Huvudet på spiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjelke »

:lol: djupt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av TeslaHamid »

Teslaspolen skrev:
En elbil är som en SSD, när du väl börjat använda den går du aldrig tillbaka. (Till fossilt/traditionell hårddisk)
+1 riktigt bra!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

bladh skrev:
Jerker skrev:

Eller hur?

Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Får mot att tänka på lyrik från Tage Danielsson:

Rättvis tanke av primitiv kajakjägare

Bilarna borde ha avgasrören
inte i aktern, utan i fören.
Då blir det ju den som kör
som dör.
Ah! Den hade jag glömt! Ur "Samlade dikter 1967-1967".

Så här i sommartider är det värt att citera en annan av dikterna ur den:

Vågskvalp och plankton
Taube och Carl Ankton

(Fritt ur minnet, men rimmet är iaf det rätta. Sitter som en smäck!)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Simon »

Wicked art the man who sets thine own testicles ablaze. It says that in the Bible.
Angående: Jämförelse av bil med förbränningsmotor och elbil laddad från solpaneler.
Källa: http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Tjell »

LarsL skrev:
Jodå, det finns människor med konstiga idéer. Har en arbetskamrat som varvar sin bil brevid mig... jaha?!? Vad ville du säga med det? Gissar att tanken är att jag ska irritera mig på att han slösar bort allt miljöarbete jag offrat mig för att skapa. Det är alltså som vanligt att de inte har begripit varför jag har en elbil.
Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av chaffis75 »

Tjell skrev:
Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ledsen men jag vill ju bara titta på den, vill verkligen ha en men man måste klara de ekonomisk också :cry:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mgorgis »

dhogborg skrev:
Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).
Jag måste hålla med din brors kompis lite grann även om jag är fööör elbilar och emooot fossilabilar, för att motorljud, rök och lukt o smutsiga händer o motorer är en del av charmen..MEN det betyder inte att alla bilar ska vara fossildrivna, däremot en o annan racingbil kan vara det. Tänk t.e.x på klassiska och raggarbilar, dem är inte på något sätt bättre prestandamässigt än elbilar eller moderna fossilbilar MEN dem har en charm! en charm som en elbil skulle aldrig kunna erbjuda.

Häftigt motorljud må vara en misslyckad acceleration (inte alltid fallet) MEN det fyller ett annat begär inom vissa av oss och bara för att tycker om tystaccelererande bilar (Tesla) så betyder inte att alla andra bilar som vrålar o spottar massa avgaser blir mindre omtyckta för det :)

Jag har batteridriven radiostyrd helikopter och en annan med förbränningsmotor och jag kan inte vara utan den ena eller andra...det är två olika saker.

Vi gillar elbilar och andra för gilla andra bilar...MEN om tanken va att håna ditt val av elbil ja DÅ skulle jag inte vara glad heller :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av chaffis75 »

Jo lite nostalgi är alltid trevligt... Precis som jag gillar gamla datorer som Amiga och C64 så kan jag gilla gamla bilar men jag vill inte vi ska ha kvar gamla bilar till vardags precis på samma sätt vi man inte använder en Amiga eller C64 till vardags...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
LarsL skrev:
Jodå, det finns människor med konstiga idéer. Har en arbetskamrat som varvar sin bil brevid mig... jaha?!? Vad ville du säga med det? Gissar att tanken är att jag ska irritera mig på att han slösar bort allt miljöarbete jag offrat mig för att skapa. Det är alltså som vanligt att de inte har begripit varför jag har en elbil.
Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!
Ja, det händer hela tiden. Typ dagligen skulle jag vilja påstå. De ska om med mycket brum-brum och puff-puff. Och sen kan de berätta för sina oljedränkta fossilkompissar att en Tesla inte är nåt att ha, för den är ju såååå långsam. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Tjell »

Ja, kör man sakta (och njuter av TYST framfart!) så tror folk att "det där med elbil funkar inte, de måste köra sakta annars tar elen slut direkt!".


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Jag längtar efter en Tesla att köra i när jag kör långkörningar! Zoen är ju inte så bra till det. Man måste ligga och krypa i 80 för att få optimal tidsfördelningen mellan körning, laddning och räckvidd och då tänker jag ofta att det är dålig reklam för elbilar...
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

dhogborg skrev:
Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).

Din brors kompis har rätt. Ett bra motor och avgasljud är underbart. När jag körde Ferrari 458 så fick jag banne mig ståpäls vid fullgas. Till och med min BMW M2 lät förjäkla fint. Var underbart att dra på lite extra i tunnlar och sånt.

Det är härligt att Tesla byggt snabba elbilar men 0-100 siffran är missvisande. 0-100 används som jämförelsetal mellan bilar. Men eftersom en Tesla bara har en växel och begränsat effektuttag över tid så säger den inte samma sak. 0-100 på 2,7 sekunder är givetvis imponerande i sig men en fossilbil som gör 0-100 på samma tid är fullständigt överlägsen när man brukar bilen som en sportbil. Teslan kommer tappa ordentligt vid högre hastigheter och får även problem med överhettning och minskad räckvidd.

Kort sagt, Tesla är en fantastisk och snabb bruksbil men det är ingen sportbil. Det här får jag säga eftersom det står en Model S här utanför på uppfarten. ;) Dock önskar jag att det stod en Ferrari jämte den. Olika bilar för olika ändamål.
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag längtar efter en Tesla att köra i när jag kör långkörningar! Zoen är ju inte så bra till det. Man måste ligga och krypa i 80 för att få optimal tidsfördelningen mellan körning, laddning och räckvidd och då tänker jag ofta att det är dålig reklam för elbilar...

Jag står på rätt bra emellanåt. Delvis av image-skäl. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Det där med att bilar ska låta och väsnas, förlåt Verdi, med jag har aldrig fattat det och jag kommer nog aldrig att fatta det heller. Det är ju totalt ointressant om det är 2, 8, 12 eller 42 kolvar som studsar upp och ner eller fram och tillbaka. Det väsnas förfärligt, det gör ont i öronen, och det finns i min uppfattning inget skönt eller fint i det ljudet. Det är och har alltid varit irriterande för mig. Jag ser fram emot den dagen när sista förbränningsmotorn tas ur bruk och lämnar den tysthet efter sig som rådde innan det blev status med vrålande motorer. Jag hoppas att jag får uppleva det.
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Smutt »

Förra sotloket så väckte jag frugan varje gång jag skulle om en lastbil nu sover hon vidare passar mig perfekt ;)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
Längtar verkligen till gasbussarna blir utbytta till elbussar i stan. Alltså gasbussar, Vilka monster till att låta.

Om man gillar ljudet från kolvar kan man ju lyssna en stund på tryckluftskompressorn. Den är ju eldriven, men med ett vansinnigt oljud.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:
Om man gillar ljudet från kolvar kan man ju lyssna en stund på tryckluftskompressorn. Den är ju eldriven, men med ett vansinnigt oljud.
Eller en sån här. Låter underbart. Vilken fossilbil som helst skulle bli grön av avund.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det där med att bilar ska låta och väsnas, förlåt Verdi, med jag har aldrig fattat det och jag kommer nog aldrig att fatta det heller. Det är ju totalt ointressant om det är 2, 8, 12 eller 42 kolvar som studsar upp och ner eller fram och tillbaka. Det väsnas förfärligt, det gör ont i öronen, och det finns i min uppfattning inget skönt eller fint i det ljudet. Det är och har alltid varit irriterande för mig. Jag ser fram emot den dagen när sista förbränningsmotorn tas ur bruk och lämnar den tysthet efter sig som rådde innan det blev status med vrålande motorer. Jag hoppas att jag får uppleva det.
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
En rak sexa eller en V12 går mycket jämnare med mindre vibrationer osv. Olika cylinderkonfigurationer och tändsekvenser ger också helt olika ljudkulisser. Den amerikanska V8:an ger t ex ett skönt gurglande ljud.

Dessutom är det olika karaktär på motorerna. Vissa ger mycket effekt på högre varv, andra är råstarka på lägre... Det ger kraftkällan en personlighet. En elmotor är om än överlägset effektiv också lite själlös. Lite som vissa menar att en CD ger en sämre upplevelse än en vinylskiva trots att en CD rent objektivt är bättre på allt.

Jag har ändå valt två elbilar men jag stänger ingen dörr till fossilvärlden. Jag gillar bilar helt enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

:lol: Hade du med samma ordval beskrivit klangen av en fiol, en akustisk gitarr eller en konsertflygel hade jag förstått och hållit med. Men hur en dundrande och vibrerande järnklump kan väcka sådana emotioner ligger som sagt utanför min fattningsförmåga. Tack och lov är vi alla olika. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bullen »

Verdi skrev:
dhogborg skrev:
Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).

Din brors kompis har rätt. Ett bra motor och avgasljud är underbart. När jag körde Ferrari 458 så fick jag banne mig ståpäls vid fullgas. Till och med min BMW M2 lät förjäkla fint. Var underbart att dra på lite extra i tunnlar och sånt.

Det är härligt att Tesla byggt snabba elbilar men 0-100 siffran är missvisande. 0-100 används som jämförelsetal mellan bilar. Men eftersom en Tesla bara har en växel och begränsat effektuttag över tid så säger den inte samma sak. 0-100 på 2,7 sekunder är givetvis imponerande i sig men en fossilbil som gör 0-100 på samma tid är fullständigt överlägsen när man brukar bilen som en sportbil. Teslan kommer tappa ordentligt vid högre hastigheter och får även problem med överhettning och minskad räckvidd.

Kort sagt, Tesla är en fantastisk och snabb bruksbil men det är ingen sportbil. Det här får jag säga eftersom det står en Model S här utanför på uppfarten. ;) Dock önskar jag att det stod en Ferrari jämte den. Olika bilar för olika ändamål.
Håller med. Model S är en bruksbil. Ska man ha en sportbil är det Roadster som gällerBild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Att en bullrande fossilmotor kan väcka positiva känslor är inget märkvärdigt. Det beror på hur man har präglats. Man gillar det man präglats på, oavsett vad det är.

Samma sak kan upplevas helt olika av två olika personer. Jag har en bekant, en kvinna som sedan unga tonåren dejtat killar som mekade med moppar och bilar. Sen dess finns det inget som får henne lika intresserad av män som den där ingrodda doften av smörjolja i huden. Andra äcklas av det, hon tänder på det.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bullen »

Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul alls
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul allsBild
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul allsBild
Ett brinnande intresse sa mordbrännaren :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Tjell »

Det här med motorljud tror jag bottnar mest i macho-tänket: "Kolla här, se MIG, jag har en så jävla häftig bil och jag själv är precis lika häftig! Välj mig, jag är BÄST!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar