Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Det kan nog funka även nattetid på alla ställen som bytt till LED-teknik
Jag tror oxo att kablagen är ganska rejäla, åtminstone till stora delar där matningen är gemensam till många stolpar, och anslutet till "rätt" ställe så har man nog möjlighet till bra kräm.
Tror också att kablage är ok för mer effekt och att en del effekt kan finnas tillgängligt även under natten men det är ju inte bara att sätta upp en laddbox och hoppas på det bästa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
200 W med gammaldags lampteknik räcker inte långt om man vill lysa upp ett område från en hög stolpe i regnruskigt väder. En enskild stolpe kan ha flera armaturer och därmed dra mer effekt. Hur mycket effekt som krävs beror också på avståndet mellan stolparna.
Rimligen så har man använt 1,5 mm2 kabelarea till resp. stolpe, men hur många som samsas på samma huvudledare kan nog variera rätt mycket.
Som någon nämnde, har man kanske lagt kabel i rör och kan då uppgradera lättare. Men man får nog se till de exakta förutsättningarna i varje enskilt fall för att kunna bedöma vilken laddeffekt som är möjlig.
De gamla natriumlamporna var väldigt effektiva. Den stora nackdelen var väl att de tar lång tid att få upp ljusstyrkan på.
Wikipedia skrev:
En 1000 watts högtrycksnatriumljuskälla levererar hela 130 000 lumen vilket motsvarar ljuset från 130 halogenlampor på 75 watt (totalt 9750 watt). Ljusutbytet hos en 100 watts högtrycksnatrium motsvarar ungefär en 265 watts kvicksilver och en 1050 watts halogen i jämförelse.
Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Även om man bara skulle kunna få ut 3kw på var tionde stolpe eller så vore det ju en kraftig förbättring mot för nu om det blev en laddplats var tionde gatlampa i många områden. Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Det beror väl på vart man menar. I storstaden kanske det är ett problem, i lilla orten på landsbygden ser det ofta helt annorlunda ut i stadsplaneringen.
Tyvärr är det ju problem på de flesta ställen med att lamporna inte sitter precis intill parkeringsplatserna utan på andra sidan gång eller cykelbana.
Det ser väl väldigt olika ut? Ibland finns det en parkeringsficka som hör till gatan på rätt sida lyktstolpen, och ibland finns det en parkeringsplats på andra sidan lyktstolpen.
Just i Askersund kan det t ex se ut så här: https://www.google.se/maps/@58.8782173, ... 6656?hl=en
Man får helt enkelt ta vara på de stolpar som sitter bra till.
Jag har en del erfarenhet från väglysen, i alla fall på landsbygden
Normalt så satt det så kallade "byhattar" i dom satt det kvicksilverlampor med märkeffekt 125w (men dom drar mellan 140-170w beroende på precision i drosseln) och på dom stolparna så var/är dom avsäkrade med 6A proppar.
Hursomhelst så måste det nog till nån typ av nyinstallation för att klara av elbilsladdning som är meningsfull.
Det är nog bättre att tänka tvärtom, sätta upp belysning på varje laddstolpe.
Säg att du har en lyslinje med 100 (≈50m mellan varje 5km) lyktstolpar dimensionerad för ungefär 150w (kvicksilver) per punkt ger 15000watt (15kw) och så har du gått ner till 30watt lampor (LED) 3000w (3kw).
Då har du kapacitet över (12kw) att ladda 6 mil/timme (2kwh/mil) på hela linstallationen dvs 6 stycken enfas 10A laddare.
Beroende på hur kablarna är lagda så finns L1, L2, L3 vid var tredje stolpe. -> kan vara svårt att få till med trefas-laddning.
Sen har vi problemet med att skymningsreläet till hela byns lampor sitter vid transformatorstationen. Detta medför att man bara får ladda efter mörkrets inbrott då lamporna övrig tid är strömlösa.
Visst går alla problem att lösa, men är det kostnadseffektivt?