Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
3 km/h har jag för mig att säkerhetsmarginalen var men det var ett tag sedan nu. Mätinstrumenten och mätmetoderna bör dock inte ha blivit sämre. 6 km/h är väl minimihastigheten som man måste köra för for för att lagföras. Betyder inte att det då är 12 km/h för fort.
Nu har jag ju en Tesla så det går att få reda på hur fort jag faktiskt körde! Min kördata är loggad på LinkMyTesla. Så här ruskigt fort körde jag egentligen när jag åkte dit:
Så tre kilometers marginal kanske stämmer.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Ja ja ja.. Nu är ju Tesla inte så ensam med sånt där precis..
Min visar också hastighet mm...
Jag blir dock lite osäker på om det är GPS elleer bilens hastighet. Bilens hastighetsmätare skiljer sig ungeär 3km/h från GPS med dom däcken jag har nu.
Här kör jag alltså i 121km/h på E4 strax norr om Uppsala (där det är 120km/h). Om det var på mätaren eller GPS-fart kan jag som sagt inte svära på...Hur är det på Teslan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ingen aning men jag hoppas för sjutton gubbar att den inte visar mindre än min riktiga hastighet... Jag utgår från att den rapporterar samma hastighet som det står på mätaren i bilen. Om den visar exakt rätt vet jag inte.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Håller med! Ta det lungt på vägar skyltade under 50-60km/h. Det finns oftast en anledning till begränsningen även om den kansk är dold.
Jag är verkligen allergisk mot denna typ av generaliseringar. Klart man ska ta det lugnt utanför skolor och på sträckor med övergångsställen osv. Men kör du 50 på tex Centralbron så är du verkligen en trafikfara. Fråga mig inte varför någon ansett att det är en lagom hastighetsgräns där, helt fritt från fotgängare och cyklister.... Kör man 70 i mittenfilen så bildar man kö.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tills för snart två år sedan körde jag bilar utan farthållare. Farthållaren har gjort mig mycket laglydigare. Särskilt bra är det just vid låga hastigheter. Där är det bara att koppla in farthållaren och simma lugnt! Ingen risk att man kör för fort!
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Jag kör ibland igenom en liten ort som heter Läppe på vägen mellan Vingåker och Örebro. Där har man nu sänkt till 40 genom hela samhället och där är jag glad att kunna ställa in farthållaren och slippa tänka på hastigheten. Men man får alltid en bilkö bakom sig! Inte sällan är det långtradare som inte gillar att köra så sakta.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!
Bra, för detta är ett stort problem. GPSerna klara inte hålla takten med alla hastighets förändringar som görs...
Jag tycker förr kunde man lätt avgöra vad vägen hade för hastighets gräns utan att se någon skylt men idag måste man verkligen ha koll på skyltarna för där är ingen riktig logik längre.
Malmö (och många andra städer) kör jag alltid med fart begränsare för annars hade jag också åkt dit.. Ganska bekvämt sätt att köra på...
Mm, i Stockholm blir man verkligen hatad av övriga bilister om man kör lugnt och med farthållare på hastighetsgränsen. Klart mer trafikfarligt än att hålla samma rytm som övriga trafiken. Särskilt lastbilar och taxichaufför kan vara tokiga. Kan gå uppåt 30 km för fort bara för att hålla samma rytm. Lastbilar vill ofta hålla 90 km/h oavsett hastighet begränsning.
Elbil känns som det är lättare att åka i vilken hastighet som helst och accellera/bromsa helt hur rytm med övrig trafik men enligt hastighetsbegränsningen.
Politikerna ja, sorgligt kapitel. Istället för att lyssna på folk så kommer de med översittar fasoner, sjukt. Demokratin funkar inte bra här. Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Fast säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning - för att mätmetoderna inte är exakta och det kan bli fel. Därför drar man av en felmarginal för att få en lägsta hastighet man med säkerhet kan säga att bilen höll. Så om den visar 51 km/h och säkerhetsmarginalen är 6 km/h så är det fortfarande mycket möjligt att bilen faktiskt färdades i 51 km/h om alla mätfel slog åt samma håll (även om det är mer troligt att den färdades snabbare än så).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?
Man kan inte se ett annat land som förebild utan att vilja flytta dit? Att flytta kräver trots allt väldigt mycket. Särskilt i vuxen ålder. Språk, arbete, vänner, familj, kultur...
Sverige är tyvärr på fel väg enligt mig men det betyder inte att jag är beredd att rycka upp min familj med rötterna.
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Då får man sänka hastigheten till typ 50 på alla vägar med möte. Det finns dessutom gott om relativt smala och kurviga vägar där det fortfarande är 90, så det verkar vara rena lotteriet vilken hastighet en väg får.
Ta E4 förbi Nyköping t.ex. Det var inte särskilt många olyckor på den vägen förrän vi hade de två snövintrarna (2010-2011 ?). Då inträffade det några spektakulära trafikolyckor med dödsoffer och många mindre. Det var helt klart väderrelaterat. Då beslutade man att sänka hastigheten förbi Nyköping till 90 och så har det förblivit sedan dess. Men det vinterväglaget har inte återkommit. Bättre hade varit att de satte upp digitala hastighetsskyltar som man kan variera efter väder. På sommaren är det definitivt ingen anledning till sänkt hastighet där.
Ett annat exempel är på gamla E4:an lite väster om Nyköping. När det under en period förra året var flera olyckor på E4 som gjorde att man fick leda om trafiken på gamla E4:an så inträffade också några olyckor på gamla E4 under omledningen (pga korkade trafikanter). Detta fick dem att skylta ner från 90 till 80 permanent. Va? Under 99,8% av tiden är det bara vanlig vardagstrafik där och den vägen är ju väldigt bred och rak för att vara en landsväg. Den hastighetsbegränsningen är inte legitim om man vill ha respekt och förståelse för hastighetsbegränsningar i allmänhet.
Så kan man hålla på. Tillfälligheter mer än konsekventa och genomtänkta regler ligger till grund för väldigt mycket av hastighetsbegränsningarna i det här landet.
40 på skylten och 51 på lasern! Det är vad som gällde i första exemplet. 28% över gällande fart. Det är inte småaktigt av farbror Blå. Det hävdade inte trådskaparen heller. Bara att man skall veta vad man gör, varför och eventuella konsekvenser.
Fartskyltarna är som de är oavsett trafik, ljus, regn, snöstorm mm. Än så länge krävs mänskligt omdöme. Då kan 70 på en 80-väg vara farligt fort medan under andra förhållanden, samma väg, 108 vara en säker fart (om än olaglig)!
När vi har självkörande bilar blir färden strikt efter skyltarna, antar jag.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56
Gissar att det bara är jag som har blivit stoppad utan att dom hade något bevis, men jag sa som det var den accelerera snabbt så det verkar som det går fortare än det egentligen gjorde, och då sa polisen att dom kunde strunta i det hela om han fick åka med och känna på accelerationen, sen fick jag åka
Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag.
Sänkningarna har utökats sedan 2007 och har säkert att göra med Karolina Skogs arbete i kommunalpolitiken. Ja, hon är miljöpartist men kan någon hävda med säkerhet att det sett annorlunda ut med en socialdemokrat på den posten? Jag tröttnar på att så många på detta forum spyr galla över MP så fort det ges tillfälle. Ibland kan det vara befogat men jag skiljer på ett parti och på enskilda politiker. Östersund har också fått sänkta hastighetsbegränsningar sedan några år och jag har väldigt svårt att se att dessa är motiverade. Generellt så verkar politikerna häruppe (oavsett partitillhörighet) jobba på att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna och resultatet blir mera avgaser och irriterade bilförare. Jag menar att problemet inte är MP utan politiker i stort som suktar efter röster och tar råd från tvivelaktiga konsulter. Tyvärr har de glömt att vi bilister också röstar...
Även i vår lilla kommun har politikerna sänkt hastigheten till 40km/h i tätbebyggt område. Här är det dock svår att skylla på Miljöpartiet eftersom Moderaterna har styrt de senaste 35 åren, och hastighetssänkningen genomfördes när de satt med helt egen majoritet.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Det stämmer inte.
Min arbetskamrat fick böter när han körde 84km/h på en 80-väg. Eller rättare sagt, det var en 100-väg som under några hundra meter hade 80 vid en korsning, sedan blev det 100 igen.
Och i diskussionen med polisen så sa de att de dragit av 3 km/h för felmarginal på mätinstrumentet. (Laser)