För mig kostade det 9000 att köra för fort i Norge...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Varning för Farbror Blå!
Moderator: Redaktion
Re: Varning för Farbror Blå!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Varning för Farbror Blå!
40 km/h har jag aldrig stött på. Ser inte riktigt meningen med det. blir man påkörd i 40 så är det samma som 50, dock inte som 30.
Tycker att hastighetsskyltar skall respekteras men när det gäller 40 så känner jag att det är svårt att motivera den.
Tycker att hastighetsskyltar skall respekteras men när det gäller 40 så känner jag att det är svårt att motivera den.
Re: Varning för Farbror Blå!
Du får börja köra i stan. Här i Göteborg har vi haft det sedan det kom (är det fyra fem år sedan?)Mickep skrev:40 km/h har jag aldrig stött på. Ser inte riktigt meningen med det. blir man påkörd i 40 så är det samma som 50, dock inte som 30.
Tycker att hastighetsskyltar skall respekteras men när det gäller 40 så känner jag att det är svårt att motivera den.
Självklart är det skillnad mellan 40 och 50. Rörelseenergin i en Model X som kör i 50km/h istället för 40km/h är mer 50% högre. Så det är en väsentlig skillnad i krock avseende 50 resp 40 km/h.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Varning för Farbror Blå!
men varför då inte 30? (för då är det bättre än 40 eller hur?) jag kan säga att man blir ordentlig skadad vid 40.
vad är syftet med det att bara sänka hastigheten något? (är det för att har man 50 kör folk 60 och har man 40 kör folk 50?)
finns det någon forskning bakom det hela?
vad är syftet med det att bara sänka hastigheten något? (är det för att har man 50 kör folk 60 och har man 40 kör folk 50?)
finns det någon forskning bakom det hela?
Re: Varning för Farbror Blå!
Självklart finns det forskning kring detta. Lägre hastighet ger färre och lindrigare olyckor. Så enkelt är det. Tyvärr måste det vägas mot möjligheten att transportera sig. Därav att vi har olika hastighetsgränser.
Vidare tänker jag inte bemöta ditt påstående om 30 vs 40. Du hävdade att 40 inte var mindre farligt än 50, vilket är felaktigt. Nog så.
Vidare tänker jag inte bemöta ditt påstående om 30 vs 40. Du hävdade att 40 inte var mindre farligt än 50, vilket är felaktigt. Nog så.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Varning för Farbror Blå!
Kör man 40 km/h är det troligare att man hinner få ner farten till ofarliga nivåer än om man kör 50 km/h vid ett olyckstillbud.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Varning för Farbror Blå!
Stoppsträckan och bromssträckan sjunker också förvånadsvärt mkt mellan 50 och 40km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Varning för Farbror Blå!
Omdömet beror på attityden. Jag tror det saknas en hel del utbildning i skolan ang trafikvett/attityd men även föräldrar har nog en hel del att stå till svars för.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Varning för Farbror Blå!
I 30 hinner man förhoppningsvis både reagera och stanna bilen om ett barn springer ut. I 50 hinner du som oförberedd inte ens reagera, och därför kör på barnet i 50...
Därav att man har 30 utanför skolor osv. Finns massor av forskning som stöder detta.
Därav att man har 30 utanför skolor osv. Finns massor av forskning som stöder detta.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil