Tysta bilar & djur

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Tysta bilar & djur

Inlägg av Indigo »

Jag kom att tänka på en sak när en katt strök omkring på vår parkering för ett tag sedan.

Katter har ju en tendens att ibland gå in under bilar, och jag tänker att det troligtvis är så att de springer därifrån så fort bilen startar motorn. Men nu kände jag att behövde hålla lite extra utkik för att bilen faktiskt inte har en fossilmotor som nödvändigtvis drar igång direkt.

Har det hänt att ni med elektrifierade bilar har råkat köra på en katt (eller annat djur för den delen) för att bilen är tyst?
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Simon »

Det kan vara inbillning, men när jag körde modell S i skogen en sen sommarkväll så tyckte jag att de vilda djuren hoppade ut med mindre marginaler än vad bilen på bilden brukade få. En älg gjorde att jag fick veta hur abs:en i teslan känns.

När det gäller katter under bilen så tror jag de flyttar sig när de märker att taket rör sig eller att marken vid hjulen krasar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av mati »

Ja, det stämmer. Djur fattar inte att man kommer. Jag råkar ut för det hela tiden. Ibland får man använda tutan då. Däremot så tror jag att katter är oftast intresserade av att värma sig i eller under motorn. Av begripliga skäl kommer det inte att fungera så bra med en elbil. Och om de nu ändå sitter under bilen och den börjar rulla så borde de fatta att det är dags att ge sig av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Surfaren »

Jag såg en ekorre komma ut med en väldig fart från under min bil en dag. Troligen fullt ös, medvetslös så fort jag tog i ratten och hjulen vreds en aning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av mans71 »

Hade en harpalt under bilen idag, men den blev skrämd när jag kom fram till bilen.

När det gäller djur är jag mest orolig för möss. Har många gånger med våra ICE bilar hittat muslortar ovanpå motorn...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Simon »

Förresten är det nog en vanesak för djuren likaväl som människor.
T ex älgen med sin goda hörsel har knappast några problem att höra teslans breda däck på långt håll, men i nuläget en bil med den ljudnivån befinner sig längre bort. Allt eftersom elbilar blir vanligare kommer djuren nog vänja om sig.

Fråga: Är det någon som känner till några viltolyckor med teslor eller andra elbilar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av mati »

Precis. Djur har ju bra hörsel och dessutom är de inte upptagna med att stirra på en mobiltelefon med hörlurar på huvudet när de går över vägen. Det är nog inget jätteproblem. Elbilar är ju inte ljudlösa.
Jag brukar gå med hundarna utmed landsvägen här hemma. Det kommer ju nästan aldrig någon bil, men de som kommer hörs från långt håll. Igår hörde jag att det kom en bil, men det lät annorlunda liksom. Det var en Zoe. Ljudbilden var en helt annan än från avgasbilarna, mer ett susande istället för ett brummande, men det var absolut inte så att man inte hörde den. Bara att det var ett behagligare ljud. Ganska intressant, jag har aldrig upplevt hur en ensam elbil låter från långt håll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av nahoj56 »

Ja tycker det är framförallt fåglar som har svårt att upptäcka bilen i tid. Helt klart oftare man blir tvungen att bromsa för att de inte hunnit iväg..

Sen så klart övriga djur också om man smyger i lägre farter. Senast i förra veckan blev en fasan överraskad när den kände framspoilern i nacken :)
Model S 85D -15.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Smutt »

nahoj56 skrev:
Ja tycker det är framförallt fåglar som har svårt att upptäcka bilen i tid. Helt klart oftare man blir tvungen att bromsa för att de inte hunnit iväg..

Sen så klart övriga djur också om man smyger i lägre farter. Senast i förra veckan blev en fasan överraskad när den kände framspoilern i nacken :)
Blev den ungnstekt?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av nahoj56 »

Nä, de blev ingen Roadkill Steak..
Körde bara i krypfart så den kunde glatt flaxa iväg.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Simon »

Indigo skrev:
Katter har ju en tendens att ibland gå in under bilar, och jag tänker att det troligtvis är så att de springer därifrån så fort bilen startar motorn. […]
Har det hänt att ni med elektrifierade bilar har råkat köra på en katt (eller annat djur för den delen) för att bilen är tyst?
Vet inte om det främst gäller bilar med glastak, som läcker värme eller svalka, men här kan tendensen vara att katten lägger sig på bilen i stället.
fullsizeoutput_7e15.jpeg
Senast redigerad av Simon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tysta bilar & djur

Inlägg av Tjell »

nahoj56 skrev:
Nä, de blev ingen Roadkill Steak..
Körde bara i krypfart så den kunde glatt flaxa iväg.
http://www.route66seligmanarizona.com/t ... -cafe.html
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar