Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av Jerka »

Jag tror också att ett klart och tydligt datum att förhålla sig till vore bra för världens biltillverkare. Då kan de planera avvecklandet av sina fossilmodeller utan att behöva ta risken att göra det för tidigt. För oss frälsta är det en nobrainer men biltillverkarna har ju ändå en lönsam verksamhet som de riskerar att slå undan benen för när de börjar lansera elbilar. Om alla vet att det måste göras och när det måste göras så blir det mindre osäkerhet och alla tar mindre risker när de t e x bygger batterifabriker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av mati »

Dessutom måste alla göra det, såvida de inte struntar i den kinesiska marknaden. Jag är säker på att biltillverkarna i dagsläget tittar på varandra. Och ingen vågar att ta det stora första steget eftersom det skulle innebära en stor risk, som man inte vill ta när inte konkurrenterna gör samma sak. Visst snackas det mycket om utfasning av dieslar om x-antal år, men längre än så vågar man uppenbarligen inte gå utan tvång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av Jerker »

Det kommer att vara livsviktigt för alla etablerade att få finnas kvar på Kinamarknaden, som är den största i världen. Och de kinesiska tillverkarna är ju beredda. Finns många som bara tillverkar elbilar.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av evilirish »

Tars skrev:
Kulingen skrev:
Nu börjas det så sakta, därav bytte jag från diesel till el för 5 dagar sedan :D
Ett mycket klokt beslut.
Jag har hoppats på att det finns en hantverksbil som är eldriven och kan gå 30 mil på en laddning.
Då hade hela firman åkt eldrivet idag.
Leafen ska ju få 60kWh nästa år, får hoppas att de följer kostym med skåpbilen e-NV200. Kanske hade funkat?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av helix »

Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.

https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/

Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.

https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/

Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
helix skrev:
Sätter Kina ner foten blir det rejält hett om öronen för biltillverkarna. Exempelvis VW group hade 40% av sin försäljning i Kina 2016.

https://www.best-selling-cars.com/inter ... car-sales/

Kina är även Volvos största marknad där fsg står för ungefär 20% och kurvan pekar uppåt.
Volkswagen har som mål att 1/3 av försäljningen är elbilar 2030, undra om de har tänkt sälja några elbilar i Europa och USA?
Tänkte också så. Vi kanske blir utan helt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Ja, tänkte också på den risken. Om Kina förbjuder fossilbilar kanske alla batterier går åt till den marknaden. Å andra sidan hatar Kina att importera så vi kanske ändå kan behålla batterier som tillverkats här.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av pegs »

Det blir väl som med amerikanska elbilar, hemmamarknaden får först och mest. Någon som orkar hålla reda på när model 3 börjar säljas i Sverige? ;-) Förr eller senare börjar väl någon eldriven modell tillverkas på Hisingen?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av pegs »

Känns som att det finns lite geopolitik inblandat. USA har relativt god koll på en stor del av produktionen av fossila bränslen. Kina ger dom fingret genom att ”gå vidare”. Eller? Min gissning är att Kina sätter ett stoppdatum. Eller att bara diskussionen om att dom ska göra det får samma effekt.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av Delta »

Skillnaden mellan Kina och ovriga världen är att man själv är världsledande på elbilar. Det är därför att man redan 2018 kräver att 12% av försäljningen ska vara el-bilar. Denna andelen tänker man sedan löpande höja intill ett fossilförbud inträder. Det är säkert därför att VW inför Frankfurtmässan annonserar deras 650 mdr. satsning inom batterier och 300 olika elfordonsmodeller.
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av vigge50 »

Delta skrev:
Skillnaden mellan Kina och ovriga världen är att man själv är världsledande på elbilar. Det är därför att man redan 2018 kräver att 12% av försäljningen ska vara el-bilar. Denna andelen tänker man sedan löpande höja intill ett fossilförbud inträder. Det är säkert därför att VW inför Frankfurtmässan annonserar deras 650 mdr. satsning inom batterier och 300 olika elfordonsmodeller.
Europa har satt mål långt bort i tiden som inte kräver omedelbara satsningar. När det gäller miljökrav har Europa alltid släpat. Katalysatorer på fossilbilar var väl säkert krav i Kalifornien minst 10 år innan oss. Diesel är väl heldött överallt utom här? Varför är vi så tröga specierllt i Sverige som väl förutom Finland har lägst andel BEV i norden? Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Kinas mål är 8% 2018 och 12% 2020 vilket ändå är högt jämfört med 1,6% än så länge i år.

När det kommer till Norden så ligger även Danmark långt efter Sverige tack vare deras förändringar av elbilssubventioner, försäljningen har rasat men Norge och Island ligger före.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kina förbjuder försäljning av fossilbilar

Inlägg av mati »

Delta skrev:
Vi är i alla fall inte så miljömedvetna som vi själva tror. Kina, Indien och Kalifornien visar vägen!
Nej, inte längre. Svansföringen är fortfarande jättehög, men i själva verket ligger Sverige inte alls i framkant när det gäller miljön, inte ens inom Europa. Jag gissar att det beror på att man har lurats av den egna höga svansföringen och trott att man inte behöver satsa längre. Vi är ju så bra ändå liksom, och vi visar för världen hur man gör rätt.
Jag växte ju upp i Tyskland och där har det alltid varit lite fult att prata miljö. Miljömedvetenhet var ingenting man fick skylta med ("mein Auto fährt auch ohne Wald" /Min bil fungerar lika bra utan skog) var ett populärt uttryck jag kommer väl ihåg. Samtidigt kikade vissa av oss alltid lite avundsjukt på Sverige som hade ryktet om sig att miljöpolitik och miljötänk hade högre status. De flesta tyskar tror fortfarande att Sverige är miljörörelsens Mecka. Det kan bero på att det finns så mycket natur här. Verkligheten är en helt annan.
Saker har förändrats. I Tyskland har miljömedvetenheten ökat kraftigt. Min känsla är att de flesta är mycket mer miljömedvetna än här i Sverige, man har blivit rädd om naturen på ett helt annat sätt än här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar