Förbruknings-/räckviddstest
Moderator: Redaktion
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Förbruknings-/räckviddstest
Ska precis ge mig av på en resa ifrån Malmö till strax norr om Vimmerby, en tripp på (enligt navigatorn i bilen) 335 km. Tänker mig köra hela vägen utan laddstopp, och tänker "snålköra". D.v.s hålla mig till hastighetsgränser och gärna ta rygg på någon lastbil som håller lagom hastighet.
Är fulltankad och har 448km enligt batteri indikatorn.
Har 19" slipstream standardhjulen.
Range mode = off
Ultra-hifi kommer att spela musik hela resan.
Och klimat anläggningen börjar avstängd.
Enligt navigatorn, så ska jag ha 22% kvar när jag kommer fram. Ska bli intressant att se utfallet.
Är fulltankad och har 448km enligt batteri indikatorn.
Har 19" slipstream standardhjulen.
Range mode = off
Ultra-hifi kommer att spela musik hela resan.
Och klimat anläggningen börjar avstängd.
Enligt navigatorn, så ska jag ha 22% kvar när jag kommer fram. Ska bli intressant att se utfallet.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Gjorde min längsta tur utan laddstopp idag. 42.5 mil o 16 km kvar. Startade med 407 km SoC. Med min högerfot är det riktigt bra
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Hade 30 mil till Krokom och kom fram med 70km kvar
och det i en gammal 85:a körde hela vägen med lite
bonus typ 170 i snitt-förbrukning...
Rekordet lite senare var 70 i snitt-förbrukning på 50km
not bad at all (kanske lite utför mot Trondheim
och det i en gammal 85:a körde hela vägen med lite
bonus typ 170 i snitt-förbrukning...
Rekordet lite senare var 70 i snitt-förbrukning på 50km
not bad at all (kanske lite utför mot Trondheim
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbruknings-/räckviddstest
En annan lustig sak på dagens tripp, på väg mot laddaren i Trondheim så tyckte navigatorn att dom återstående 30km skulle ta 1,5 timme
Jösses, den har då inte blivit bättre på allt sånt här direkt efter typ flera år av utveckling...
Jösses, den har då inte blivit bättre på allt sånt här direkt efter typ flera år av utveckling...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Har kört Simpevarp-Löddeköpinge (tror det var 37,5 mil) på våren med en 85;a och visserligen höll jag hastigheten men kom fram med någon mil tillgodo.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Den beräknar väl efter hur du körBjelke skrev:En annan lustig sak på dagens tripp, på väg mot laddaren i Trondheim så tyckte navigatorn att dom återstående 30km skulle ta 1,5 timme
Jösses, den har då inte blivit bättre på allt sånt här direkt efter typ flera år av utveckling...
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Då var man framme. Försökte verkligen komma ner på 150 jämnt, och var nere på det strax innan jag kom fram. Men sista biten gick uppför, så den slog om till 151 igen.
Men det var ändå bra siffror tycker jag.
Började som sagt resan med klimatanläggningen avstängd, men den sattes igång nästan direkt. Hade den på cirka 60 procent av tiden fram till Växjö, sedan kördes resten av trippen med avstängd AC.
Började som sagt i Malmö och följde E22:an från Segekarusellen upp till Hurva. Här avvek jag ifrån navigatorns rutt, och sparade in några kilometer genom att följa väg 23 genom Gamla Bo upp till Höör.
Sedan följde jag väg 23 resten av resan. Omväxlande 100-90-80 vägar mestadels, men även lite lägre på ett par ställen. Låg i 105 på motorvägen, och 95 på hundravägarna när jag låg ensam. Hittade ingen lastbil att haka på, men en vit volkswagen fick agera stand-in en lång sträcka. Den höll sig ett par kilometer under hastighetsgränserna på landsvägar för det mesta.
Efter Växjö var det dock mest solo körning.
Var ensam i bilen, och totalt var det väl inte mer än 100 kilo last (inklusive mig) i bilen.
