Nu talar du om fungerande säkerhetsventiler. De har en riktning som går att hantera och förbereda sig för. Är den dessutom korrekt placerad så kommer den aldrig behöva utgöra någon fara.ochso skrev:Sedan är ju frågan i vilken utsträckning räddningstjänsten är tvungna att följa dessa rekommendationer, jag personligen tror att det i händelse av faktisk brand i gasbil kommer ändå räddningstjänsten i stor utsträckning välja att ingripa. Jag kan i alla fall tänka mig att vissa förbund väljer att utforma en egen rutin som bygger på att man genomför någon form av insats mot sådana bilar. Det går ju att bygga upp pärmar med info om olika bilmodeller och veta åt vilket håll tryckavlastning sker och veta från vilket håll man ska närma sig olika bilar osv. Den interna rutinen kan alltså bli att närma sig från ett förutbestämt håll i kombination med skyddsavstånd, att man alltså inte går allt för nära.
Men det är i te det som är den stora risken! Utan som du ser i klippet så har åtminstone två gasbilar i Sverige helt enkelt exploderat, säkerhetsventilen har alltså INTE fungerat. När en explosion sker så kan den trycka ut delar åt alka riktningar, beroende på var den svaga punkten är.
Återigen det farliga här är inte den brandfarliga gasen utan trycket i gastankarna. Det skulle i princip vara lika farligt om det var luft i tuberna. Precis som i en smällare så skapas smällen av att trycket stängs in.
Eftersom det är trycket som är farligt så kommer riskerna bli enorma med vätgasbilar där trycket är 700bar istället för 200bar som i en vanlig glasflaska. Jag tycker absolut att den här typen av fordon kan förbjudas enbart pga av den här risken. Vem vill ha dessa bomber åkande inne bland husen?