Vill ha tips på ett bra forum för ......

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av mgorgis »

Kanske lite off topic men en stor fördel med AB framför enskild firma är att ett AB är en juridisk person och om ditt AB går i konkurs så blir inte du som fysisk person bankrutt, men om du driver enskild firma och den går i konkurs så går du som privatperson också bankrutt och skuldsatt kanske livet ut om firman är stor
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av danni »

mgorgis skrev:
Kanske lite off topic men en stor fördel med AB framför enskild firma är att ett AB är en juridisk person och om ditt AB går i konkurs så blir inte du som fysisk person bankrutt, men om du driver enskild firma och den går i konkurs så går du som privatperson också bankrutt och skuldsatt kanske livet ut om firman är stor
I princip, ja. I praktiken är det ingen enorm skillnad. Om du har ett aktiebolag med minsta möjliga aktiekapital kommer du inte få några större krediter på det bolaget om du inte också går in som borgenär personligen. Dessutom finns det en hel del fall där skulderna kan slå igenom på dig som ägare/styrelse, t.ex. om bolaget inte skött sina skatteinbetalningar. Så det är mycket möjligt att även ett aktiebolag kan ta med sin ägare ner i avgrunden. Men visst är man litegranna mer skyddad från det med ett AB.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av mati »

Ja, så är det. När jag skulle teckna leasingavtal för Teslan ville DNB att jag skulle gå i borgen. Företaget var inte tillräckligt kreditvärdigt. Det gick ju bra såklart.
Det roliga är att jag året innan skulle köpa en Tesla privat, och då hade jag svårt att få ett vettigt lån eftersom jag som person uppenbarligen inte var tillräckligt kreditvärdig. Man kan ju undra ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
Ja, så är det. När jag skulle teckna leasingavtal för Teslan ville DNB att jag skulle gå i borgen. Företaget var inte tillräckligt kreditvärdigt. Det gick ju bra såklart.
Det roliga är att jag året innan skulle köpa en Tesla privat, och då hade jag svårt att få ett vettigt lån eftersom jag som person uppenbarligen inte var tillräckligt kreditvärdig. Man kan ju undra ibland.
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av Leo »

Nu verkar det bekräftat att man inte ändrar 3:12 reglerna den här gången.

Valår nästa år gör nog att det inte blir något gjort på den fronten då heller gissar jag?

Och sen av praktiska/tidsmässiga skäl efter valet lär det väl glida över årsskiftet 18/19 utan att nya regler hinner tas fram/förankras/träda i kraft även om "nya" regeringen så vill?

Så då kanske vi kan hoppas att det tidigast blir förändringar till årsskiftet 1/1 2020 eller vad tror ni andra? :)

För det är väl inte "bara" skattehöjningen 20-25% de stoppar utan hela förslaget? :(
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av oscfor »

Leo skrev:
Nu verkar det bekräftat att man inte ändrar 3:12 reglerna den här gången.

Valår nästa år gör nog att det inte blir något gjort på den fronten då heller gissar jag?

Och sen av praktiska/tidsmässiga skäl efter valet lär det väl glida över årsskiftet 18/19 utan att nya regler hinner tas fram/förankras/träda i kraft även om "nya" regeringen så vill?

Så då kanske vi kan hoppas att det tidigast blir förändringar till årsskiftet 1/1 2020 eller vad tror ni andra? :)

För det är väl inte "bara" skattehöjningen 20-25% de stoppar utan hela förslaget? :(
De tar bort förslaget i sin helhet.

När någon förändring inträffar är ju rena spekulationer. Det kan ske ganska omgående eller aldrig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av mgorgis »

Vem har bekräftat att det inte blir någon ändring i 3:12 reglerna!? :o
Den förenklade regeln (Schablon) där beloppet är oförändrad men skatten höjs från 20 till 25%
För huvudregeln (lönebaserad utdelning) så ändras procenten från 50% till en trappa av olika procent satser beroende på lönestorleken

Något annat har jag inte hör...har ni? länka isf ;)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av oscfor »

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips på ett bra forum för ......

Inlägg av mgorgis »

Va nice!
Skriv svar