MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i dem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Bjelke »

:lol: full autonomi nästa...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av bullen »

Hur alkotestar man en autopilot?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Bjelke »

Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Plutric »

Bjelke skrev:
Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...
Va, har Tesla haft dold etanoltank för klara längredistans o ångerna påverkar AP2. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Bjelke »

Plutric skrev:
Bjelke skrev:
Teslas är helt klart inte nykter nog för en sån test iaf...
Va, har Tesla haft dold etanoltank för klara längredistans o ångerna påverkar AP2. :lol:
Näe den föddes onykter :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av bullen »

Därför min körde in i räcket?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Plutric »

:D jag kör på med en till "morgonshumor" kan inte låta bli sedan får det räcka.
AP måste stå för Alcoholic Performance :lol: . Tur jag kör med ingen AP o har heller inte varit på något räcke 8-) . Men jag är sugen på skaffa en... kan man uppgradera på Systembolaget :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Plutric »

LarsL skrev:
Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.
Ber om ursäkt för det! Men ibland är humor/komik ett sätt att klara vardagen för många oavsett i tid o rum så även på forumet.
För då återgå till ämnet...
Att gas, trycksatta kärl är explosivt är inget nytt! Man kan tycka denna reaktion att det kommer sent. Gasflaskors hantering i brand har man haft samma hantering om risk finns. Det hemska är beslutet att man inte ämnar försöka rädda personerna bil eller dess närområde. Dvs man skiljer på vilken bil som brinner o därmed personer. Detta uttalande/beslut kommer påverka köp av gasbil drastiskt med all rätt. Allt som är trycksatt skall man ha extremt respekt för detta ger luft åt alternativa drivmedel framöver.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Fantastiskt vad mycket skräpinlägg det kan bli på ett r istället för intillliggande t.

För att gå tillbaka till allvaret så tror jag att detta är början till slutet för gasbilar. Om rekommendationen från räddningstjänsten blir att inte närma sig gasbilar så tror jag att få kommer vilja åka i dem. Ännu värre med anställda tex busschafförer eller kunder i bussen, hur hanteras det? Om jag fick det beskedet som skyddsombud skulle jag förmodligen sätta skyddsstopp på bussarna.
Den första frågan blir ju hur den faktiska rekommendationen från MSB kommer formuleras. I videon fick vi ju se en intervju med en anställd på MSB så vi vet ju vilken avsikt de har i alla fall.

Sedan är ju frågan i vilken utsträckning räddningstjänsten är tvungna att följa dessa rekommendationer, jag personligen tror att det i händelse av faktisk brand i gasbil kommer ändå räddningstjänsten i stor utsträckning välja att ingripa. Jag kan i alla fall tänka mig att vissa förbund väljer att utforma en egen rutin som bygger på att man genomför någon form av insats mot sådana bilar. Det går ju att bygga upp pärmar med info om olika bilmodeller och veta åt vilket håll tryckavlastning sker och veta från vilket håll man ska närma sig olika bilar osv. Den interna rutinen kan alltså bli att närma sig från ett förutbestämt håll i kombination med skyddsavstånd, att man alltså inte går allt för nära.

Jag har varit på föreläsning där en insatsledare berättade om att man gjorde en insats vid en brand i en fabrik där gasflaskor rengjordes invändigt, det fanns alltså ett lager med gasflaskor som fortfarande innehöll brandfarlig gas och explosionsrisk förelåg. Räddningstjänsten valde att säkra upp med extra avstånd osv men ändå genomföra en insats.

Visst föreligger det risk för räddningstjänstens egna personal, men det gör det ju i princip i alla deras uppdrag. År 2016 omkom väl 3 brandmän i samband med räddningsinsatser vid trafikolyckor där brandmännen blev påkörda eller liknande (något vajerräcke gick väl av i ena fallet). Lösningen på detta problem är ju inte att undvika risken, utan snarare att hantera risken på rätt sätt med nya rutiner och mer samverkan mellan olika myndigheter osv.

Och ärligt talat, hur dyrt är det att köpa in en radiostyrd robot försedd med sprutmunstycke, koppla vatten till och köra fram till ett brinnande fordon. Att använda utomhus behöver ju en sådan robot inte behöva tåla någon egentlig värme (räcker ju med en enkel sköld framför mot strålningsvärmen) så den borde gå att bygga förhållandevis billigt så är problemet löst.

