil och räknar med 70 kWh tillgängliga.Pontus skrev:Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.Generalbogge skrev:Jag tror snarare att det är km visaren på batteriet som visar missvisande. Om jag har 37% kvar så borde det ge 31450 Wh av 85000. Och den borde då visa typ 210 km kvar istället (förutsatt att jag fortsätter förbruka 150 Wh per km)
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
Körde utan problem Linköping-Mora (ca 37mil) för nån vecka sedan. Kunde utan större problem sträckt ut det till 40mil.
Höll hastighetsbegränsningarna och låg på en förbrukning av ca 165 Wh/km. (70 000 Wh / 165 Wh/km = 424 km)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Generalbogge har en S90 och den har väl närmare 85 kWh tillgängligt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tror 85 ofta anges ha 75-77 till gängligt och 90 har ca 82 om jag minns rätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Så har vi tagit oss hem. Lite avvikelser ifrån uppresan, men i stort sett samma tripp. Ett stopp denna gång.
Batteriet indikerade 388 vid start.
Tre personer i bilen. Cirka 200 kilo last (passagerare och packning).
Körstil, lite mer aggressiv än vanligt. Låg väl i snitt 5 km/h, över hastighetsgränserna. Klimatanläggning (21,5°) och Ultra-hifi på hela vägen. Fint väder, utan nederbörd. Mellan 17-23 grader varmt ute.
Så ungefär 10 km/h snabbare i medelhastighet vilket gav cirka 170 Wh /km. Fortfarande bra siffror tycker jag. Hade trott på högre faktiskt.
Batteriet indikerade 388 vid start.
Tre personer i bilen. Cirka 200 kilo last (passagerare och packning).
Körstil, lite mer aggressiv än vanligt. Låg väl i snitt 5 km/h, över hastighetsgränserna. Klimatanläggning (21,5°) och Ultra-hifi på hela vägen. Fint väder, utan nederbörd. Mellan 17-23 grader varmt ute.
Så ungefär 10 km/h snabbare i medelhastighet vilket gav cirka 170 Wh /km. Fortfarande bra siffror tycker jag. Hade trott på högre faktiskt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
En annan iakttagelse: började en hemresa med 16% kvar vid ankomst till nästa SuC. Fällde in speglarna och redan efter några km stod det 19% kvar vid ankomst! Det har alltså stor betydelse med vindmotståndet i speglarna!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Det låter ju braTjell skrev:En annan iakttagelse: började en hemresa med 16% kvar vid ankomst till nästa SuC. Fällde in speglarna och redan efter några km stod det 19% kvar vid ankomst! Det har alltså stor betydelse med vindmotståndet i speglarna!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Men det kan också bero på att den procentsatsen är ganska otillförlitlig, i alla fall enligt min erfarenhet. I alla fall när du startar en ny tripp. När jag gjorde min första långtripp i denna tråden, så sa bilen att jag skulle ha 22% kvar, men redan efter cirka 4 mil så visade den en bra bit över 30%, så det känns som att den mer går på nuvarande förbrukning.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tycker faktiskt att det brukar stämma rätt bra iaf om jag kör "normalt" och håller hastighetsgränserna.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Kan det stämma att en 90d facelift har 180wh/km för typical? För en gångs skull ligger jag precis på en typical km per körd.Pontus skrev:Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.
Har man gjort ytterligare någon räckviddsförbättring på senare modeller? Enligt snurran på teslas hemsida så ska en 75d gå i princip exakt lika långt vid 100km/h@20grader som min 90d. Har för mig jag tidigare uppfattat siffrorna där som hyfsat realistiska men minns inte vad det stod på min där när den fanns.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Luta dig lååångt fram!joel80 skrev:Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
Model S P85D,
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Ja, när dom är nyaLeo skrev:Tror 85 ofta anges ha 75-77 till gängligt och 90 har ca 82 om jag minns rätt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Med den förbrukningen kan man ju nästan köra i evigheter med de största batterierna. Ska ha det som argument nästa gång folk frågar om räckvidd.
"Du kan köra i över 7 timmar med bra förutsättningar"
"Du kan köra i över 7 timmar med bra förutsättningar"
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Ha ha, just det, självklart funkar det ju inte att köra med speglarna infällda för jämnan. Jag hittade en sträcka och tid på dygnet då jag bedömde det som hyfsat säkert att testa om det gjorde nån skillnad.joel80 skrev:Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Man blir lite skraj för vilken slags koll bilister med infällda speglar har när man passerar sånna.. Har inte sett nån Tesla än, men flera andra.. Nästan alltid med en tjej i förarsätet, gärna med en mobil i ena handen.. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Wow, imponerande iaf isf ju, jag brukar i den hastigheten hamna på typ 120-130 i förbrukning...HelectriC skrev:Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
(och ja, jag tänkte på slipstream såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Räcker att man kör lite snabbare än alla andra så behöver man inte se bakåt, eller?joel80 skrev:Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
Dock motverkar ett sådant beteende kanske det som man först var ut efter, lång räckvidd.
Kommer snart på en bättre lösning
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Ja, samma här. Lägre än 120Wh/km kommer jag aldrig såvida det inte går nedför. Och då tror jag inte ens att jag kan köra så fort som 85km/h. Jag brukar ligga runt 140Wh/km eller så när jag håller mig till enbart 70-vägar. 107 är väldans lågt.Bjelke skrev:Wow, imponerande iaf isf ju, jag brukar i den hastigheten hamna på typ 120-130 i förbrukning...HelectriC skrev:Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
(och ja, jag tänkte på slipstream såklart)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbruknings-/räckviddstest
mati skrev:Ja, samma här. Lägre än 120Wh/km kommer jag aldrig såvida det inte går nedför. Och då tror jag inte ens att jag kan köra så fort som 85km/h. Jag brukar ligga runt 140Wh/km eller så när jag håller mig till enbart 70-vägar. 107 är väldans lågt.Bjelke skrev:Wow, imponerande iaf isf ju, jag brukar i den hastigheten hamna på typ 120-130 i förbrukning...HelectriC skrev:Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
(och ja, jag tänkte på slipstream såklart)
Värt att tilläggas är att det inte är med min 85 RWD utan med låne-90D.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Hur är skillnaden i användbar kapacitet?mati skrev:Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Min gamla P85 hade gissningsvis 73-74kWh kvar att använda efter tre år. En ny 90D har väl 82kWh. Min är byggd i november 2016 och har gått 1100mil. Jag vet inte om den har tappat någonting, men i så fall är det inte mycket. Skillnaden är alltså ungefär 8kWh, 4 mil.Henrik Torphammar skrev:Hur är skillnaden i användbar kapacitet?mati skrev:Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14