Laddning på lyset.
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning på lyset.
Undra om det går att räkna med 3,7 kW? I flera på samma ställe? Eller blir det patetiskt lite ifall fler ska sättas upp?Jerker skrev:Det är nog bara 1-fas. Men det är väl tänkt för lägenhetsboende som laddar på natten.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3260
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddning på lyset.
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning på lyset.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?Niklas Z skrev:Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på lyset.
Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,Teslaspolen skrev:Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?Niklas Z skrev:Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på lyset.
Det som är lite dumt med stolparna är att de oftast står på "fel" sida av trottoaren. Blir ju inte roligt att snubbla över olika kablar när man är på lyset och på väg hem...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Laddning på lyset.
Jag är inte elektriker, men har svårt att se man max får 10 amp från en lyktstolpe. Antar att dom matas med en fas 1,5 mm²?Bjelke skrev:Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,Teslaspolen skrev:Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?Niklas Z skrev:Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
Model S P85DL+
Re: Laddning på lyset.
Verkar i all enkelhet som en lysande idé. Men visst är det lite paradoxalt att det tydligen är förbjudet i nuläget.
Re: Laddning på lyset.
Antar att kablarna är dimensionerade för hela raden av lycktor så de är nog ganska grova. Elen produceras ju inte vid varje stolpe direkt utan kommer in i en ända av gatan. Då måste ju kabeln tåla belastningen av hela gatans belysning.
Re: Laddning på lyset.
Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på lyset.
Ojdå! Det var inte mycket!Svenssons skrev:Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på lyset.
Det kan nog funka även nattetid på alla ställen som bytt till LED-teknikJerker skrev:Ojdå! Det var inte mycket!Svenssons skrev:Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Jag tror oxo att kablagen är ganska rejäla, åtminstone till stora delar där matningen är gemensam till många stolpar, och anslutet till "rätt" ställe så har man nog möjlighet till bra kräm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på lyset.
Tror också att kablage är ok för mer effekt och att en del effekt kan finnas tillgängligt även under natten men det är ju inte bara att sätta upp en laddbox och hoppas på det bästa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3260
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddning på lyset.
200 W med gammaldags lampteknik räcker inte långt om man vill lysa upp ett område från en hög stolpe i regnruskigt väder. En enskild stolpe kan ha flera armaturer och därmed dra mer effekt. Hur mycket effekt som krävs beror också på avståndet mellan stolparna.Teslaspolen skrev:Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?Niklas Z skrev:Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Rimligen så har man använt 1,5 mm2 kabelarea till resp. stolpe, men hur många som samsas på samma huvudledare kan nog variera rätt mycket.
Som någon nämnde, har man kanske lagt kabel i rör och kan då uppgradera lättare. Men man får nog se till de exakta förutsättningarna i varje enskilt fall för att kunna bedöma vilken laddeffekt som är möjlig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddning på lyset.
De gamla natriumlamporna var väldigt effektiva. Den stora nackdelen var väl att de tar lång tid att få upp ljusstyrkan på.
Wikipedia skrev:En 1000 watts högtrycksnatriumljuskälla levererar hela 130 000 lumen vilket motsvarar ljuset från 130 halogenlampor på 75 watt (totalt 9750 watt). Ljusutbytet hos en 100 watts högtrycksnatrium motsvarar ungefär en 265 watts kvicksilver och en 1050 watts halogen i jämförelse.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3260
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddning på lyset.
Det var en imponerande hög effektivitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddning på lyset.
Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning på lyset.
Det beror väl på vart man menar. I storstaden kanske det är ett problem, i lilla orten på landsbygden ser det ofta helt annorlunda ut i stadsplaneringen.joel80 skrev:Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddning på lyset.
Det ser väl väldigt olika ut? Ibland finns det en parkeringsficka som hör till gatan på rätt sida lyktstolpen, och ibland finns det en parkeringsplats på andra sidan lyktstolpen.joel80 skrev:Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Just i Askersund kan det t ex se ut så här: https://www.google.se/maps/@58.8782173, ... 6656?hl=en
Man får helt enkelt ta vara på de stolpar som sitter bra till.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning på lyset.
Dessa laddlyktor borde väl kunna få bidrag?
Klimatklivet så klart. Men sedan plus detta EU projekt http://www.sweclockers.com/nyhet/23907- ... stor-skala ifall ladduttagen är av liknande typ som den här med inbygd WiFi accesspunkt, toppen för samhällsgator och liknande. https://lightmotion.nl/
Klimatklivet så klart. Men sedan plus detta EU projekt http://www.sweclockers.com/nyhet/23907- ... stor-skala ifall ladduttagen är av liknande typ som den här med inbygd WiFi accesspunkt, toppen för samhällsgator och liknande. https://lightmotion.nl/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddning på lyset.
Ska det då sättas upp p-förbuds skyltar för ice och icke-laddande bilar vid dessa stolpar?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning på lyset.
Skakar liv i den gamla tråden igen då Centerpartiet lagt fram ett förslag om att använda lyktstolpar för elbilsladdning: https://www.centerpartiet.se/press/pres ... a-elfordon
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddning på lyset.
Jag har en del erfarenhet från väglysen, i alla fall på landsbygden
Normalt så satt det så kallade "byhattar" i dom satt det kvicksilverlampor med märkeffekt 125w (men dom drar mellan 140-170w beroende på precision i drosseln) och på dom stolparna så var/är dom avsäkrade med 6A proppar.
Hursomhelst så måste det nog till nån typ av nyinstallation för att klara av elbilsladdning som är meningsfull.
Det är nog bättre att tänka tvärtom, sätta upp belysning på varje laddstolpe.
Normalt så satt det så kallade "byhattar" i dom satt det kvicksilverlampor med märkeffekt 125w (men dom drar mellan 140-170w beroende på precision i drosseln) och på dom stolparna så var/är dom avsäkrade med 6A proppar.
Hursomhelst så måste det nog till nån typ av nyinstallation för att klara av elbilsladdning som är meningsfull.
Det är nog bättre att tänka tvärtom, sätta upp belysning på varje laddstolpe.