Hemautomation i Lägenhet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av Jocce »

themax skrev:


Jag menar den nedersta med bara 433. Men vill du ha fler möjligheter välj ZNet, V2. Då har du både ZWave och 433 i samma ”box”.

Jag har byggt min ZWave själv med Razberry och klarar mig med den enkla 433-modellen.
Ja min tanke var ju att jag antagligen kommer vilja köra lite Zwave också så få känns det som V2 är den man skall satsa på! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av Feddan »

Ni som kör Z-Wave och Raspberry pi, vad har ni för mjukvara?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av robpow »

Domoticz. Fast jag kör med en Aeon labs USB pinne istf Razberry. Och från idag får Pin ström över PoE från switchen

Mattias
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av themax »

Feddan skrev:
Ni som kör Z-Wave och Raspberry pi, vad har ni för mjukvara?
Jag kör Razberry/Zway. Funkar utmärkt, även att styra ”utifrån”.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av boreno »

Jag kör Z-Wave och HomeKit med Homey, Apple TV och HomePod. Fungerar hur bra som helst, och idag tror jag att jag kommit på varför Teslan alltid är i deep sleep på morgonen - på kvällen avslutar jag alltid med "Hey Siri, turn everything off"... oops.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av cesar »

Jag har lagt för mycket tid och pengar på hemautomation för tidigt.
Men lärt mig en del :)

En fråga jag känner alla missar och som jag vill påstå är den allra viktigaste är: Vilka UI kommer du att vilja använda?
Med det menar jag, vill du kunna styra allt smidigt från din Iphone, Android, Google home eller vad?

De olika frekvenser och kommunikationsprotokoll som det sedan trillar ut i är sekundärt. Jag har massa protokoll hemma, i slutändan handlar det om hur man vill styra det.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av frippan »

cesar skrev:
Jag har lagt för mycket tid och pengar på hemautomation för tidigt.
Men lärt mig en del :)

En fråga jag känner alla missar och som jag vill påstå är den allra viktigaste är: Vilka UI kommer du att vilja använda?
Med det menar jag, vill du kunna styra allt smidigt från din Iphone, Android, Google home eller vad?

De olika frekvenser och kommunikationsprotokoll som det sedan trillar ut i är sekundärt. Jag har massa protokoll hemma, i slutändan handlar det om hur man vill styra det.
Mitt mål är att jag inte skall behöva styra något via något gui, jag skall ha ett smart hem, dvs allt sköts med automatik. Kör idag home assistant som jag tycker är bäst hittils. Har kört det i 2 år. Har kört domoticz och openhab innan, men home assistant är klart överlägset.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av dd88 »

Kör allt via Homekit, funkar bra men segt att vänta på stöd och även begränsat utbud. Sjukt enkel setup dock och med appen Shortcuts så är det enkelt att skapa scheman.

Nu kör jag garageport, takfönster, belysning, rörelsevakt, förstärkare, magnetsensorer, vissa bilfunktioner och några uttag.

Snart så även dörrklockan (Ring Pro) men saknar ett vettigt dörrlås.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Hemautomation i Lägenhet

Inlägg av cesar »

frippan skrev:
cesar skrev:
Jag har lagt för mycket tid och pengar på hemautomation för tidigt.
Men lärt mig en del :)

En fråga jag känner alla missar och som jag vill påstå är den allra viktigaste är: Vilka UI kommer du att vilja använda?
Med det menar jag, vill du kunna styra allt smidigt från din Iphone, Android, Google home eller vad?

De olika frekvenser och kommunikationsprotokoll som det sedan trillar ut i är sekundärt. Jag har massa protokoll hemma, i slutändan handlar det om hur man vill styra det.
Mitt mål är att jag inte skall behöva styra något via något gui, jag skall ha ett smart hem, dvs allt sköts med automatik. Kör idag home assistant som jag tycker är bäst hittils. Har kört det i 2 år. Har kört domoticz och openhab innan, men home assistant är klart överlägset.
Precis, No UI is the best UI!
Jag har dock 2 barn och en teknikrädd fru som vill kunna släcka alla lampor när man lägger sig, låsa upp dörren från distans och numera värma upp bilen och sånt och då tog det mig längst tid att hitta rätt på UI-hubben. För mig landade det i HomeKit och Google Assistant och då är det liksom det som sätter gränserna.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Skriv svar