Huvudet på spiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
Längtar verkligen till gasbussarna blir utbytta till elbussar i stan. Alltså gasbussar, Vilka monster till att låta.

Om man gillar ljudet från kolvar kan man ju lyssna en stund på tryckluftskompressorn. Den är ju eldriven, men med ett vansinnigt oljud.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:
Om man gillar ljudet från kolvar kan man ju lyssna en stund på tryckluftskompressorn. Den är ju eldriven, men med ett vansinnigt oljud.
Eller en sån här. Låter underbart. Vilken fossilbil som helst skulle bli grön av avund.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det där med att bilar ska låta och väsnas, förlåt Verdi, med jag har aldrig fattat det och jag kommer nog aldrig att fatta det heller. Det är ju totalt ointressant om det är 2, 8, 12 eller 42 kolvar som studsar upp och ner eller fram och tillbaka. Det väsnas förfärligt, det gör ont i öronen, och det finns i min uppfattning inget skönt eller fint i det ljudet. Det är och har alltid varit irriterande för mig. Jag ser fram emot den dagen när sista förbränningsmotorn tas ur bruk och lämnar den tysthet efter sig som rådde innan det blev status med vrålande motorer. Jag hoppas att jag får uppleva det.
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
En rak sexa eller en V12 går mycket jämnare med mindre vibrationer osv. Olika cylinderkonfigurationer och tändsekvenser ger också helt olika ljudkulisser. Den amerikanska V8:an ger t ex ett skönt gurglande ljud.

Dessutom är det olika karaktär på motorerna. Vissa ger mycket effekt på högre varv, andra är råstarka på lägre... Det ger kraftkällan en personlighet. En elmotor är om än överlägset effektiv också lite själlös. Lite som vissa menar att en CD ger en sämre upplevelse än en vinylskiva trots att en CD rent objektivt är bättre på allt.

Jag har ändå valt två elbilar men jag stänger ingen dörr till fossilvärlden. Jag gillar bilar helt enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

:lol: Hade du med samma ordval beskrivit klangen av en fiol, en akustisk gitarr eller en konsertflygel hade jag förstått och hållit med. Men hur en dundrande och vibrerande järnklump kan väcka sådana emotioner ligger som sagt utanför min fattningsförmåga. Tack och lov är vi alla olika. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bullen »

Verdi skrev:
dhogborg skrev:
Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...

Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.

Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall :).

Din brors kompis har rätt. Ett bra motor och avgasljud är underbart. När jag körde Ferrari 458 så fick jag banne mig ståpäls vid fullgas. Till och med min BMW M2 lät förjäkla fint. Var underbart att dra på lite extra i tunnlar och sånt.

Det är härligt att Tesla byggt snabba elbilar men 0-100 siffran är missvisande. 0-100 används som jämförelsetal mellan bilar. Men eftersom en Tesla bara har en växel och begränsat effektuttag över tid så säger den inte samma sak. 0-100 på 2,7 sekunder är givetvis imponerande i sig men en fossilbil som gör 0-100 på samma tid är fullständigt överlägsen när man brukar bilen som en sportbil. Teslan kommer tappa ordentligt vid högre hastigheter och får även problem med överhettning och minskad räckvidd.

Kort sagt, Tesla är en fantastisk och snabb bruksbil men det är ingen sportbil. Det här får jag säga eftersom det står en Model S här utanför på uppfarten. ;) Dock önskar jag att det stod en Ferrari jämte den. Olika bilar för olika ändamål.
Håller med. Model S är en bruksbil. Ska man ha en sportbil är det Roadster som gällerBild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Att en bullrande fossilmotor kan väcka positiva känslor är inget märkvärdigt. Det beror på hur man har präglats. Man gillar det man präglats på, oavsett vad det är.

Samma sak kan upplevas helt olika av två olika personer. Jag har en bekant, en kvinna som sedan unga tonåren dejtat killar som mekade med moppar och bilar. Sen dess finns det inget som får henne lika intresserad av män som den där ingrodda doften av smörjolja i huden. Andra äcklas av det, hon tänder på det.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bullen »

Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul alls
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul allsBild
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul allsBild
Ett brinnande intresse sa mordbrännaren :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Tjell »

Det här med motorljud tror jag bottnar mest i macho-tänket: "Kolla här, se MIG, jag har en så jävla häftig bil och jag själv är precis lika häftig! Välj mig, jag är BÄST!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av LarsL »

Jag har en bensindriven cobra bergsborr, den är i princip en oljudsframställare med bieffekter att den maler sönder berg. Ljudet är jätte kul och spännande när man drar igång den men hemskt om man tvingas arbeta med den några timmar.
Precis så är det med en fosdilbil. Det är kul när den står och puttrar eller när man åkeriväg en liten sväng... men att sitta och lyssna på den i timmar är inget trevligt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bullen »

En motorintresserad granne höjde en bils ljud till skyarna. Jag svarade att
Till att få ljud använder man stereon. Vill man ha motorljud går det att spela in. Jag å min sida föredrar musik. Motorn använder jag som drivkälla. Trodde i min enfald att det var det den var till för....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Jerker »

Macho, ja... dit kan vi väl räkna att skryta med att man har en bil som gör 0-100 på under 2,5 sekunder? ;)

Hela Elon Musks masterplan bygger på att spela på machoidealen, iaf fram till 3:an. Han var tvungen att attrahera männen med machoideal med sin Roadster, model S och X först, annars skulle han inte få in kapital. Spelar man inte på deras planhalva så lyckas man inte i den här världen. Hade han börjat i andra änden med model 3 först så hade ingen lyssnat på honom. Det hade legat alldeles för nära tråkstämpeln som elbilar hade då, och inga män med makt och pengar vill associeras med nåt sånt. Nej, de vill associeras med machosaker!

På samma sätt ser vi de andra nybörjarföretagen såväl som från de etablerade. Man bygger den ena prototypen efter den andra som dels ska var en "Tesladödare", dels associera till muskler, coolhet osv. osv.

Att bilarna slutar att låta illa betyder inte att machoidealen inom bilvärlden upphör.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av djFabbe »

Jag kör med Det är vulgärt med motorljud så fort någon kommer körandes med sitt skrikande vrålåk. :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av TiborBlomhall »

Förr eller senare kommer motorljud upplevas just som något vulgärt och något att skämmas över.
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

Men alltså. Seriöst. Kan ni inte slappna av åtminstone litegrann? Måste ni vara sekterister ut i fingerspetsarna precis hela tiden?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av ellerstrom »

För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Foluke »

ellerstrom skrev:
För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Formel 1 lär ha haft mäktigt ljud innan det ströps och Moto GB han det nog. Då snackar vi. "Annars kan dä kvetta"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av ellerstrom »

Foluke skrev:
Formel 1 lär ha haft mäktigt ljud innan det ströps och Moto GB han det nog. Då snackar vi. "Annars kan dä kvetta"!
Var på Hungaroring 2010 och kan bara instämma, sjukt mäktigt ljud. Hade förvarnats om att det behövdes öronproppar på de platser vi satt på och det stämde verkligen. 8-)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Ja precis. T ex så finns det nog inget ljud från en dieselmotor som jag uppskattar. Jag uppskattar inte heller ljudet från 99% av bruksbensinarna. Framförallt inte de 4-cylindriga. Men börjar man titta på lite sportigare bilar så tycker jag absolut ljudet har ett värde.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Tjell »

För länge sedan hade vi en Cheva Caprice med en 6,2-liters dieselsnurra. Den brölade bara och så pass att vi väckte grannarna på mornarna.

Jag har tinnitus (pga för mkt rock 'n' roll och eget trummande, inte pga Chevan) så jag sökte elbil. Eftersom vi bor långt ute i skogen så behöver vi 4WD. När vi såg att Tesla skulle komma med D så provade vi en P85+ och föll direkt för den. Att bilen har machoprestanda fick bli en bonus, faktiskt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av taliz »

Ingen saknar motorljud på bergodalbanan...
Allt handlar om vad man är van vid. Tänk de som var vana vid ånglok.
Dagens generationer minns inte det och saknar det inte. Samma sak blir det med fossilbilar..


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
För egen del så är jag lite tudelat inställd till motorljud. Sportbilars motorljud oftast är underbart härligt att lyssna på, men "vanliga" bilars motorljud är jag helst utan. T.ex. min gamla Passats motorljud är ett (o)ljud jag gärna hade sluppit. Kontentan: det beror på vilket motorljud som avses.
Ja precis. T ex så finns det nog inget ljud från en dieselmotor som jag uppskattar. Jag uppskattar inte heller ljudet från 99% av bruksbensinarna. Framförallt inte de 4-cylindriga. Men börjar man titta på lite sportigare bilar så tycker jag absolut ljudet har ett värde.
En Ferrari eller andra i samma klass ger mig ståpäls iaf, några av dom är det rent vulgärt grymt skönt sound i :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av bonath »

Jag kör både eltåg och dieseltåg. Finns inget bättre än när man kan stänga av dieselmotorerna. Man hör hur folk i vagnen drar en suck.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Huvudet på spiken!

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Jag kör både eltåg och dieseltåg. Finns inget bättre än när man kan stänga av dieselmotorerna. Man hör hur folk i vagnen drar en suck.
Vadå, hurdå stänga av? Är det som en hybrid så att tåget kan gå på diesel eller el? Eller menar du när tåget stannar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar