Trafikverket och elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jerka »

Så 70-80 nya stationer för att täcka hela landet och det dubbla för att även täcka in alternativa resvägar.

Det är ingenting! Varje laddstation kostar inte mer än ett par hundra tusen. Säg en halv miljon så är vi i överkant. För 70-80 miljoner kan vi alltså helt omintetgöra ett av de viktigaste hindren för övergången till elbilar, och den summan delas mellan företag och skattebetalare. Snacka om nobrainer.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av chaffis75 »

Utredningen låter väl inte så fel tycker jag... man pratar om stationer, vilket jag tolkar som geografiska platser hur många laddare de bör finnas på varje plats pratas de inte om vad jag såg.
Sedan är väl var 10 mil ganska lämpligt precis som de finns bensin mackar överallt även om bilarna inte tvunget kräver de.
De som sedan är frågan är hur mycket staten måste gå in och hjälpa till. Så som utvecklingen ser ut för tillfället så har jag en känsla av att marknaden klara detta själv men de kan ju också bero på att jag bor i Skåne och här är de ändå ganska tätt med snabbladdare även om de inte är så bra på E22, där är de faktiskt 10 mil mellan (lund och sedan Kristianstad) men fortsätter man mot Blekinge efter Kristianstad så blir de betydligt tätare igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte heller att staten behöver lägga sig snabbladdarnätverken. De byggs på i bra takt för tillfället och bygghastigheten lär ju inte minska när antalet elbilar som säljs ökar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Gordon med det trevliga efternamnet Strömfelt i intervju på SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... bedrovligt
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av HenrikC »

Tänk tvärtom. Istället för att politikerna ska göra det lätt för oss, låt dem göra det svårt för andra.

Anlita lobbyister som får bort skyltningen till bensinmackarna. Dessutom ett förbud mot pyloner, spreadders och belysta skärmtak på bensinmackarna. De passar inte in i den moderna miljömedvetna landskapsbilden. En bensinpump skall naturligtvis inte få ha tak över sig med hänsyn till brandrisken. Vidare bör utformingen av bensinpumpar harmoniseras med den typiska för elbilsladdare, d.v.s. en maxhöjd på 2 - 2.5 meter, utan annan belysning än den som behövs för dess användning. Vidare bör en statlig kommission tillsättas som utreder licensplikt på försäljning av drivmedel. Genom ett auktionsförfarande likt det för mobiltelefoninät kan olika aktörer tilldelas rätten att driva mackar på av staten fastställda platser. Genom detta kan staten anpassa den geografiska fördelningen av mackar för att säkerställa att det inte förekommer s.k. överetablering. Lämpligen tillåts i genomsnitt två mackar per kommun. För att undvika att dessa blir lönsamma bör priset naturligtvis regleras med motsvarande regelverk som för elnätbolagen, med en av domstol fastställd tillåten avkastning. De tillåtna fossila bränslekvaliteterna inskränks till diesel och bensin 92 oktan, utan begränsning av biodrivmedel.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Varför sluta där?

Staten bör även bestämma vilka matbutiker, utbud som ska finnas var. Även vilka bilförsäljare som ska få finnas och vilka kulörer som får säljas. Inför planekonomi och låt staten bestämma vilka dagar som man får köra sin bil på. Naturligtvis så måste man vid varje tillfälle som man ska fylla på drivmedel ha med sig sin bok, så att mängden drivmedel på ett korrekt sätt räknas av mot den kvot man blivit tilldelad av staten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av LarsL »

... var det inte typs vi hade det på ”DDR” tiden? En ICA och ett Konsum i varje by.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Ett av Trafikverkets regeringsuppdrag är att tillhandahålla information om att äga och köra eldrivna fordon.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... unkar-det/
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Robertrimmevik »

Elbilisten skrev:
Ett av Trafikverkets regeringsuppdrag är att tillhandahålla information om att äga och köra eldrivna fordon.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... unkar-det/
Jag jobbar för ett visst verk ;) om än mot en annan avdelning, tror att jag är den enda medarbetaren i hela regionen med ren elbil. Förvänta er inga underverk.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

En dina kollegor intervjuades av en lokaltidning om en kommande rastplats som hen var projektledare för: "Trafikverket har även förhoppningen om att inom projektet förbereda för framtida laddstolpar". De tre orden i samma mening - förhoppningen, förbereda och framtida - ger ju inte någon känsla av driv, framåtanda och beslutade konkreta åtgärder.
Skriv svar