Trafikverket och elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Trafikverket och elbilar
Så 70-80 nya stationer för att täcka hela landet och det dubbla för att även täcka in alternativa resvägar.
Det är ingenting! Varje laddstation kostar inte mer än ett par hundra tusen. Säg en halv miljon så är vi i överkant. För 70-80 miljoner kan vi alltså helt omintetgöra ett av de viktigaste hindren för övergången till elbilar, och den summan delas mellan företag och skattebetalare. Snacka om nobrainer.
Det är ingenting! Varje laddstation kostar inte mer än ett par hundra tusen. Säg en halv miljon så är vi i överkant. För 70-80 miljoner kan vi alltså helt omintetgöra ett av de viktigaste hindren för övergången till elbilar, och den summan delas mellan företag och skattebetalare. Snacka om nobrainer.
Re: Trafikverket och elbilar
Utredningen låter väl inte så fel tycker jag... man pratar om stationer, vilket jag tolkar som geografiska platser hur många laddare de bör finnas på varje plats pratas de inte om vad jag såg.
Sedan är väl var 10 mil ganska lämpligt precis som de finns bensin mackar överallt även om bilarna inte tvunget kräver de.
De som sedan är frågan är hur mycket staten måste gå in och hjälpa till. Så som utvecklingen ser ut för tillfället så har jag en känsla av att marknaden klara detta själv men de kan ju också bero på att jag bor i Skåne och här är de ändå ganska tätt med snabbladdare även om de inte är så bra på E22, där är de faktiskt 10 mil mellan (lund och sedan Kristianstad) men fortsätter man mot Blekinge efter Kristianstad så blir de betydligt tätare igen.
Sedan är väl var 10 mil ganska lämpligt precis som de finns bensin mackar överallt även om bilarna inte tvunget kräver de.
De som sedan är frågan är hur mycket staten måste gå in och hjälpa till. Så som utvecklingen ser ut för tillfället så har jag en känsla av att marknaden klara detta själv men de kan ju också bero på att jag bor i Skåne och här är de ändå ganska tätt med snabbladdare även om de inte är så bra på E22, där är de faktiskt 10 mil mellan (lund och sedan Kristianstad) men fortsätter man mot Blekinge efter Kristianstad så blir de betydligt tätare igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Trafikverket och elbilar
Jag tror inte heller att staten behöver lägga sig snabbladdarnätverken. De byggs på i bra takt för tillfället och bygghastigheten lär ju inte minska när antalet elbilar som säljs ökar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Trafikverket och elbilar
Gordon med det trevliga efternamnet Strömfelt i intervju på SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... bedrovligt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... bedrovligt
Re: Trafikverket och elbilar
Tänk tvärtom. Istället för att politikerna ska göra det lätt för oss, låt dem göra det svårt för andra.
Anlita lobbyister som får bort skyltningen till bensinmackarna. Dessutom ett förbud mot pyloner, spreadders och belysta skärmtak på bensinmackarna. De passar inte in i den moderna miljömedvetna landskapsbilden. En bensinpump skall naturligtvis inte få ha tak över sig med hänsyn till brandrisken. Vidare bör utformingen av bensinpumpar harmoniseras med den typiska för elbilsladdare, d.v.s. en maxhöjd på 2 - 2.5 meter, utan annan belysning än den som behövs för dess användning. Vidare bör en statlig kommission tillsättas som utreder licensplikt på försäljning av drivmedel. Genom ett auktionsförfarande likt det för mobiltelefoninät kan olika aktörer tilldelas rätten att driva mackar på av staten fastställda platser. Genom detta kan staten anpassa den geografiska fördelningen av mackar för att säkerställa att det inte förekommer s.k. överetablering. Lämpligen tillåts i genomsnitt två mackar per kommun. För att undvika att dessa blir lönsamma bör priset naturligtvis regleras med motsvarande regelverk som för elnätbolagen, med en av domstol fastställd tillåten avkastning. De tillåtna fossila bränslekvaliteterna inskränks till diesel och bensin 92 oktan, utan begränsning av biodrivmedel.
Anlita lobbyister som får bort skyltningen till bensinmackarna. Dessutom ett förbud mot pyloner, spreadders och belysta skärmtak på bensinmackarna. De passar inte in i den moderna miljömedvetna landskapsbilden. En bensinpump skall naturligtvis inte få ha tak över sig med hänsyn till brandrisken. Vidare bör utformingen av bensinpumpar harmoniseras med den typiska för elbilsladdare, d.v.s. en maxhöjd på 2 - 2.5 meter, utan annan belysning än den som behövs för dess användning. Vidare bör en statlig kommission tillsättas som utreder licensplikt på försäljning av drivmedel. Genom ett auktionsförfarande likt det för mobiltelefoninät kan olika aktörer tilldelas rätten att driva mackar på av staten fastställda platser. Genom detta kan staten anpassa den geografiska fördelningen av mackar för att säkerställa att det inte förekommer s.k. överetablering. Lämpligen tillåts i genomsnitt två mackar per kommun. För att undvika att dessa blir lönsamma bör priset naturligtvis regleras med motsvarande regelverk som för elnätbolagen, med en av domstol fastställd tillåten avkastning. De tillåtna fossila bränslekvaliteterna inskränks till diesel och bensin 92 oktan, utan begränsning av biodrivmedel.
Re: Trafikverket och elbilar
Varför sluta där?
Staten bör även bestämma vilka matbutiker, utbud som ska finnas var. Även vilka bilförsäljare som ska få finnas och vilka kulörer som får säljas. Inför planekonomi och låt staten bestämma vilka dagar som man får köra sin bil på. Naturligtvis så måste man vid varje tillfälle som man ska fylla på drivmedel ha med sig sin bok, så att mängden drivmedel på ett korrekt sätt räknas av mot den kvot man blivit tilldelad av staten.
Staten bör även bestämma vilka matbutiker, utbud som ska finnas var. Även vilka bilförsäljare som ska få finnas och vilka kulörer som får säljas. Inför planekonomi och låt staten bestämma vilka dagar som man får köra sin bil på. Naturligtvis så måste man vid varje tillfälle som man ska fylla på drivmedel ha med sig sin bok, så att mängden drivmedel på ett korrekt sätt räknas av mot den kvot man blivit tilldelad av staten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Trafikverket och elbilar
... var det inte typs vi hade det på ”DDR” tiden? En ICA och ett Konsum i varje by.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Trafikverket och elbilar
Ett av Trafikverkets regeringsuppdrag är att tillhandahålla information om att äga och köra eldrivna fordon.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... unkar-det/
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... unkar-det/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Trafikverket och elbilar
Jag jobbar för ett visst verk om än mot en annan avdelning, tror att jag är den enda medarbetaren i hela regionen med ren elbil. Förvänta er inga underverk.Elbilisten skrev:Ett av Trafikverkets regeringsuppdrag är att tillhandahålla information om att äga och köra eldrivna fordon.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... unkar-det/
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Trafikverket och elbilar
En dina kollegor intervjuades av en lokaltidning om en kommande rastplats som hen var projektledare för: "Trafikverket har även förhoppningen om att inom projektet förbereda för framtida laddstolpar". De tre orden i samma mening - förhoppningen, förbereda och framtida - ger ju inte någon känsla av driv, framåtanda och beslutade konkreta åtgärder.