Min poäng är alltså att OM vätgasbilar slår igenom så kommer risken för räddningstjänstens personal att kunna hanteras i majoriteten av alla olyckor (brand i parkeringsgarage, tunnlar osv kan dock bli ganska otäcka) och därmed borde det inte vara räddningstjänstens begränsningar som sätter stopp för vätgasbilar. Istället faller det nog tillbaka på vätgasbilarnas komplexitet och ineffektivitet (som vanligt) i kombination med dyrt bränsle, behov av att åka och tanka, uppbyggnad av infrastruktur osv som slutligen blir spiken i kistan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:
Sedan är ju frågan i vilken utsträckning räddningstjänsten är tvungna att följa dessa rekommendationer, jag personligen tror att det i händelse av faktisk brand i gasbil kommer ändå räddningstjänsten i stor utsträckning välja att ingripa. Jag kan i alla fall tänka mig att vissa förbund väljer att utforma en egen rutin som bygger på att man genomför någon form av insats mot sådana bilar. Det går ju att bygga upp pärmar med info om olika bilmodeller och veta åt vilket håll tryckavlastning sker och veta från vilket håll man ska närma sig olika bilar osv. Den interna rutinen kan alltså bli att närma sig från ett förutbestämt håll i kombination med skyddsavstånd, att man alltså inte går allt för nära.
Nu talar du om fungerande säkerhetsventiler. De har en riktning som går att hantera och förbereda sig för. Är den dessutom korrekt placerad så kommer den aldrig behöva utgöra någon fara.
Men det är i te det som är den stora risken! Utan som du ser i klippet så har åtminstone två gasbilar i Sverige helt enkelt exploderat, säkerhetsventilen har alltså INTE fungerat. När en explosion sker så kan den trycka ut delar åt alka riktningar, beroende på var den svaga punkten är.

Återigen det farliga här är inte den brandfarliga gasen utan trycket i gastankarna. Det skulle i princip vara lika farligt om det var luft i tuberna. Precis som i en smällare så skapas smällen av att trycket stängs in.
Eftersom det är trycket som är farligt så kommer riskerna bli enorma med vätgasbilar där trycket är 700bar istället för 200bar som i en vanlig glasflaska. Jag tycker absolut att den här typen av fordon kan förbjudas enbart pga av den här risken. Vem vill ha dessa bomber åkande inne bland husen?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Nu talar du om fungerande säkerhetsventiler. De har en riktning som går att hantera och förbereda sig för. Är den dessutom korrekt placerad så kommer den aldrig behöva utgöra någon fara.
Men det är i te det som är den stora risken! Utan som du ser i klippet så har åtminstone två gasbilar i Sverige helt enkelt exploderat, säkerhetsventilen har alltså INTE fungerat. När en explosion sker så kan den trycka ut delar åt alka riktningar, beroende på var den svaga punkten är.
Precis, det är ju inte svårt att konstruera gasbehållarna så att du kan förutse explosionens riktning även när säkerhetsventilerna inte fungerar så att säga. Det går ju bygga in svagheter i konstruktionen. Hade det inte suttit folk i bilen hade man ju kunnat rikta denna avlastning uppåt, men det kanske inte blir så praktiskt i detta sammanhang.

Nä, jag kanske är ute på djupt vatten här, ju mer jag tänker på det desto mindre vill jag att grannar osv ska åka runt i gasbilar. Och man blir ju inte direkt sugen på att hamna i bilkö i en tunnel när man vet att det rullar runt gasbilar där. Minns ni gasbussen som körde rakt in i en tunnel i Stockholm (Klaratunneln om jag inte minns fel) med gastuber på taket som tog i taket? Bussen hade så hög hastighet att bussens fjädring slogs ner i bott innan bussen stannade. Hyfsad komplex olycka.
LarsL skrev:
Eftersom det är trycket som är farligt så kommer riskerna bli enorma med vätgasbilar där trycket är 700bar istället för 200bar som i en vanlig glasflaska. Jag tycker absolut att den här typen av fordon kan förbjudas enbart pga av den här risken. Vem vill ha dessa bomber åkande inne bland husen?
Inte jag!

Jag får som övning söka lite efter explosioner av specifikt vätgastankar på youtube i eftermiddag.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Leo »

På "ritbordet" med en "frisk" gastub stående i ett ställ där allt är känt. Är det kanske lätt för en ingenjör att fundera/konstruera ett säkerhetssystem.

Men en "krockad" bil har ju i regel deformerats rejält. Ingen vet då riktigt om gastubernas installation/konstruktion påverkats på något sätt. Bilen kan ju ligga upp och ner osv. Tuberna kanske är 6 år gammla och försvagade, någon har kanske gjort en felaktig reparation av någon del. Något tillbehör kanske är monterat i efterhand som ingen tänkt på från början osv. Bilen kanske hade en släpvagn kopplad där ägaren just hämtat en järnbalk som nu sticker in i bilen osv.

Så verkligheten blir ofta mer komplicerad än man kan hantera på skrivbordet.

Tror kanske samma sak hänt Tesla med AP2 och framtagande av en mjukvara som gör det bättre än AP1. I teorin på papperet på sätt och vis enkelt. I verkligheten inte lika lätt att få det att fungera.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av ochso »

Leo skrev:

Men en "krockad" bil har ju i regel deformerats rejält.
I rest my case... Jag försökte väga upp diskussionen med lite positiv inställning kring gastuber men inser att jag var fel ute. Jag ger upp det och tycker som er istället, med dagens batteriteknik är det 100% hål i huvudet att fortsätta sätta in trycksatta behållare med explosiv gas i bilar som rullar runt i våra städer. MSB är rätt ute och detta ska bli spännande att följa framöver. Jag ska försöka bevaka MSBs hemsida framöver och se om det dyker upp något skriftlig där i detta ärende.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Peter Holm »

ochso skrev:
....Och ärligt talat, hur dyrt är det att köpa in en radiostyrd robot försedd med sprutmunstycke, koppla vatten till och köra fram till ett brinnande fordon. Att använda utomhus behöver ju en sådan robot inte behöva tåla någon egentlig värme (räcker ju med en enkel sköld framför mot strålningsvärmen) så den borde gå att bygga förhållandevis billigt så är problemet löst.....
Jag har försökt få MSB och ett antal räddningstjänster intresserade av en brandsläckningsrobot men utan resultat. Många ser nyttan den skulle kunna göra, färre vill betala för den och i stort sett ingen vill föra in ytterligare system som kräver utbildning. Arbetstiden räcker inte till säger man.

För den som eventuellt är intresserad av vad vi försökt få intresse för:
http://www.dok-ing.hr/products/firefigh ... age=images
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av ochso »

Peter Holm skrev:
ochso skrev:
....Och ärligt talat, hur dyrt är det att köpa in en radiostyrd robot försedd med sprutmunstycke, koppla vatten till och köra fram till ett brinnande fordon. Att använda utomhus behöver ju en sådan robot inte behöva tåla någon egentlig värme (räcker ju med en enkel sköld framför mot strålningsvärmen) så den borde gå att bygga förhållandevis billigt så är problemet löst.....
Jag har försökt få MSB och ett antal räddningstjänster intresserade av en brandsläckningsrobot men utan resultat. Många ser nyttan den skulle kunna göra, färre vill betala för den och i stort sett ingen vill föra in ytterligare system som kräver utbildning. Arbetstiden räcker inte till säger man.

För den som eventuellt är intresserad av vad vi försökt få intresse för:
http://www.dok-ing.hr/products/firefigh ... age=images
Intressant. Men den blir ju ganska stor att släpa med sig, jag tänker mig en påtagligt mindre variant, som inte behöver bära med sig sitt eget släckmedel, man har så att säga en slang från basbilen. Därmed inte lika dyrt om den råkar brinna upp osv.

Om det är något man har på brandstationerna runt om i landet så är det väl tid att öva, borde vara ett extremt fåtal stationer som har så mycket larm att man inte hinner öva mellan dessa.

Södertörn är väl på gång med någon form av robot?
http://www.brandsakert.se/2017/0203/bra ... betskamrat
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Peter Holm »

ochso skrev:
Intressant. Men den blir ju ganska stor att släpa med sig, jag tänker mig en påtagligt mindre variant, som inte behöver bära med sig sitt eget släckmedel, man har så att säga en slang från basbilen. Därmed inte lika dyrt om den råkar brinna upp osv.

Om det är något man har på brandstationerna runt om i landet så är det väl tid att öva, borde vara ett extremt fåtal stationer som har så mycket larm att man inte hinner öva mellan dessa.

Södertörn är väl på gång med någon form av robot?
http://www.brandsakert.se/2017/0203/bra ... betskamrat
Ja, den är stor men den flyttar på bilar och tar sig fram till skadeplatsen i en tunnel. Väl där kan den manipulera, vrida och vända på bilen för att släcka. Det går att kombinera dragbil med ledningsfordon. https://goo.gl/images/sqfKuj

För räddning i lokaler eller mindre eventuellt farliga "paket" tror jag mycket mer på den lilla fina i din länk (undantag ammunitionslager och stora industrier).
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:

Jag får som övning söka lite efter explosioner av specifikt vätgastankar på youtube i eftermiddag.
Om du ändå letar så kan du försöka hitta brinnande elbilar också. Jag hittade en men den branden var löjligt odramatisk.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:

Jag får som övning söka lite efter explosioner av specifikt vätgastankar på youtube i eftermiddag.
Vätgasbilar är inte direkt vanliga men det går att hitta olyckor med vätgastuber. Vet inte hur högt tryck man brukar ha i dessa tuber jämfört med de 700 bar som gäller för vätgasbilar men ofarliga är de knappast för en själv eller medtrafikanter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

Ser ut som en vanlig gastub och de brukar ha 200bars tryck.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

Här är ett exempel på ett tryckärl som exploderar.
Det är alltså inte den farliga gasen i sig som är problemet utan tryckkärlet.

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Här är ett exempel på ett tryckärl som exploderar.
Det är alltså inte den farliga gasen i sig som är problemet utan tryckkärlet.
Det där var 340 psi mot 10 000 psi som är i vätgastankar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av LarsL »

Ett litium batteri som brinner.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: MSB: Låt gasbilar brinna även om det finns människor i d

Inlägg av ochso »

Jag väcker liv i denna gamla tråd igen.

Idag exploderade en gastank på en sopbil som stod och fyllde på fordonsgas i Skara.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ck-i-skara
Skriv svar