Hade en del regn i norra Skåne, och lite innan Växjö. Men inget kraftigt.
På söndag går resan andra hållet, och då med fler passagerare och mer last. Då tänker jag köra normalt, så att man kan se skillnaden.
Men det var ändå bra siffror tycker jag.
Började som sagt resan med klimatanläggningen avstängd, men den sattes igång nästan direkt. Hade den på cirka 60 procent av tiden fram till Växjö, sedan kördes resten av trippen med avstängd AC.
Började som sagt i Malmö och följde E22:an från Segekarusellen upp till Hurva. Här avvek jag ifrån navigatorns rutt, och sparade in några kilometer genom att följa väg 23 genom Gamla Bo upp till Höör.
Sedan följde jag väg 23 resten av resan. Omväxlande 100-90-80 vägar mestadels, men även lite lägre på ett par ställen. Låg i 105 på motorvägen, och 95 på hundravägarna när jag låg ensam. Hittade ingen lastbil att haka på, men en vit volkswagen fick agera stand-in en lång sträcka. Den höll sig ett par kilometer under hastighetsgränserna på landsvägar för det mesta.
Efter Växjö var det dock mest solo körning.
Var ensam i bilen, och totalt var det väl inte mer än 100 kilo last (inklusive mig) i bilen.
Hade en del regn i norra Skåne, och lite innan Växjö. Men inget kraftigt.
På söndag går resan andra hållet, och då med fler passagerare och mer last. Då tänker jag köra normalt, så att man kan se skillnaden.
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Hade 167 km kvar enligt batteri indikatorn, eller vad den nu kallas. Och enligt navigatorn var det 37%.
Känns som om 50 mil borde vara möjligt med denna förbrukning. 45 definitivt.
Känns som om 50 mil borde vara möjligt med denna förbrukning. 45 definitivt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Intressant. Men det känns som att Wh mätaren räknar lite lågt. 151Wh/km står det på din. Men om du har kört 333 km och har 166km kvar så blir det då ca 500km. Säg att du har 85kWh tillgängligt av ditt 90 batteri, då blir det 85kWH / 50mil = 170Wh /km. 20Wh försvinner någon annanstans i värme (motstånd i batterier), ac, datorer, infotainment och ladda 12 volts batteri då eller?
Model 3 LR AWD 19"
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Jag tror snarare att det är km visaren på batteriet som visar missvisande. Om jag har 37% kvar så borde det ge 31450 Wh av 85000. Och den borde då visa typ 210 km kvar istället (förutsatt att jag fortsätter förbruka 150 Wh per km)
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.Generalbogge skrev:Jag tror snarare att det är km visaren på batteriet som visar missvisande. Om jag har 37% kvar så borde det ge 31450 Wh av 85000. Och den borde då visa typ 210 km kvar istället (förutsatt att jag fortsätter förbruka 150 Wh per km)
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tyvärr så har man inte 85kWh tillgängliga i en 85:a. Jag har kört 9000mil och räknar med 70 kWh tillgängliga.Pontus skrev:Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.Generalbogge skrev:Jag tror snarare att det är km visaren på batteriet som visar missvisande. Om jag har 37% kvar så borde det ge 31450 Wh av 85000. Och den borde då visa typ 210 km kvar istället (förutsatt att jag fortsätter förbruka 150 Wh per km)
När jag startade så visade den ju 448. Sedan körde jag 333, men jag har ändå mer än 115 km kvar.
Det känns snarare som att den förväntar sig att man förbrukar 190 Wh per km.
85000/190 är cirka 448
31450/190 är cirka 167
Så då skulle jag kunna köra 50 mil idag, genom att sista 16-17 milen ligga med en förbrukning på 190 Wh.
Körde utan problem Linköping-Mora (ca 37mil) för nån vecka sedan. Kunde utan större problem sträckt ut det till 40mil.
Höll hastighetsbegränsningarna och låg på en förbrukning av ca 165 Wh/km. (70 000 Wh / 165 Wh/km = 424 km)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Generalbogge har en S90 och den har väl närmare 85 kWh tillgängligt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tror 85 ofta anges ha 75-77 till gängligt och 90 har ca 82 om jag minns rätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Så har vi tagit oss hem. Lite avvikelser ifrån uppresan, men i stort sett samma tripp. Ett stopp denna gång.
Batteriet indikerade 388 vid start.
Tre personer i bilen. Cirka 200 kilo last (passagerare och packning).
Körstil, lite mer aggressiv än vanligt. Låg väl i snitt 5 km/h, över hastighetsgränserna. Klimatanläggning (21,5°) och Ultra-hifi på hela vägen. Fint väder, utan nederbörd. Mellan 17-23 grader varmt ute.
Så ungefär 10 km/h snabbare i medelhastighet vilket gav cirka 170 Wh /km. Fortfarande bra siffror tycker jag. Hade trott på högre faktiskt.
Batteriet indikerade 388 vid start.
Tre personer i bilen. Cirka 200 kilo last (passagerare och packning).
Körstil, lite mer aggressiv än vanligt. Låg väl i snitt 5 km/h, över hastighetsgränserna. Klimatanläggning (21,5°) och Ultra-hifi på hela vägen. Fint väder, utan nederbörd. Mellan 17-23 grader varmt ute.
Så ungefär 10 km/h snabbare i medelhastighet vilket gav cirka 170 Wh /km. Fortfarande bra siffror tycker jag. Hade trott på högre faktiskt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
En annan iakttagelse: började en hemresa med 16% kvar vid ankomst till nästa SuC. Fällde in speglarna och redan efter några km stod det 19% kvar vid ankomst! Det har alltså stor betydelse med vindmotståndet i speglarna!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Det låter ju braTjell skrev:En annan iakttagelse: började en hemresa med 16% kvar vid ankomst till nästa SuC. Fällde in speglarna och redan efter några km stod det 19% kvar vid ankomst! Det har alltså stor betydelse med vindmotståndet i speglarna!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Men det kan också bero på att den procentsatsen är ganska otillförlitlig, i alla fall enligt min erfarenhet. I alla fall när du startar en ny tripp. När jag gjorde min första långtripp i denna tråden, så sa bilen att jag skulle ha 22% kvar, men redan efter cirka 4 mil så visade den en bra bit över 30%, så det känns som att den mer går på nuvarande förbrukning.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Tycker faktiskt att det brukar stämma rätt bra iaf om jag kör "normalt" och håller hastighetsgränserna.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Kan det stämma att en 90d facelift har 180wh/km för typical? För en gångs skull ligger jag precis på en typical km per körd.Pontus skrev:Tittar du på lilla skärmen när du anger hur många km du har kvar så är det säkert det som kallas för typical range och då är det en fast siffra, på 85D är det 190 Wh/km sedan drygt ett år tillbaka.
Har man gjort ytterligare någon räckviddsförbättring på senare modeller? Enligt snurran på teslas hemsida så ska en 75d gå i princip exakt lika långt vid 100km/h@20grader som min 90d. Har för mig jag tidigare uppfattat siffrorna där som hyfsat realistiska men minns inte vad det stod på min där när den fanns.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Luta dig lååångt fram!joel80 skrev:Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
Model S P85D,
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Ja, när dom är nyaLeo skrev:Tror 85 ofta anges ha 75-77 till gängligt och 90 har ca 82 om jag minns rätt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Med den förbrukningen kan man ju nästan köra i evigheter med de största batterierna. Ska ha det som argument nästa gång folk frågar om räckvidd.
"Du kan köra i över 7 timmar med bra förutsättningar"
"Du kan köra i över 7 timmar med bra förutsättningar"
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Ha ha, just det, självklart funkar det ju inte att köra med speglarna infällda för jämnan. Jag hittade en sträcka och tid på dygnet då jag bedömde det som hyfsat säkert att testa om det gjorde nån skillnad.joel80 skrev:Fälla in speglarna? Hur ser du bakåt i dem då?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!