Hur får polisen köra

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Hur får polisen köra

Inlägg av Pontus »

Det här kan det här forum tänker jag. Hur får polisen köra när dom inte har blåljuset på?
Jag fick en polismotorcykel i ryggen när jag låg 20 för fort. Han satte inte på blåljusen, jag gick åt sidan då gasade han på och la sig i ryggen på nästa bil. Den bilen flyttade inte på sig så då bytte han fil till höger och körde om på höger sidan. Sedan tillbaka till vänster filen för att gasa på väldigt mycket. Allt utan att använda blåljusen. Får dom göra så och varför skulle dom låta bli att använda blåljusen när dom vill komma fram?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Jerker »

Vad jag vet måste polisen följa trafikregler som alla andra när det inte är utryckning. Och om den nu var på utryckning skulle den nog använt blåljuset gör att få fri väg.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Vad jag vet måste polisen följa trafikregler som alla andra när det inte är utryckning. Och om den nu var på utryckning skulle den nog använt blåljuset gör att få fri väg.
Lite så trodde jag också att det var men på senare tid har jag sett många målade bilar utan blåljus som kört mycket för fort.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Surfaren »

Jag såg en polisbil blåsa på på en cykelväg över krön och genom kurvor, där det var skog runt omkring. Inget blåljus eller några sirener. Efter det så har jag inte så stort förtroende för polisens förmåga att avgöra vad som är lämpligt beteende i trafiken.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av bullen »

Polisen får bryta mot vissa regler utan blåljus vid ej akuta utryckningar. Bla hastighetsbegränsning men inte rödljus om jag minns rätt
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av bullen »

Hittade
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Tra ... -trafiken/
"Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utrycknings-körning för att påkalla fri väg. Det är föraren som avgör om blåljus och sirener ska vara påslagna, det finns ingen lag som säger att de ska vara på".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av LarsL »

Riktigt, de kan ha brottom utan att vilja påkalla uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Pontus »

Men man måste väl inte flytta på sig om polisen inte har blåljus på tar jag för givet eller är det underförstått att en polisbil som kör upp i baken på dig vill fram?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av joel80 »

Tror inte man kan bli straffad för det. Men man bör kanske flytta sig, speciellt om dom kommer nära eller blinkar med helljuset.

Polisen får bryta mot trafikreglerna under utryckning. Men utryckning behöver inte göras med signal eller blåljus som andra nämnde här ovan.

De får dock inte köra på ett sätt som är farligt och får stå till svars för alla olyckor som ev händer om de bryter mot lagen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Men man måste väl inte flytta på sig om polisen inte har blåljus på tar jag för givet eller är det underförstått att en polisbil som kör upp i baken på dig vill fram?
På samma sätt som det är uppenbart att en Audiförare som kör kofångare mot kofångare vill fram...

Polisman i yrkesutövning har rätt många undantag i trafikförordningen, men de flesta undantagen kräver att omständigheterna kräver det och att särskild försiktighet iakttas.

Just hastighet i många fall har undantag för (11 kap 10 §)
Trafikförordningen skrev:
10 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § första stycket 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används

1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 7 kap. 6 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30),
2. i brådskande yrkesutövning av en polisman, bilinspektör, tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller av personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.
Det är inte krav att begära fri väg för fallen ovan. Det räcker alltså att det är brådskande yrkesutövning.

För punkt 3 har jag hört flera historier om folk som försökt hävda genom att låtsats att de är på väg på till BB med någon som håller på att föda när de stoppats för fortkörning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av LarsL »

3. Gäller konstigt nog inte om man varit dum nog att köpa en Audi... kanske det skulle kommuniceras tydligare med berörda.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Pontus »

3 kanske var jag kom undan på när jag var på väg till en begravning och hade fått ta en oväntad omväg. Då vinkade polisen bara till oss och menade kör inte så mycket för fort (tror jag) utan att stoppa på en motorväg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Leo »

Blåljus väljer de själva när/om de vill använda för att påkalla "fri väg".

Pratade en gång i privat sammanhang med en ambulansförare som beskrev att de ofta undvek att slå på blåljus i det längsta eftersom många bilister blev så stirriga/oberäkneliga/bromsade. Då blev det svårare att passera på ett smidigt sätt.

Var det måttlig trafik gick det oftast snabbare att bara gasa på och köra om normalt och blinka till vid enstaka tillfälle/behov. Dock kör ju ambulanserna också av naturliga skäl mjukare/långsammare för patientens skull än polisen antagligen gör. Ambulansen har ju också oftast större fordon med sämre prestanda/väghållning osv.

Allt beroende på hur mycket trafik det är naturligtvis.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Blåljus väljer de själva när/om de vill använda för att påkalla "fri väg".

Pratade en gång i privat sammanhang med en ambulansförare som beskrev att de ofta undvek att slå på blåljus i det längsta eftersom många bilister blev så stirriga/oberäkneliga/bromsade. Då blev det svårare att passera på ett smidigt sätt.

Var det måttlig trafik gick det oftast snabbare att bara gasa på och köra om normalt och blinka till vid enstaka tillfälle/behov. Dock kör ju ambulanserna också av naturliga skäl mjukare/långsammare för patientens skull än polisen antagligen gör. Ambulansen har ju också oftast större fordon med sämre prestanda/väghållning osv.

Allt beroende på hur mycket trafik det är naturligtvis.
Just ambulans är jag alltid uppmärksam på och letar efter tecken på om de vill komma fram fort. Det ligger tycker jag oftast i sakens natur att när en ambulans är ute och kör så har den bråttom. Visserligen kan de också bara utföra en vanlig sjuktransport utan brådska men jag är som sagt alltid uppmärksam.

Det är annorlunda med polisen, det är ju mindre sannolikt att de är på utryckning när man ser dem än att de är det.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Tror inte man kan bli straffad för det. Men man bör kanske flytta sig, speciellt om dom kommer nära eller blinkar med helljuset.

Polisen får bryta mot trafikreglerna under utryckning. Men utryckning behöver inte göras med signal eller blåljus som andra nämnde här ovan.

De får dock inte köra på ett sätt som är farligt och får stå till svars för alla olyckor som ev händer om de bryter mot lagen.
Detta svaret är väldigt nära sanningen. "bör flytta sig" skall dock ändras till att man är skyldig att flytta på sig. Men men men! Man får inte bryta mot trafikregler!! Det finns exempel på där bilen som flyttar på sig genom att gasa-på på en 2+1väg själv blir stoppad. Så om en polis kommer upp i häcken och blinkar med allt han kan så skall man ligga kvar i sina 100km/h och inte flytta på sig mer än vad linjerna tillåter. Det är enligt lag förbjudet att stanna, köra för sakta och korsa heldragna linjer, då kan mycket väl polisen stoppa dig.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ngsfordon/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av chpaulin »

Men det måste väl ändå vara någon form av utryckning för att de skall få bryta mot regelverket med eller utan blåljus. Jag menar att de är sena till lunchen borde inte godkännas som anledning till att man kör på cykelbanan gissar jag?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Tars »

När vi skulle till BB med vårt andra barn, så blev det väldigt stressigt då vi inte fick redan på vilket sjukhus vi skulle till då det var fullbelagt överallt. Värkarna kom vid 16.
Till slut så fick vi komma till till Karolinska, men det började bli väldigt bråttom och jag körde på så gott det gick utan att köra som en en biltjuv, blinkade på folk så de skulle flytta på sig, men vissa vägrade flytta på sig, och när de väl gjorde de så fick man ett fuckoffinger. Tråkigt att världen blivit så kall.
Vi kom i alla fall in till Karolinska på 20 min från Märsta, och 15 min senare föddes vår son. [HEAVY BLACK HEART]️ 18.15 kom han.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av bylund »

chpaulin skrev:
Men det måste väl ändå vara någon form av utryckning för att de skall få bryta mot regelverket med eller utan blåljus. Jag menar att de är sena till lunchen borde inte godkännas som anledning till att man kör på cykelbanan gissar jag?
Cykelbanan är vid tjänsteutövning som gäller. Bryta mot hastighetsgräns är som sagt vid brådskande tjänsteutövning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av bylund »

Tars skrev:
När vi skulle till BB med vårt andra barn, så blev det väldigt stressigt då vi inte fick redan på vilket sjukhus vi skulle till då det var fullbelagt överallt. Värkarna kom vid 16.
Till slut så fick vi komma till till Karolinska, men det började bli väldigt bråttom och jag körde på så gott det gick utan att köra som en en biltjuv, blinkade på folk så de skulle flytta på sig, men vissa vägrade flytta på sig, och när de väl gjorde de så fick man ett fuckoffinger. Tråkigt att världen blivit så kall.
Vi kom i alla fall in till Karolinska på 20 min från Märsta, och 15 min senare föddes vår son. [HEAVY BLACK HEART]️ 18.15 kom han.
Problemet är att det man kan gissa att det är många dom gör så utan rimlig anledning. Att man köpt en Audi och vill ur den så fort som möjligt räknas inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Tars »

bylund skrev:
Tars skrev:
När vi skulle till BB med vårt andra barn, så blev det väldigt stressigt då vi inte fick redan på vilket sjukhus vi skulle till då det var fullbelagt överallt. Värkarna kom vid 16.
Till slut så fick vi komma till till Karolinska, men det började bli väldigt bråttom och jag körde på så gott det gick utan att köra som en en biltjuv, blinkade på folk så de skulle flytta på sig, men vissa vägrade flytta på sig, och när de väl gjorde de så fick man ett fuckoffinger. Tråkigt att världen blivit så kall.
Vi kom i alla fall in till Karolinska på 20 min från Märsta, och 15 min senare föddes vår son. [HEAVY BLACK HEART]️ 18.15 kom han.
Problemet är att det man kan gissa att det är många dom gör så utan rimlig anledning. Att man köpt en Audi och vill ur den så fort som möjligt räknas inte.
Jag körde Tesla då. Ingen Audi. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av LarsL »

Självklart ska man släppa fram folk som vill fram fortare i trafiken, att de eventullet bryter mot lagen är deras problem. Jag försöker alltid släppa fram folk så gått de går... ja om de inte kör Audi då, så klart.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Självklart ska man släppa fram folk som vill fram fortare i trafiken, att de eventullet bryter mot lagen är deras problem. Jag försöker alltid släppa fram folk så gått de går... ja om de inte kör Audi då, så klart.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur får polisen köra

Inlägg av AGCF »

Polismotorcykeln kan ju spana efter något som gör att de måste ligga nära men inte vill påkalla uppmärksamhet för det. För att gå tillbaka till första inlägget. Har svårt att tro att en polis som får se konsekvenser av dåligt omdöme i trafiken dagligen väljer att köra närmare än de måste.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar