Solpaneler och certifikat

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Hej!

Jag håller på att kolla upp att sätta solpaneler på taket och Teslas Solar Roof känns tyvärr inte aktuellt.
Nu sitter jag med ett antal offerter och försöker jämföra äpplen med äpplen och en aktör säger detta:

Vi har en egenutvecklad elcertifikatsmätare för insamling av mätdata från anläggningen.
Med denna lösning kan ni få elcertifikat på ALL producerad el och inte bara på er överskottsel som
fallet är utan en separat mätare. Detta ger er cirka 7-15 öre extra i intäkt per kWh. Med datan ordnar
vi sedan med inrapportering till Energimyndigheten gällande er produktion samt ordnar med
försäljning av elcertifikaten åt er som kund.


Det låter inte som att den här datan är särskilt svår att hämta in från anläggningen, men det kanske krävs en verifierad källa.
Men är detta verkligen så unikt som man får det att verka?
Är detta något som andra aktörer inte brukar göra?

Någon som vet?

Med vänliga hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

Jag antar att det är SveaSolar du pratar om? Jag har valt deras lösning eftersom jag bedömde att SolarEdge-tekniken med en optimerare per panel var rätt lösning för mig. Och SveaSolar var billigast i det sammanhanget. Att de installerade ytterligare en elmätare var bara en bonus.
I vanliga fall kan man inte se solcellernas totala energiproduktion. Den delen som förbrukas av dig själv går aldrig genom någon elmätare. Det är bara överskottet som mäts. Det är därför inte möjligt att få betalt för den mängden solel som man förbrukar själv. SveaSolar installerar sin mätare direkt efter växelriktaren vilket innebär att den registrerar all el som produceras. Växelriktaren har givetvis också koll på det, och båda enheterna är uppkopplade mot internet, men jag antar att det är så enkelt att växelriktarens uppgifter om mängden producerad el inte duger för inrapporteringen till energimyndigheten. Notera dock att det inte handlar om några jättesummor. Elcertificatpriset ligger mellan tumme och pekfinger runt 50kr per producerad megawattimme. Det är alltså småpengar i sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Tack för förklaringen.

Ja det stämmer att det är Svea Solar, i det här fallet är de dock väsentligen dyrare än de andra företag som lämnat offert och detta är skillnaden som jag kan se. De vill också bara sätta en optimerare per två paneler där andra har en optimerare för varje panel så priserna ligger ganska långt ifrån varandra. Om det inte är mer pengar det handlar om så är det ju inte tillräckligt skäl att ta en 15% dyrare offert när det då landar på under tusenlappen om året.

Med vänliga hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

Konstigt. Jag har en optimerare bakom varje panel. Den lösningen som var tekniskt mest likvärdig offererades av Fortum, men utan elcertificatsmätare, och de var ca 15% dyrare.
Jag fick några offerter med ett något lägre pris, men då var det den konventionella lösningen med alla paneler åt samma väderstreck och utan optimerare. Men eftersom jag helst ville ha panelerna åt olika håll (öst/väst), och eftersom det kan dessutom bli lite skuggor från träd ibland, så tyckte jag att SolarEdge var bästa lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Ja samma här, olika väderstreck och viss risk för skugga gör att optimerare känns som ett måste.
Men jag är villig att hålla med om att man eventuellt inte behöver en per panel, men om alternativet ändå är billigare så känns ju valet enkelt.

Men som sagt svårigheten är att försöka avgöra om man jämför priserna på rättvisa villkor och då låter det ju som att elcertifikat inte är en så stor grej i sammanhanget.

Med vänliga hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

Det jag har sett under de snart tre månaderna som jag har haft solcellerna är att de olika panelerna är ganska olika. Effektiviteten verkar variera en del. Framförallt vid sämre ljusförhållanden är vissa paneler bättre än andra. Men även i direkt solljus levererar de olika. Man inser snabbt att man hade fått ut mindre el om man inte hade haft en optimerare bakom varje panel. Jag skulle inte nöja mig med en optimerare för två paneler. Eller ska ju ha en jättestor anläggning kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Nej bara kring 11kW men det var just med den motiveringen som Svea Solar tyckte att det räckte med en per två paneler. Dvs. att "i installationer kring 10kW rekommenderar vi en optimerare per två paneler". Men med det du säger låter det som att de får göra om sin offert lite :D

Med vänliga hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

Såhär ser det ut hittills idag. En blandning av sol och regn. Man ser tydligt vilken skillnad det är mellan de olika panelerna.
20170910_164326.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Ja verkligen! Där går det ju inte att motivera att sätta ihop dem två och två på något håll!

Kanonbra bild! Tack! :)
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av Basunen »

jonsalgerier skrev:
Ja verkligen! Där går det ju inte att motivera att sätta ihop dem två och två på något håll!

Kanonbra bild! Tack! :)
Tänk på att Optimerare är kraftigt överskattat. Som i all marknadsföring jämför man med det som är sämst. Titta på tex SMA, sök Youtube "sma optitrac global peak". Där ser du att skugghanteringen klarar 97% mot oskuggat, UTAN optimerare på panelen. Även de jämför med de som är sämst, så klart. Men Optimerare är ett fantastisk namn marknadsavdelningen kommit på, vem vill inte ha optimerat? Så en bra växelriktare eller Optimerare ger ungefär samma resultat. Man löser skugghantering på två olika sätt. Men Optimerare är bra om du vill se spänningen per panel.
Vad som spelar större roll är hur panelen är konstruerad, att den kan arbeta effektivt med skuggade och oskuggade delar. Detta sköts oftast med bypass dioder. Nu kommer även paneler som är aktiva ner till cell- nivå, dvs 15x15cm. Det kommer bli spännande att testa det runt tex skorstenar som man vet ger skuggningar varje dag. Tror det kommer göra större skillnad.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

Basunen skrev:
jonsalgerier skrev:
Ja verkligen! Där går det ju inte att motivera att sätta ihop dem två och två på något håll!

Kanonbra bild! Tack! :)
Tänk på att Optimerare är kraftigt överskattat. Som i all marknadsföring jämför man med det som är sämst. Titta på tex SMA, sök Youtube "sma optitrac global peak". Där ser du att skugghanteringen klarar 97% mot oskuggat, UTAN optimerare på panelen. Även de jämför med de som är sämst, så klart. Men Optimerare är ett fantastisk namn marknadsavdelningen kommit på, vem vill inte ha optimerat? Så en bra växelriktare eller Optimerare ger ungefär samma resultat. Man löser skugghantering på två olika sätt. Men Optimerare är bra om du vill se spänningen per panel.
Vad som spelar större roll är hur panelen är konstruerad, att den kan arbeta effektivt med skuggade och oskuggade delar. Detta sköts oftast med bypass dioder. Nu kommer även paneler som är aktiva ner till cell- nivå, dvs 15x15cm. Det kommer bli spännande att testa det runt tex skorstenar som man vet ger skuggningar varje dag. Tror det kommer göra större skillnad.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Intressant! Men det verkar nästan som att det jag vinner i pris på att skippa optimerare får jag betala till SMA i inköp av växelriktaren. Sedan verkar garantin vara lite kortare för SMA men där är jag nog ute på okänd mark för jag hade fått för mig att det var tvärtom.
En annan "fördel" med optimerare som jag fått beskrivet för mig är att risken vid arbete är större eftersom man får hela strängens spänning vid en brytpunkt. Detta skulle vara så viktigt för t.ex. brandkåren vid brand att man inte släcker tak utan optimerare. Detta låter ju lite som en skröna eftersom det ju krävs en del tillitsfull kommunikation från en eventuellt chockad husägare till brandkåren när dessa anländer så frågan är om jag skulle våga lita på det om jag blev beordrad upp på taket.

Men jag tror faktiskt att jag skickat en offert-förfrågan till ditt jobb så vi får se vad ni säger! :)

Med vänliga hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av bjelkeman »

jonsalgerier skrev:
Tack för förklaringen.

Ja det stämmer att det är Svea Solar, i det här fallet är de dock väsentligen dyrare än de andra företag som lämnat offert och detta är skillnaden som jag kan se. De vill också bara sätta en optimerare per två paneler där andra har en optimerare för varje panel så priserna ligger ganska långt ifrån varandra. Om det inte är mer pengar det handlar om så är det ju inte tillräckligt skäl att ta en 15% dyrare offert när det då landar på under tusenlappen om året.

Med vänliga hälsningar
Jons
Tittar just på solpaneler. Vilka andra företag fick du offert från som var billigare?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av Monark1954 »

Skattereduktion, 60 öre per kWh du levererar ut via nätägarens elmätare.

Har just beställt solpaneler men hade missat denna pluspost som ger ytterligare en fördel.
Det kanske ändrar en ekonomisk kalkyl att fortsätta ladda elbilen på sommarnatten och leverera ut el på nätat med skattereduktion på dagen.
Du har ju ändå uppfyllt miljönytta genom att producera miljövänlig el men klart känslomässigt att ladda med egen el har ju ett värde.

https://www.skatteverket.se/privat/fast ... f4220.html
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

Jag tycker att känslan är inte att underskatta. Egen el är mycket roligare än köpt el. Ungefär som hemodlade grönsaker. Mycket godare.
Själv har jag inte dragit någon större ekonomisk nytta av mina solceller hittills eftersom Skellefteå-kraft inte betalar för elen som de har lovat. Jag hoppas att jag får de pengarna så småningom, annars är det jäkligt surt. Det handlar om ett antal tusenlappar numera. Leverantörsbyte blir det oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av bjelkeman »

mati skrev:
Jag tycker att känslan är inte att underskatta. Egen el är mycket roligare än köpt el. Ungefär som hemodlade grönsaker. Mycket godare.
Själv har jag inte dragit någon större ekonomisk nytta av mina solceller hittills eftersom Skellefteå-kraft inte betalar för elen som de har lovat. Jag hoppas att jag får de pengarna så småningom, annars är det jäkligt surt. Det handlar om ett antal tusenlappar numera. Leverantörsbyte blir det oavsett.
Har de brutit mot ett kontrakt om att betala?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av jonsalgerier »

bjelkeman skrev:
jonsalgerier skrev:
Tack för förklaringen.

Ja det stämmer att det är Svea Solar, i det här fallet är de dock väsentligen dyrare än de andra företag som lämnat offert och detta är skillnaden som jag kan se. De vill också bara sätta en optimerare per två paneler där andra har en optimerare för varje panel så priserna ligger ganska långt ifrån varandra. Om det inte är mer pengar det handlar om så är det ju inte tillräckligt skäl att ta en 15% dyrare offert när det då landar på under tusenlappen om året.

Med vänliga hälsningar
Jons
Tittar just på solpaneler. Vilka andra företag fick du offert från som var billigare?
Nordensolar och Solnord (inte lätt att hålla isär aktörerna kan jag säga) ligger i topp just nu men jag har efterfrågat fem offerter till som komplement.
De ligger nära varandra i pris men använder olika paneler (Luxor mot Trina) så jag är inte helt säker på att de är helt jämförbara. Behöver googla lite.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solpaneler och certifikat

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
mati skrev:
Jag tycker att känslan är inte att underskatta. Egen el är mycket roligare än köpt el. Ungefär som hemodlade grönsaker. Mycket godare.
Själv har jag inte dragit någon större ekonomisk nytta av mina solceller hittills eftersom Skellefteå-kraft inte betalar för elen som de har lovat. Jag hoppas att jag får de pengarna så småningom, annars är det jäkligt surt. Det handlar om ett antal tusenlappar numera. Leverantörsbyte blir det oavsett.
Har de brutit mot ett kontrakt om att betala?
Ja, det anser jag att de har gjort. I mitt avtal med dem står att de ska betala spotpris +16 öre. Jag fick dock en utbetalningsfaktura där det framgår att de betalar spotpris minus 16 öre. Jag ringde och klagade flera gånger och frågade vad de sysslar med. Det var i början av augusti. Därefter har det inte hänt nånting. Jag har inte fått någon utbetalning och ingen förklaring heller. Däremot så skickar de flitigt fakturor för elen jag har förbrukat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar