Laddning på lyset.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av mans71 »

Ja då funkar det förstås :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Det är nog bara 1-fas. Men det är väl tänkt för lägenhetsboende som laddar på natten.
Undra om det går att räkna med 3,7 kW? I flera på samma ställe? Eller blir det patetiskt lite ifall fler ska sättas upp?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Niklas Z »

mans71 skrev:
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Teslaspolen »

Niklas Z skrev:
mans71 skrev:
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
mans71 skrev:
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Robin »

Det som är lite dumt med stolparna är att de oftast står på "fel" sida av trottoaren. Blir ju inte roligt att snubbla över olika kablar när man är på lyset och på väg hem...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
mans71 skrev:
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
Jag är inte elektriker, men har svårt att se man max får 10 amp från en lyktstolpe. Antar att dom matas med en fas 1,5 mm²?
Model S P85DL+
jns
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2017 18:50

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av jns »

Verkar i all enkelhet som en lysande idé. Men visst är det lite paradoxalt att det tydligen är förbjudet i nuläget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av LarsL »

Antar att kablarna är dimensionerade för hela raden av lycktor så de är nog ganska grova. Elen produceras ju inte vid varje stolpe direkt utan kommer in i en ända av gatan. Då måste ju kabeln tåla belastningen av hela gatans belysning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Svenssons »

Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!

Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!

Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Det kan nog funka även nattetid på alla ställen som bytt till LED-teknik :)
Jag tror oxo att kablagen är ganska rejäla, åtminstone till stora delar där matningen är gemensam till många stolpar, och anslutet till "rätt" ställe så har man nog möjlighet till bra kräm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Svenssons »

Tror också att kablage är ok för mer effekt och att en del effekt kan finnas tillgängligt även under natten men det är ju inte bara att sätta upp en laddbox och hoppas på det bästa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Niklas Z »

Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
mans71 skrev:
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
200 W med gammaldags lampteknik räcker inte långt om man vill lysa upp ett område från en hög stolpe i regnruskigt väder. En enskild stolpe kan ha flera armaturer och därmed dra mer effekt. Hur mycket effekt som krävs beror också på avståndet mellan stolparna.
Rimligen så har man använt 1,5 mm2 kabelarea till resp. stolpe, men hur många som samsas på samma huvudledare kan nog variera rätt mycket.
Som någon nämnde, har man kanske lagt kabel i rör och kan då uppgradera lättare. Men man får nog se till de exakta förutsättningarna i varje enskilt fall för att kunna bedöma vilken laddeffekt som är möjlig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Jerker »

De gamla natriumlamporna var väldigt effektiva. Den stora nackdelen var väl att de tar lång tid att få upp ljusstyrkan på.
Wikipedia skrev:
En 1000 watts högtrycksnatriumljuskälla levererar hela 130 000 lumen vilket motsvarar ljuset från 130 halogenlampor på 75 watt (totalt 9750 watt). Ljusutbytet hos en 100 watts högtrycksnatrium motsvarar ungefär en 265 watts kvicksilver och en 1050 watts halogen i jämförelse.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Niklas Z »

Det var en imponerande hög effektivitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av joel80 »

Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Det beror väl på vart man menar. I storstaden kanske det är ett problem, i lilla orten på landsbygden ser det ofta helt annorlunda ut i stadsplaneringen.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Simon »

joel80 skrev:
Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Det ser väl väldigt olika ut? Ibland finns det en parkeringsficka som hör till gatan på rätt sida lyktstolpen, och ibland finns det en parkeringsplats på andra sidan lyktstolpen.
Just i Askersund kan det t ex se ut så här: https://www.google.se/maps/@58.8782173, ... 6656?hl=en
Man får helt enkelt ta vara på de stolpar som sitter bra till.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Teslaspolen »

Dessa laddlyktor borde väl kunna få bidrag?

Klimatklivet så klart. Men sedan plus detta EU projekt http://www.sweclockers.com/nyhet/23907- ... stor-skala ifall ladduttagen är av liknande typ som den här med inbygd WiFi accesspunkt, toppen för samhällsgator och liknande. https://lightmotion.nl/
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av provoman »

Ska det då sättas upp p-förbuds skyltar för ice och icke-laddande bilar vid dessa stolpar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Simon »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Jerker »

Ser man på!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av Teslaspolen »

Skakar liv i den gamla tråden igen då Centerpartiet lagt fram ett förslag om att använda lyktstolpar för elbilsladdning: https://www.centerpartiet.se/press/pres ... a-elfordon
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddning på lyset.

Inlägg av mickeisol »

Jag har en del erfarenhet från väglysen, i alla fall på landsbygden

Normalt så satt det så kallade "byhattar" i dom satt det kvicksilverlampor med märkeffekt 125w (men dom drar mellan 140-170w beroende på precision i drosseln) och på dom stolparna så var/är dom avsäkrade med 6A proppar.
Hursomhelst så måste det nog till nån typ av nyinstallation för att klara av elbilsladdning som är meningsfull.

Det är nog bättre att tänka tvärtom, sätta upp belysning på varje laddstolpe.
Skriv svar