Huvudet på spiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Tänkte vi kanske kan ha en tråd för såna där oneliners eller andra kärnfulla formuleringar som man vill spara på. Själv börjar jag att bidra med den som jag har i min signatur:

Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.

Syftar på att man nu överger olja inte för att oljan håller på att ta slut utan för att det kommer bättre och billigare alternativ.

Men den som fick mig att starta tråden var denna som jag läste på Evannex.com (fritt formulerat):

Om nu de etablerade biltillverkarna påstår att de hur lätt som helst kan konkurrera ut Tesla med egna elbilar, varför har de då så svårt att leva upp till Kinas krav på andel sålda elbilar?

Jag tycker detta är väldigt talande och tar udden av alla kaxiga uttalanden, främst från VW.

https://evannex.com/blogs/news/if-legac ... ev-mandate
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av TiborBlomhall »

En egenpåhittad:
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Har man skaffat sig en laddhybrid vill de flesta sen köra den längre och längre på el.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
En egenpåhittad:
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Har man skaffat sig en laddhybrid vill de flesta sen köra den längre och längre på el.
:D Den är bra och den citerar jag ofta!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Det är bättre att bränna pengar än att bränna olja

Syftar på Teslas minst sagt saftiga inköpspris.

I samma syfte kom jag på ett bra svar på det eviga tjatet om att elbilar är för dyra i inköp:

Ja, den kostar en slant, men vad kostar det oss om vi fortsätter att bränna olja?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Plutric »

Det här var lite kul men inte så lätt få till i text. Jag provar en av mina jag tvingades ta till när alla frågor dök upp hur jag kunde lägga så mycket pengar på en bil. Oftas använd när jag blev lite irriterad. ;)
"Hellre lägger jag pengarna till min bank än till oljeshejkerna. " Banken är dock ingen jag heller vill lägga pengar till dock... :D men syftet är litet "gratis"/billig el vs bensin/diesel.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Teslaspolen »

Plutric skrev:
Det här var lite kul men inte så lätt få till i text. Jag provar en av mina jag tvingades ta till när alla frågor dök upp hur jag kunde lägga så mycket pengar på en bil. Oftas använd när jag blev lite irriterad. ;)
"Hellre lägger jag pengarna till min bank än till oljeshejkerna. " Banken är dock ingen jag heller vill lägga pengar till dock... :D men syftet är litet "gratis"/billig el vs bensin/diesel.
Hellre svenska banken än ryska Putin/presidenten, kanske?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Plutric »

Teslaspolen:
Japp, :D jag tror de flesta i sverige som jag tvingas argumentera med har svenska banker. Oljeshejkerna kan även vara Norsk/US/RU jag vill inte lägga mer pengar i deras fickor. Jag har dock övrig maskinpark hemma som skall fasas ut såfort det är rimligt o lämpligt. Dock så brukar de faktiskt bli lite tystare när jag sagt detta "citat".
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Fuelman »

Tänker på "Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk."

Det slår som en blixt från klar himmel. De traditionella biljättarna vill ju ha laddhybrider för att upprätthålla komplicerade lösningar som ger eftermarknad m m. I själva verket hjälper de aktivt Tesla då folk kommer se varje övergång till fossilmotor som en missräkning, varje tankning som ett misslyckande osv. Folk kommer längta efter en elbil tack vare att de kör hybrider.

En variant: "Laddhybriden är Teslas bästa reklampelare"?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Plutric »

Nu är jag uppvärmd :D :o Kanske semester febern.....
"En gång elbil alltid elbil"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Nånting som jag gärna retar folk med är att säga:
Vadå.....tanka? Har du fortfarande en bil som behöver tankas?!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Torkel »

Skulle du hellre sitta i ett stängt garage med en elbil eller en diesel?

Nu måste ju motorn vara igång då :) men det tappar lite kläm om man lägger till för mycket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
Skulle du hellre sitta i ett stängt garage med en elbil eller en diesel?

Nu måste ju motorn vara igång då :) men det tappar lite kläm om man lägger till för mycket.
Jag skulle vilja formulera om den så att den blir lite elegantare rent retoriskt:

Skulle du hellre sitta med motorn igång i ett stängt garage med en dieselbil än med en elbil? Svaret är givetvis "nej"...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Antalet självmord kanske minskar med färre fossilbilar? ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Teslaspolen »

En elbil är som en SSD, när du väl börjat använda den går du aldrig tillbaka. (Till fossilt/traditionell hårddisk)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Torkel »

Jerker skrev:
Antalet självmord kanske minskar med färre fossilbilar? ;)
Ja, de tar ju betydligt längre tid om inte annat :) "deprimerad törstade ihjäl i sin bil".
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av dhogborg »

Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

dhogborg skrev:
Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).
Har också hört det argumentet. Själv har jag aldrig fattat det roliga med oväsen. Tror att det är nåt som går i arv från vissa fäder till söner, nåt genetiskt och den genen har inte jag. Är det måhända inblandningen av Neandertalare i vår arvsmassa som får större genomslag hos vissa?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Jag satt vid en uteservering både idag och igår. Och så fick jag beskåda hur folk kör förbi i allehanda bensindrivna vrålåk som väsnas mer eller mindre högt. Corvetter, Mustanger, en och annan Merca eller pimpad BMW, en gammal 740 med ett avgasrör så stort att man borde sätta galler för (så att inte nån katt kryper in där), moppar som skriker, osv osv. Är det nån slags tävling för grottmänniskor? Det känns som att den som låter mest vinner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag satt vid en uteservering både idag och igår. Och så fick jag beskåda hur folk kör förbi i allehanda bensindrivna vrålåk som väsnas mer eller mindre högt. Corvetter, Mustanger, en och annan Merca eller pimpad BMW, en gammal 740 med ett avgasrör så stort att man borde sätta galler för (så att inte nån katt kryper in där), moppar som skriker, osv osv. Är det nån slags tävling för grottmänniskor? Det känns som att den som låter mest vinner.
Eller hur?

Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av p_q »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag satt vid en uteservering både idag och igår. Och så fick jag beskåda hur folk kör förbi i allehanda bensindrivna vrålåk som väsnas mer eller mindre högt. Corvetter, Mustanger, en och annan Merca eller pimpad BMW, en gammal 740 med ett avgasrör så stort att man borde sätta galler för (så att inte nån katt kryper in där), moppar som skriker, osv osv. Är det nån slags tävling för grottmänniskor? Det känns som att den som låter mest vinner.
Eller hur?

Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Får mig att tänka på Rolling coal, vilket för mig var ett helt obekant begrepp tills för någon vecka sedan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rolling_coal
Vissa saker kan man helt enkelt inte begripa...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

p_q skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag satt vid en uteservering både idag och igår. Och så fick jag beskåda hur folk kör förbi i allehanda bensindrivna vrålåk som väsnas mer eller mindre högt. Corvetter, Mustanger, en och annan Merca eller pimpad BMW, en gammal 740 med ett avgasrör så stort att man borde sätta galler för (så att inte nån katt kryper in där), moppar som skriker, osv osv. Är det nån slags tävling för grottmänniskor? Det känns som att den som låter mest vinner.
Eller hur?

Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Får mig att tänka på Rolling coal, vilket för mig var ett helt obekant begrepp tills för någon vecka sedan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rolling_coal
Vissa saker kan man helt enkelt inte begripa...
What the....? Jag har sett det där i lite mildare form på gamla Volvo-bilar som är helt svarta på ena sida pga avgaserna. Men att det fanns ett begrepp för det, och att syftet är protest mot icke-luftförpestare hade jag ingen aning om.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mans71 »

Shit va galet, hade heller ingen aning.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av LarsL »

Jodå, det finns människor med konstiga idéer. Har en arbetskamrat som varvar sin bil brevid mig... jaha?!? Vad ville du säga med det? Gissar att tanken är att jag ska irritera mig på att han slösar bort allt miljöarbete jag offrat mig för att skapa. Det är alltså som vanligt att de inte har begripit varför jag har en elbil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Teslaspolen »

Rolling coal? Jaha, det har jag sett en missbldad traktor göra här... Måste nästan vara olagligt?! Diesel power stod det på den med...
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bladh »

Jerker skrev:

Eller hur?

Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Får mot att tänka på lyrik från Tage Danielsson:

Rättvis tanke av primitiv kajakjägare

Bilarna borde ha avgasrören
inte i aktern, utan i fören.
Då blir det ju den som kör
som dör.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Skriv svar