Big mistake - men tack snälla Tesla!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av okjhum »

Hade parkerat på en liten gata i Stockholm, många, många mil hemifrån och en bra bit från restaurangkvarteren. Lördag kväll. Suttit och vilat en stund med låsta dörrar. Mobilen på laddning. Blev nödig, som gubbar ofta blir. Gick ut att leta toalett och stängde dörren och skulle trycka tre gånger på nyckeltaket för att låsa. Döm om min skräck när fobben inte låg i fickan som den skulle! Inlåst i bilen! Och telefonen också! :o Attans! Och blåsan tryckte på ... :roll:
Väntade oroligt tills det kom en annan och parkerade, fick låna telefonen, ringde hem och bad hustrun låsa upp bilen med appen. Döm om den andres stora ögon!! :lol:
Tack Tesla för att detta är möjligt! :)
Å andra sidan borde det finnas ett varningssystem mot att låsa in sin nyckel. :evil: Alla japanska bilar jag haft hittills har skrikit alldeles förfärligt om man ens bara kliver ur utan att ta med sig nyckeln.
(Hittade sedan en afrikansk klubb en bit bort som lät mig låna toan. Tack till dem också!)
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av Anderzzon »

Testade du att öppna bakluckan? Om bilen är låst och man trycker på knappen för att öppna bakluckan så brukar hela bilen låsa upp sig om nyckeln är inom räckvidd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av Jerker »

Anderzzon skrev:
Testade du att öppna bakluckan? Om bilen är låst och man trycker på knappen för att öppna bakluckan så brukar hela bilen låsa upp sig om nyckeln är inom räckvidd.
Nu tycker jag inte att du ska förstöra en bra berättelse! Hans lösning var ju mycket roligare! :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av LarsL »

Så det bästa FOb-skyddet är att ha den i bilen? ;)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av oscfor »

Skumt att det går! Flera gånger ofrivilligt testat att trycka på knappen för att stänga bakluckan på min gamla passat utan att det fungerade; Det gick ju inte när nyckeln låg i jackfickan som jag just lagt i bakluckan på bilen som jag redan låst...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Big mistake - men tack snälla Tesla!

Inlägg av okjhum »

Anderzzon skrev:
Testade du att öppna bakluckan? Om bilen är låst och man trycker på knappen för att öppna bakluckan så brukar hela bilen låsa upp sig om nyckeln är inom räckvidd.
Ja, jag testade det också; testade alla knappar. Brukar det verkligen gå att låsa upp med bakluckan? Kollade igen nu, men nej.
Problemet är att jag låste inifrån med hänglåset uppe i vänstra hörnet på displayen. Och sedan gick ut och stängde dörren ...
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Skriv svar