Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Moderator: Redaktion
Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Det är inte sagt när, men nu diskuterar kinesiska regeringen att man ska sätta ett stoppdatum för försäljning av fossilbilar i Kina. När det datumet blir känt kommer det att ha en avgörande betydelse för hur snabbt de etablerade biltillverkarna kommer att ställa om sin produktion.
Med illa dold skadeglädje konstaterar jag att deras gråtmail till den kinesiska regeringen angående kvoterna på försäljning av elbilar inte hade nån effekt. Iaf inte den de hade tänkt sig...
https://electrek.co/2017/09/10/china-de ... n-engines/
Med illa dold skadeglädje konstaterar jag att deras gråtmail till den kinesiska regeringen angående kvoterna på försäljning av elbilar inte hade nån effekt. Iaf inte den de hade tänkt sig...
https://electrek.co/2017/09/10/china-de ... n-engines/
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
2018
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Du får börja bygga om T3orna till det när dessa kommerTars skrev:Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Kommer det tidigt så kan det faktiskt rädda många tillverkare. Då kommer de i tid inse att de måste växla över till eldrift. De kommer fortfarande ha pengar till omställningen, vilket de förmodligen inte skulle ha om förbudet kommer senare typ 2040. Vi får se hur det blir med det.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Ja, det kan mycket väl bli så. Tydliga regler och ett utpekat mål att förhålla sig till är nog det som krävs. Det där eviga tramsandet och flummandet och diverse diesel-räddningsförsök som "vi" håller på med kommer bara göra dödsryckningarna mer plågsamma, men ändrar i slutändan ingenting. När Kina pekar med hela handen så är det bara att följa. Ibland är det nästan lite bra med diktaturer. Man bara bestämmer nånting och så är det klart.LarsL skrev:Kommer det tidigt så kan det faktiskt rädda många tillverkare. Då kommer de i tid inse att de måste växla över till eldrift. De kommer fortfarande ha pengar till omställningen, vilket de förmodligen inte skulle ha om förbudet kommer senare typ 2040. Vi får se hur det blir med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Ja, motvilligt medger jag att det finns vissa fördelar med diktaturer. Och nu är det diktatur i ett land som har makt att påverka världsekonomin. Detta kan bli riktigt intressant. Omställningen skulle tack vare Kina kunna komma snabbare än nån hade vågat hoppas på.mati skrev:Ja, det kan mycket väl bli så. Tydliga regler och ett utpekat mål att förhålla sig till är nog det som krävs. Det där eviga tramsandet och flummandet och diverse diesel-räddningsförsök som "vi" håller på med kommer bara göra dödsryckningarna mer plågsamma, menändrar i slutändan ingenting. När Kina pekar med hela handen så är det bara att följa. Ibland är det nästan lite bra med diktaturer. Man bara bestämmer nånting och så är det klart.LarsL skrev:Kommer det tidigt så kan det faktiskt rädda många tillverkare. Då kommer de i tid inse att de måste växla över till eldrift. De kommer fortfarande ha pengar till omställningen, vilket de förmodligen inte skulle ha om förbudet kommer senare typ 2040. Vi får se hur det blir med det.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Det är klart att det kommer att bli så. Det är jag helt säker på. Det som är svårt för västvärlden och dess industri är bara att erkänna att man låter sig styras av Kina. Men visst är det så.Jerker skrev:Ja, motvilligt medger jag att det finns vissa fördelar med diktaturer. Och nu är det diktatur i ett land som har makt att påverka världsekonomin. Detta kan bli riktigt intressant. Omställningen skulle tack vare Kina kunna komma snabbare än nån hade vågat hoppas på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Model XTars skrev:Ett mycket klokt beslut.
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Jag tror också att ett klart och tydligt datum att förhålla sig till vore bra för världens biltillverkare. Då kan de planera avvecklandet av sina fossilmodeller utan att behöva ta risken att göra det för tidigt. För oss frälsta är det en nobrainer men biltillverkarna har ju ändå en lönsam verksamhet som de riskerar att slå undan benen för när de börjar lansera elbilar. Om alla vet att det måste göras och när det måste göras så blir det mindre osäkerhet och alla tar mindre risker när de t e x bygger batterifabriker.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Dessutom måste alla göra det, såvida de inte struntar i den kinesiska marknaden. Jag är säker på att biltillverkarna i dagsläget tittar på varandra. Och ingen vågar att ta det stora första steget eftersom det skulle innebära en stor risk, som man inte vill ta när inte konkurrenterna gör samma sak. Visst snackas det mycket om utfasning av dieslar om x-antal år, men längre än så vågar man uppenbarligen inte gå utan tvång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Det kommer att vara livsviktigt för alla etablerade att få finnas kvar på Kinamarknaden, som är den största i världen. Och de kinesiska tillverkarna är ju beredda. Finns många som bara tillverkar elbilar.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Leafen ska ju få 60kWh nästa år, får hoppas att de följer kostym med skåpbilen e-NV200. Kanske hade funkat?Tars skrev:Ett mycket klokt beslut.Kulingen skrev:Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?helix skrev:Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Tänkte också så. Vi kanske blir utan helt.vigge50 skrev:Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?helix skrev:Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.
https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/
Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Ja, tänkte också på den risken. Om Kina förbjuder fossilbilar kanske alla batterier går åt till den marknaden. Å andra sidan hatar Kina att importera så vi kanske ändå kan behålla batterier som tillverkats här.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Det blir väl som med amerikanska elbilar, hemmamarknaden får först och mest. Någon som orkar hålla reda på när model 3 börjar säljas i Sverige? Förr eller senare börjar väl någon eldriven modell tillverkas på Hisingen?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Känns som att det finns lite geopolitik inblandat. USA har relativt god koll på en stor del av produktionen av fossila bränslen. Kina ger dom fingret genom att ”gå vidare”. Eller? Min gissning är att Kina sätter ett stoppdatum. Eller att bara diskussionen om att dom ska göra det får samma effekt.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Skillnaden mellan Kina och ovriga världen är att man själv är världsledande på elbilar. Det är därför att man redan 2018 kräver att 12% av försäljningen ska vara el-bilar. Denna andelen tänker man sedan löpande höja intill ett fossilförbud inträder. Det är säkert därför att VW inför Frankfurtmässan annonserar deras 650 mdr. satsning inom batterier och 300 olika elfordonsmodeller.
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Kinas mål är 8% 2018 och 12% 2020 vilket ändå är högt jämfört med 1,6% än så länge i år.Delta skrev:Skillnaden mellan Kina och ovriga världen är att man själv är världsledande på elbilar. Det är därför att man redan 2018 kräver att 12% av försäljningen ska vara el-bilar. Denna andelen tänker man sedan löpande höja intill ett fossilförbud inträder. Det är säkert därför att VW inför Frankfurtmässan annonserar deras 650 mdr. satsning inom batterier och 300 olika elfordonsmodeller.
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
När det kommer till Norden så ligger även Danmark långt efter Sverige tack vare deras förändringar av elbilssubventioner, försäljningen har rasat men Norge och Island ligger före.
Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar
Nej, inte längre. Svansföringen är fortfarande jättehög, men i själva verket ligger Sverige inte alls i framkant när det gäller miljön, inte ens inom Europa. Jag gissar att det beror på att man har lurats av den egna höga svansföringen och trott att man inte behöver satsa längre. Vi är ju så bra ändå liksom, och vi visar för världen hur man gör rätt.Delta skrev:Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Jag växte ju upp i Tyskland och där har det alltid varit lite fult att prata miljö. Miljömedvetenhet var ingenting man fick skylta med ("mein Auto fährt auch ohne Wald" /Min bil fungerar lika bra utan skog) var ett populärt uttryck jag kommer väl ihåg. Samtidigt kikade vissa av oss alltid lite avundsjukt på Sverige som hade ryktet om sig att miljöpolitik och miljötänk hade högre status. De flesta tyskar tror fortfarande att Sverige är miljörörelsens Mecka. Det kan bero på att det finns så mycket natur här. Verkligheten är en helt annan.
Saker har förändrats. I Tyskland har miljömedvetenheten ökat kraftigt. Min känsla är att de flesta är mycket mer miljömedvetna än här i Sverige, man har blivit rädd om naturen på ett helt annat sätt än här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14