MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i dem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 aug 2017 22:36

:lol: full autonomi nästa...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 6195
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare bullen » 12 aug 2017 22:42

Hur alkotestar man en autopilot?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
 
Inlägg: 1211
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 aug 2017 23:00

Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 6195
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Plutric » 12 aug 2017 23:07

Bjelke skrev:Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...

Va, har Tesla haft dold etanoltank för klara längredistans o ångerna påverkar AP2. :lol:
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 okt 2016 08:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 aug 2017 23:50

Plutric skrev:
Bjelke skrev:Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...

Va, har Tesla haft dold etanoltank för klara längredistans o ångerna påverkar AP2. :lol:


Näe den föddes onykter :lol:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 6195
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare bullen » 13 aug 2017 00:03

Därför min körde in i räcket?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
 
Inlägg: 1211
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Plutric » 13 aug 2017 09:04

:D jag kör på med en till "morgonshumor" kan inte låta bli sedan får det räcka.
AP måste stå för Alcoholic Performance :lol: . Tur jag kör med ingen AP o har heller inte varit på något räcke 8-) . Men jag är sugen på skaffa en... kan man uppgradera på Systembolaget :D
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 okt 2016 08:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav LarsL » 13 aug 2017 09:54

Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5455
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav Teslaägare Plutric » 13 aug 2017 10:17

LarsL skrev:Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.

Ber om ursäkt för det! Men ibland är humor/komik ett sätt att klara vardagen för många oavsett i tid o rum så även på forumet.
För då återgå till ämnet...
Att gas, trycksatta kärl är explosivt är inget nytt! Man kan tycka denna reaktion att det kommer sent. Gasflaskors hantering i brand har man haft samma hantering om risk finns. Det hemska är beslutet att man inte ämnar försöka rädda personerna bil eller dess närområde. Dvs man skiljer på vilken bil som brinner o därmed personer. Detta uttalande/beslut kommer påverka köp av gasbil drastiskt med all rätt. Allt som är trycksatt skall man ha extremt respekt för detta ger luft åt alternativa drivmedel framöver.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 okt 2016 08:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inläggav ochso » 13 aug 2017 11:02

LarsL skrev:Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.


Den första frågan blir ju hur den faktiska rekommendationen från MSB kommer formuleras. I videon fick vi ju se en intervju med en anställd på MSB så vi vet ju vilken avsikt de har i alla fall.

Sedan är ju frågan i vilken utsträckning räddningstjänsten är tvungna att följa dessa rekommendationer, jag personligen tror att det i händelse av faktisk brand i gasbil kommer ändå räddningstjänsten i stor utsträckning välja att ingripa. Jag kan i alla fall tänka mig att vissa förbund väljer att utforma en egen rutin som bygger på att man genomför någon form av insats mot sådana bilar. Det går ju att bygga upp pärmar med info om olika bilmodeller och veta åt vilket håll tryckavlastning sker och veta från vilket håll man ska närma sig olika bilar osv. Den interna rutinen kan alltså bli att närma sig från ett förutbestämt håll i kombination med skyddsavstånd, att man alltså inte går allt för nära.

Jag har varit på föreläsning där en insatsledare berättade om att man gjorde en insats vid en brand i en fabrik där gasflaskor rengjordes invändigt, det fanns alltså ett lager med gasflaskor som fortfarande innehöll brandfarlig gas och explosionsrisk förelåg. Räddningstjänsten valde att säkra upp med extra avstånd osv men ändå genomföra en insats.

Visst föreligger det risk för räddningstjänstens egna personal, men det gör det ju i princip i alla deras uppdrag. År 2016 omkom väl 3 brandmän i samband med räddningsinsatser vid trafikolyckor där brandmännen blev påkörda eller liknande (något vajerräcke gick väl av i ena fallet). Lösningen på detta problem är ju inte att undvika risken, utan snarare att hantera risken på rätt sätt med nya rutiner och mer samverkan mellan olika myndigheter osv.

Och ärligt talat, hur dyrt är det att köpa in en radiostyrd robot försedd med sprutmunstycke, koppla vatten till och köra fram till ett brinnande fordon. Att använda utomhus behöver ju en sådan robot inte behöva tåla någon egentlig värme (räcker ju med en enkel sköld framför mot strålningsvärmen) så den borde gå att bygga förhållandevis billigt så är problemet löst.

Min poäng är alltså att OM vätgasbilar slår igenom så kommer risken för räddningstjänstens personal att kunna hanteras i majoriteten av alla olyckor (brand i parkeringsgarage, tunnlar osv kan dock bli ganska otäcka) och därmed borde det inte vara räddningstjänstens begränsningar som sätter stopp för vätgasbilar. Istället faller det nog tillbaka på vätgasbilarnas komplexitet och ineffektivitet (som vanligt) i kombination med dyrt bränsle, behov av att åka och tanka, uppbyggnad av infrastruktur osv som slutligen blir spiken i kistan.
ochso
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 22 feb 2016 22:03

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster