Gröna fynd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Gröna fynd

Inlägg av Teslaspolen »

En idé lite inspirerad av Electreks "Green deals". Tanken är att om man hittar något som passar in på ämnet till bra pris (Outlets, rea, erbjudanden, etc) så kan man gärna få länka det på ett och samma ställe för att fler ska hitta det.

Kriteriet är att det måste passa in på något vis med miljövänlighet. Alltså kan en kampanj på elbilar, elgräsklippare/robotklippare eller solceller passa bra in.

Posta på, diskutera gärna, men håll er gärna till ämnet så att tråden inte blir nedklottrad med annat. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Gröna fynd

Inlägg av bylund »

Teslaspolen skrev:
Posta på, diskutera gärna, men håll er gärna till ämnet så att tråden inte blir nedklottrad med annat. :)
:D
Bra försök!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Gröna fynd

Inlägg av iAkita »

Bra pris på en toppengräsklippare (batteridriven): https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... e/p-733112
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Gröna fynd

Inlägg av joel80 »

Vad är det för skillnad på Stiga Multiclip 47 S AE och den som heter 47 AE? Jag kan inte hitta nått...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gröna fynd

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Vad är det för skillnad på Stiga Multiclip 47 S AE och den som heter 47 AE? Jag kan inte hitta nått...
Jag har en med S och jag tror skillnaden är att den är självgående, den utan S får man putta fram själv. För övrigt kan jag rekommendera gräsklipparen. Det är en fröjd att klippa gräs med den. Igår tog det mig 9500 steg (enligt stegräknaren i mobilen) att få slut på batteriet. En otroligt kraftfull maskin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Gröna fynd

Inlägg av jonas »

Söker en batteridriven stiga park men utan framgång, håller på att bygga en själv nu av min gamla fossilklippare.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Gröna fynd

Inlägg av bat »

jonas skrev:
Söker en batteridriven stiga park men utan framgång, håller på att bygga en själv nu av min gamla fossilklippare.
Har ngn annan än Husqvarna batteridrivna åkgräsklippare?

http://www.husqvarna.com/se/produkter/a ... 967187001/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Gröna fynd

Inlägg av lator »

bat skrev:
jonas skrev:
Söker en batteridriven stiga park men utan framgång, håller på att bygga en själv nu av min gamla fossilklippare.
Har ngn annan än Husqvarna batteridrivna åkgräsklippare?

http://www.husqvarna.com/se/produkter/a ... 967187001/
Blir jag imponerad när jag läser i specifikationen att det sitter blybatterier i den...!!! :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Gröna fynd

Inlägg av Tjell »

Vi har haft vår Husqvarna Battery Rider i snart 2 år. Vi gav ca 36'. Vet inte vad den kostar nu.

Den funkar hyfsat, har lite svårt med högt blött gräs... Den är svintung, kör INTE fast med den (endast bakhjulsdrift). Vi har ca 1,5 ha att klippa, det går åt 2 laddningar!

Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gröna fynd

Inlägg av mati »

En batteridriven åkgräsklippare som är lite modernare än Huskvarnas skulle jag inte tacka nej till. Tyvärr tror jag att ingen gräsklippartillverkare har särskilt hög prioritet på sånt nuförtiden. Nu är det ju robotar som gäller överallt. Tyvärr funkar de mindre bra i trädgårdar som min.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tjell »

Den bensindrivna modellen kostar nånstans kring 23'. Att vi valde el är för miljöns skull, att den är tystare och att den i längden blir billigare. Det går åt mycket soppa till bendinklippare när man har mkt att klippa!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gröna fynd

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
Den bensindrivna modellen kostar nånstans kring 23'. Att vi valde el är för miljöns skull, att den är tystare och att den i längden blir billigare. Det går åt mycket soppa till bendinklippare när man har mkt att klippa!
Jag tyckte att den är för dyr och tung med tanke på att den kör på blybatterier. Jag valde istället att köpa en Stiga 47 multiclip S AE. Det är visserligen ingen åkgräsklippare men jag klarar mig med den. Gamla bensinåkgräsklipparen får stanna i garaget. Vi har sammanlagt gissningsvis 2000kvm (kanske mer) som vi brukar klippa. Det är hanterbart om man inte tar allting på en gång. Och man får lite motion. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tjell »

Håller med dig, mati, apparaten är svindyr! Jag har dock jobbat så mkt extra att vi hade råd med den (och vår MS 85D!).

Skulle givetvis vara bättre om de hade tänkt igenom design etc. innan den släpptes ut på marknaden...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Gröna fynd

Inlägg av jonas »

Tjell skrev:
Vi har haft vår Husqvarna Battery Rider i snart 2 år. Vi gav ca 36'. Vet inte vad den kostar nu.

Den funkar hyfsat, har lite svårt med högt blött gräs... Den är svintung, kör INTE fast med den (endast bakhjulsdrift). Vi har ca 1,5 ha att klippa, det går åt 2 laddningar!
Klipper ni 15000m² på två laddningar det var verkligen imponerande! Vad är det för kapacitet på de blybatterierna ? Jag håller på att knåpa ihop en maskin med 8kWh batterier men det är nog väl tilltaget isåfall. Tar ca 1h att klippa mitt med min stiga park idag och jag uppskattar det till 4-5000m². Förbrukar nog 7-9l bensin.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tjell »

http://www.husqvarna.com/se/produkter/a ... 967187001/


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Gröna fynd

Inlägg av jonas »

Jag får det till 3x12V och 125Ah som blir 4500Wh. Jag skulle nog klara mig på 4,5kWh också isåfall om jag bara klipper 5000 mot dina 15000m².
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Gröna fynd

Inlägg av Legato »

Själv inväntar man en kampanj på:
http://butik.irobot.se/roomba-dammsugar ... lang=sv_SE

Lustigt nog är Clas Olsson billiga på den, kunde de bara köra en av deras 10 eller 15% på allt kampanjer så slår jag till 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gröna fynd

Inlägg av Teslaspolen »

Råkade se att det var rea på en hel del trädgårdsverktyg på Bygghemma.se

Exempel:
Batteridrivna gräsklippare: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... sklippare/
Robotgräsklippare: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... sklippare/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Gröna fynd

Inlägg av vigge50 »

Tjell skrev:
http://www.husqvarna.com/se/produkter/a ... 967187001/


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tänk att den har större batteri än BMW i3 :o

(BMWs mycket bra enhet för batterikapacitet, Ah.... ;))
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tars »

Men varför avgränsar ni inte och kör med flera robotar? Vad kostar det i arbetstid/egentid att klippa gräsmattan?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tjell »

De robotar jag kollat på, som klarar terrängen, går på kring 60'/st och då beh vi 3 st.... I dag åker jag runt å klipper ca 8-10h/vecka, lyssnar på musik, Talking Tesla, "mediterar" osv under tiden. Jag behöver den okomplicerade tiden.

Vi har den gamla greenklipparen också. Den ska byggas om till eldrift och rotorklipp. Då kommer det att gå undsn att klippa den största ytan!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Gröna fynd

Inlägg av jonas »

Håller med Tjell, klippa gräsmattan är ett sätt att komma från. Att göra enkla grejer är avslappning tänka på annat eller just ingenting. Och i mitt fall skulle inte robotklippare fungera utan stor insats då det är komplicerade ytor. Med en robotklippare får jag inte heller mina ränder i gräsmattan efter välten jag har efter.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gröna fynd

Inlägg av mati »

Instämmer. Jag ser gräsklippning som en rolig och avkopplande sysselsättning. Tankarna kan sväva fritt och jag får en massa idéer. Det är inte alls bortkastad tid. Tvärtom.
Samtidigt får man en del motion också, såvida man inte kör åkgräsklippare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gröna fynd

Inlägg av Teslaspolen »

Samma! Kör batteriklippare, lyssnar på Talking Tesla och Teslapodden, väldigt avkopplande faktiskt!

Vi skulle skaffat robotklippare om det gick, men gården passar helt enkelt inte alls för en.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Gröna fynd

Inlägg av Tars »

Ok. Jag fattar era situationer. Jag har iofs inte den ytan och när jag var ung, hatade jag att klippa gräsmattan. Så när jag köpte mitt hus, så ville jag ha en robot för att slippa den biten.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar