Trafikverket och elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Trafikverket säger nej till vägskyltar för laddstationer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... onsskyltar
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Pontus »

Även om jag tycker att det kan behövas skyltar för att lättare hitta laddstationerna så måste jag säga att hon som dom frågade lät väldigt resonabel och vettig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av zyax »

Pontus skrev:
Även om jag tycker att det kan behövas skyltar för att lättare hitta laddstationerna så måste jag säga att hon som dom frågade lät väldigt resonabel och vettig.
Det skulle ju snabbt balla ur också eftersom antalet snart vida skulle överstiga antalet mackar. Se det positivt, mackar är uråldriga och behöver skyltning, laddstationer är nytt och anses finnas via modernare metoder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jensa »

Vore däremot bra för "vanligt" folk att få se var snabbladdarna finns och hur laddnätverket växer! Idag har folk ingen aning om att det finns laddare...
2016 Model S 75
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av 12man »

lite symptomatisk att fossilbolagen har sina reklamskyltar 10 meter upp i luften, måste funnits marginaler i den branschen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
lite symptomatisk att fossilbolagen har sina reklamskyltar 10 meter upp i luften, måste funnits marginaler i den branschen
Menar du att någon blivit rik på olja :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Vasp »

Sätt upp vägskyltar för laddstation säger jag. Ser inte riktigt problemet är en liten skylt bredvid några andra skyltar. En laddstation kan vara svår att hitta utan anvisning. Alla har inte mobil med diverse appar eller så har mobilen laddat ur
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Generalbogge »

Det finns ju redan på sina håll, har jag sett. Och det på skyltar som verkar uppsatta av trafikverket själva.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jerker »

Och det finns ju i vissa städer väldigt tydligt skyltat vid avfarter vilken bensinstation som finns där, alltså på vägverkets skyltar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av 12man »

Outsourca skyltuppsättning till några tjecker?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har börjat bena i det där. Oerhörd okunskap om elbilsladdning hos Trafikverket. Har ej fått kontakt med ansvarige hos Transportstyrelsen än.

Om en bensinmack skaffar naturgaspump är det självklart att de får sätta upp skylt för "CNG" - men skaffar de en snabbladdare får de inte sätta upp skylt för det? :x

Jag får massor med sk*tsnack från dem om att "det är bara å knappa in gatuadressen (till närmsta huset i närheten) till laddaren i navigatorn"
Men nåt liknande vågar de inte föreslå fossilbilister?!

Tja, det är väl ett tecken på förväntat högre medelintelligens hos elbilister, förmodar jag? ;)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Jensa skrev:
Vore däremot bra för "vanligt" folk att få se var snabbladdarna finns och hur laddnätverket växer! Idag har folk ingen aning om att det finns laddare...
Precis. Skylten har två olika viktiga funktioner. Till elbilisten är budskapet: Sväng in här om du vill ladda. Till de som kör avgasbil är budskapet: Elbilar finns och fungerar, snabbladdare finns redan i dag på vägen du kör. Jag ser vägmärket som en liten liten drivkraft i Den Stora Omställningen. En sorts reklamskylt för avgasfria fordon. Jag ser även skyltar med "Tomgångskörning förbjuden" som reklamskyltar för elbilar. Men det är kanske bara jag det. Laddplatser har större behov för skyltning eftersom det inte finns ett stort tak med lysande kant och en stor lysande skylt med priser vid vägkanten. Många laddplatser ser ju bara ut som ett anonymt elskåp eller stolpe i mörka hörnet av en parkering. I Danmark såg jag på en motorväg innan en rastplats med mack och café ett lokaliseringsmärke för laddplats. Det var även angivet antal km till följande laddplatser. Jag träffade nyligen en man som var negativ till elbilar eftersom det ju inte fanns någonstans att ladda. Han bodde några hundra meter från en mack med servering som i cirka två år har haft en snabbladdare... Så upp med fler skyltar NU!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av mati »

Jag tycker också att det är viktigt med skyltar så att folk ser att det faktiskt finns laddare. Största och segaste elbilsmyten är enligt min erfarenhet att det inte finns några (snabb-)laddare överhuvudtaget. Har man inte elbil själv så vet man inte hur det ser ut. Man skaffar inte elbil heller för att man tror att det inte går att ladda den.
Skärpning trafikverket!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av 12man »

I ett skyltningsavslag beslut 2012 skrev transportstyrelsen:

"Enligt Transportstyrelsens uppfattning är det inte sällsynt med platser i Göteborg där fordon kan ställas upp för laddning med elektrisk energi."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... agvisning/

2012 No less
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av LarsL »

Om några år kommer det vara vital information om att det finns en laddare på avfarten. Inom ett par år kommer jag och många andra kör elbil helt utan att planera och i det läget vill vi se var snabbladdarna finns via skyltning inte en app. Jag har nämligen tolkat lagen som att det inte är tillåtet att kolla i en app när man kör!

Självklart snackar vi här bara Snabbladdare, alltså Chademo, CCS eller Typ2 med nominel effekt av 50kW. Vi behöver inte skyltar till varje ladduttag eller Schukel, de är ointressanta ute på resor.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elmil »

Dåligt med besökare? Rubriken till inslaget, "Kommunen är i toppklass i landet men får inte skylta för sina elbilsladdare", stämmer i alla fall. Toppklass så tillvida att det nog är en av de dyraste snabbladdarna i landet, 3:-/min. Kanske bättre att göra som övriga Dalarna och låta den vara kostnadsfri så länge. :roll:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Intervju med Lars Hammar på Transportstyrelsen i Borlänge:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... -skylta-om

Det ordnades en liten omröstning med rubriken "SKA DET VARA TILLÅTET ATT SÄTTA UPP SKYLTAR FÖR LADDSTATIONER?". När jag tittade hade 89 % av över 9200 röstande svarat "Ja, det ska vara lika lätt att hitta laddstationer som bensinmackar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Som ett inlägg i debatten har Tesla Club Sweden tillsammans med Elbil Sverige idag polisanmält Trafikverket för diskriminering:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea ... ng-2119138

Oberoende av påstådda anledningar, oberoende av tekniska lösningar som föreslås som alternativ är själva diskrimineringen i sig ett faktum anser vi. Därför har vi polisanmält Trafikverket.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av bjelkeman »

TiborBlomhall skrev:
Som ett inlägg i debatten har Tesla Club Sweden tillsammans med Elbil Sverige idag polisanmält Trafikverket för diskriminering:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea ... ng-2119138

Oberoende av påstådda anledningar, oberoende av tekniska lösningar som föreslås som alternativ är själva diskrimineringen i sig ett faktum anser vi. Därför har vi polisanmält Trafikverket.
Bra jobbat.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Vasp »

Nu har jag ingen elbil...än. Men när jag är ute och kör eller snarare åker bil då det oftast är nån annan som kör så planerares inte stoppen i förväg.

Säg om man ska till Stockholm då kör man mot Stockholm. När man märker att man måste tanka så svänger man in på närmaste bensinmack. När det blir dags för käk så svänger man in på närmaste matställe.

Först när man kommer fram till rätt stad så kommer kanske google maps fram för att hitta till rätt adress.

Vill kunna resa på samma sätt med elbil. När man märker att man måste ladda så svänger man av vid nästa laddstation. Då behövs det skylt för att man ska veta var den finns. En bensinmack eller matställe ser man oftast bättre då det är en större byggnad. En laddstation är betydligt lättare att missa utan skyltvisning.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av N H »

Vasp skrev:
En laddstation är betydligt lättare att missa utan skyltvisning.
Speciellt när de är så anonyma som de är. Det förvånar mig att till och med de kedjor av laddoperatörer som håller på att byggas upp är så dåliga på att synas. Upp med tydligare skyltar vid laddarna också!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av bylund »

Fast detta är inte på något sätt diskriminering i lagens mening, så det läggs ner direkt. Det är väl att överklaga beslutet man kan göra, om man vill utmana det på riktigt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Javisst la de ner det på en gång. Det spelar ingen roll för det var bara en symbolhandling från vår sida.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av bylund »

Ni försökte inte hävde religiös diskriminering av sekten? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Ni försökte inte hävde religiös diskriminering av sekten? ;)
Bra argument. I vanliga fall kan ju religionsfriheten användas som argument för nästan vad som helst och alla lägger sig platt omedelbart. Det kanske funkar för oss också. Eller, nej... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar