Varning för Farbror Blå!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Varning för Farbror Blå!

Inläggav Swede1 » 12 sep 2017 13:30

Mm, i Stockholm blir man verkligen hatad av övriga bilister om man kör lugnt och med farthållare på hastighetsgränsen. Klart mer trafikfarligt än att hålla samma rytm som övriga trafiken. Särskilt lastbilar och taxichaufför kan vara tokiga. Kan gå uppåt 30 km för fort bara för att hålla samma rytm. Lastbilar vill ofta hålla 90 km/h oavsett hastighet begränsning.

Elbil känns som det är lättare att åka i vilken hastighet som helst och accellera/bromsa helt hur rytm med övrig trafik men enligt hastighetsbegränsningen.

Politikerna ja, sorgligt kapitel. Istället för att lyssna på folk så kommer de med översittar fasoner, sjukt. Demokratin funkar inte bra här. Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Swede1

Inläggav Teslaägare Feddan » 12 sep 2017 13:49

Swede1 skrev:
Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.

Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?
Redo att betställa din Tesla? Få 8000:- i rabatt genom att använda min referral-länk: http://ts.la/carl6058 Tack!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Surfaren » 12 sep 2017 13:49

Jerker skrev:Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.

Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Jerker » 12 sep 2017 13:52

Kom att tänka på en viss politiker i det antika Rom som alltid avslutade sina anföranden med "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras!" ;)
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare danni » 12 sep 2017 13:55

joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.

Fast säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning - för att mätmetoderna inte är exakta och det kan bli fel. Därför drar man av en felmarginal för att få en lägsta hastighet man med säkerhet kan säga att bilen höll. Så om den visar 51 km/h och säkerhetsmarginalen är 6 km/h så är det fortfarande mycket möjligt att bilen faktiskt färdades i 51 km/h om alla mätfel slog åt samma håll (även om det är mer troligt att den färdades snabbare än så).
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav gellerstam » 12 sep 2017 14:09

Ric skrev:
Challe76a skrev:Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.

Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.

Den heter NVDB - Nationell Vägdatabas.

http://nvdb.se/sv
Senast redigerad av gellerstam 12 sep 2017 14:12, redigerad totalt 1 gång.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3

Check out Payver - the dashcam that rewards you for driving!
https://payver.app.link/dA7isO4fzG
Användarvisningsbild
gellerstam

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2017 14:12

Feddan skrev:
Swede1 skrev:
Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.

Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?

Man kan inte se ett annat land som förebild utan att vilja flytta dit? Att flytta kräver trots allt väldigt mycket. Särskilt i vuxen ålder. Språk, arbete, vänner, familj, kultur...

Sverige är tyvärr på fel väg enligt mig men det betyder inte att jag är beredd att rycka upp min familj med rötterna.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2017 14:13

Surfaren skrev:
Jerker skrev:Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.

Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.

Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Jerker » 12 sep 2017 14:28

Verdi skrev:
Surfaren skrev:

Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?

Då får man sänka hastigheten till typ 50 på alla vägar med möte. Det finns dessutom gott om relativt smala och kurviga vägar där det fortfarande är 90, så det verkar vara rena lotteriet vilken hastighet en väg får.

Ta E4 förbi Nyköping t.ex. Det var inte särskilt många olyckor på den vägen förrän vi hade de två snövintrarna (2010-2011 ?). Då inträffade det några spektakulära trafikolyckor med dödsoffer och många mindre. Det var helt klart väderrelaterat. Då beslutade man att sänka hastigheten förbi Nyköping till 90 och så har det förblivit sedan dess. Men det vinterväglaget har inte återkommit. Bättre hade varit att de satte upp digitala hastighetsskyltar som man kan variera efter väder. På sommaren är det definitivt ingen anledning till sänkt hastighet där.

Ett annat exempel är på gamla E4:an lite väster om Nyköping. När det under en period förra året var flera olyckor på E4 som gjorde att man fick leda om trafiken på gamla E4:an så inträffade också några olyckor på gamla E4 under omledningen (pga korkade trafikanter). Detta fick dem att skylta ner från 90 till 80 permanent. Va? Under 99,8% av tiden är det bara vanlig vardagstrafik där och den vägen är ju väldigt bred och rak för att vara en landsväg. Den hastighetsbegränsningen är inte legitim om man vill ha respekt och förståelse för hastighetsbegränsningar i allmänhet.

Så kan man hålla på. Tillfälligheter mer än konsekventa och genomtänkta regler ligger till grund för väldigt mycket av hastighetsbegränsningarna i det här landet.
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare Foluke » 12 sep 2017 14:42

40 på skylten och 51 på lasern! Det är vad som gällde i första exemplet. 28% över gällande fart. Det är inte småaktigt av farbror Blå. Det hävdade inte trådskaparen heller. Bara att man skall veta vad man gör, varför och eventuella konsekvenser.
Fartskyltarna är som de är oavsett trafik, ljus, regn, snöstorm mm. Än så länge krävs mänskligt omdöme. Då kan 70 på en 80-väg vara farligt fort medan under andra förhållanden, samma väg, 108 vara en säker fart (om än olaglig)!
När vi har självkörande bilar blir färden strikt efter skyltarna, antar jag.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt