Skyltning laddplats - kuriosa

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Jerker »

Var i den vackra orten Västervik och turistade och passade på att ladda i hamnen. När jag parkerade så såg jag direkt att det var nåt fel med skylten fast den egentligen såg korrekt ut:
ElbilsladdningAnnorlunda.jpg
Så jag var tvungen att kolla. Så här ser den ju egentligen ut. Man undrar ju varför den i Viken ser ut som den gör?
ElbilsladdningNormal.jpg
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Kulingen »

Klart att Västervik är fint och det ska bli ännu finare i september med en Tesla S körandes där. (Vet ej hur många det finns nu dock)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Bjelke »

Lustig skylt faktiskt, lite som join the dark side :lol:
Petrolheads som vart framme och målat kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av bylund »

Den övre är väl en informationsskylt om att det finns elbilsladdning medan den andra är en tilläggstavla till en parkeringsskylt som gör att endast laddbara fordon får parkera.

Informationstavlan kan ha en tilläggskylt, t ex att man ska svänga höger för att ta sig till laddplatsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Jerker »

Den satt vid laddplatsen. Här är hela skylten.Bild
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av mattiasottosson »

Kulingen skrev:
Klart att Västervik är fint och det ska bli ännu finare i september med en Tesla S körandes där. (Vet ej hur många det finns nu dock)
Tror vi är minst tre som kan burna lite på Elfa-rakan i höst, i alla fall när jag och brorsan är nere och hälsar på ;)
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Kulingen »

mattiasottosson skrev:
Kulingen skrev:
Klart att Västervik är fint och det ska bli ännu finare i september med en Tesla S körandes där. (Vet ej hur många det finns nu dock)
Tror vi är minst tre som kan burna lite på Elfa-rakan i höst, i alla fall när jag och brorsan är nere och hälsar på ;)
Så ni bor utanför Västervik? Nice, ser lite Teslor ibland men ej så ofta. Väntar otåligt på min nu.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Den satt vid laddplatsen. Här är hela skylten.
Jo, men de har använt H27. Laddstation, som t ex används för att visa vägen, istället för T24. Laddplats
T24 är den som ska användas under P:
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Gruppen H är "Lokaliseringsmärken för upplysning om serviceanläggningar med mera"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Jerker »

Ah! Ser man på!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av bjelkeman »

Kungsholms Hamnplan (vid Norrmälarstrand på Kungsholmen i Stockholm) E.ON laddaren har nu fått skyltar som, även om de är lite svåra att tyda, faktiskt är ganska logiska. Laddaren skymtas i bild till höger om den röda Teslan.

Endast för fordon med pågående laddning (30 minuter). Parkeringsförbud 7-17 vardagar, parkering tillåten övrig tid. Fyra laddplatser, men endast tre uttag?

Om man har nästan tomt batteri och har en Tesla med 11 kW laddare så får man stå en halvtimme och får således 5.5 kWh, och det räcker väl ganska lagom till InfraCity där man kan fylla på ordentligt. Har man Chademo så är det ju en annan situation. Men 30 minuter verkar lite snålt tilltaget tycker jag, men det kanske fungerar ok för bilar med mindre batterier. Laddplatsen har Type 2, Chademo och CCS kontakter.

För övrigt, den dagen när jag tog bilden så var det fem Teslor parkerade inom hundra meter från mitt kontor, som ligger just runt hörnet (inte min, då jag åker pendeltåg normalt). Lite kul att se faktiskt.
norrmalarstrandladdare.jpg
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av LarsL »

30 minuter på en Typ 2? Jag skulle inte ens bekymra mig om att ta fram sladden. Chademo skulle däremot ge en ordentlig laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
30 minuter på en Typ 2? Jag skulle inte ens bekymra mig om att ta fram sladden. Chademo skulle däremot ge en ordentlig laddning.
Enda vitsen med det är väl om man vill parkera en halvtimme och det inte finns några andra parkeringsplatser...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Att vi alltid ska ha så tråkiga skyltar i Sverige. Fransmännen har lite trevligare design
Fransk_laddplats.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skyltning laddplats - kuriosa

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
30 minuter på en Typ 2? Jag skulle inte ens bekymra mig om att ta fram sladden. Chademo skulle däremot ge en ordentlig laddning.
Enda vitsen med det är väl om man vill parkera en halvtimme och det inte finns några andra parkeringsplatser...
Gammal Zoe med 43 kW-laddare har ju viss nytta av det, om stolpen klarar av att leverera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar