Ja, samma här. Lägre än 120Wh/km kommer jag aldrig såvida det inte går nedför. Och då tror jag inte ens att jag kan köra så fort som 85km/h. Jag brukar ligga runt 140Wh/km eller så när jag håller mig till enbart 70-vägar. 107 är väldans lågt.Bjelke skrev:Wow, imponerande iaf isf ju, jag brukar i den hastigheten hamna på typ 120-130 i förbrukning...HelectriC skrev:Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
(och ja, jag tänkte på slipstream såklart)
Förbruknings-/räckviddstest
Moderator: Redaktion
Re: Förbruknings-/räckviddstest
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbruknings-/räckviddstest
mati skrev:Ja, samma här. Lägre än 120Wh/km kommer jag aldrig såvida det inte går nedför. Och då tror jag inte ens att jag kan köra så fort som 85km/h. Jag brukar ligga runt 140Wh/km eller så när jag håller mig till enbart 70-vägar. 107 är väldans lågt.Bjelke skrev:Wow, imponerande iaf isf ju, jag brukar i den hastigheten hamna på typ 120-130 i förbrukning...HelectriC skrev:Du menar att jag slipstreamade en lastbil? Nix, ingen slipstreaming alls faktiskt. Jag gillar inte att ligga bakom stora fordon (jag vill ha översikt framåt)Bjelke skrev:Grymt ju hela fronten med stenskott nu då?HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Det var i Norge, därav den låga hastigheten.
(och ja, jag tänkte på slipstream såklart)
Värt att tilläggas är att det inte är med min 85 RWD utan med låne-90D.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Hur är skillnaden i användbar kapacitet?mati skrev:Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Min gamla P85 hade gissningsvis 73-74kWh kvar att använda efter tre år. En ny 90D har väl 82kWh. Min är byggd i november 2016 och har gått 1100mil. Jag vet inte om den har tappat någonting, men i så fall är det inte mycket. Skillnaden är alltså ungefär 8kWh, 4 mil.Henrik Torphammar skrev:Hur är skillnaden i användbar kapacitet?mati skrev:Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Toppen, tackmati skrev:Min gamla P85 hade gissningsvis 73-74kWh kvar att använda efter tre år. En ny 90D har väl 82kWh. Min är byggd i november 2016 och har gått 1100mil. Jag vet inte om den har tappat någonting, men i så fall är det inte mycket. Skillnaden är alltså ungefär 8kWh, 4 mil.Henrik Torphammar skrev:Hur är skillnaden i användbar kapacitet?mati skrev:Jag har också en 90D (fast inte låne-). Jag inbillar mig att den under vissa förutsättningar är något snålare än min gamla P85 2014, men det är i så fall ingen jätteskillnad. Gamla bilen sålde jag efter exakt ett år med en snittförbrukning på 191Wh/km. Nya 90D ligger efter knappt fyra månader på 187Wh/km. Svårt att säga om den är snålare, jag har ju hela vintern framför mig. Risken finns att den snittar med en högre förbrukning efter ett år. Har alltid kört på 19".
Jag trodde faktiskt att det skulle bli en betydligt större skillnad mellan gamla och nya bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Vet inte om det säger så mycket på 10km. Kan vara nedför och medvind t.ex jag brukar titta på 50km snittet. Tycker att det känns mer säkert.HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Re: Förbruknings-/räckviddstest
Om du tittar lite mer noggrant så ser du att det är senaste 50km.apkungen skrev:Vet inte om det säger så mycket på 10km. Kan vara nedför och medvind t.ex jag brukar titta på 50km snittet. Tycker att det känns mer säkert.HelectriC skrev:Oj vilken låg förbrukning jag fick till igår. Ca 20grader och hastighet ca 85km/h. Aldrig sett nåt liknande i bil jag kört förr relativt platt väg, som man ser på kurvan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14