Den här veckan har polisen en jättesatsning på att sätta dit fortkörare, något som jag fick lära mig idag... 51km/h på 40-väg kostade 2400kr, då där rök månadspengen. Ta det extra försiktigt den här veckan, så undviker ni mitt fiasko! De är jättepetiga med små överträdelser också.
Jag tror dessutom att våra bilar utövar en extra dragningskraft åt laserpistolerna...
25 % över är väl kanske inte jättepetigt? Eller menar du att de även är petiga med någon enstaka km/h också?
Något fått mig att ana att det är ovanligt att Nyren råkar köra i 31 km/h på samma väg
Men det är väl precis det här polisen vill? Tryck ditt några vanliga bilister där folk brukar köra fort så har du tillfälligt sänkt genomsnittshastighet på hela sträckan.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
3 km/h har jag för mig att säkerhetsmarginalen var men det var ett tag sedan nu. Mätinstrumenten och mätmetoderna bör dock inte ha blivit sämre. 6 km/h är väl minimihastigheten som man måste köra för for för att lagföras. Betyder inte att det då är 12 km/h för fort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man kan enligt lagboken lagföras redan från 1km/h för fort, men eftersom dom drar bort ett antal km/h blir det ju mer I praktiken. Jag har fått uppgifter om att det inte stoppas någon under 6km/h för fort.
Jag har heller aldrig hört om någon som fått böter för under det.
Den jag vet som fått böter för minst överträdelse var en kompis mamma som åkte dit på 30-väg i 37km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tur för plånboken att man är försäkrad om farbror blå får för sig att man varit på fel sida gränsen
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag.
Sänkningarna har utökats sedan 2007 och har säkert att göra med Karolina Skogs arbete i kommunalpolitiken. Ja, hon är miljöpartist men kan någon hävda med säkerhet att det sett annorlunda ut med en socialdemokrat på den posten? Jag tröttnar på att så många på detta forum spyr galla över MP så fort det ges tillfälle. Ibland kan det vara befogat men jag skiljer på ett parti och på enskilda politiker. Östersund har också fått sänkta hastighetsbegränsningar sedan några år och jag har väldigt svårt att se att dessa är motiverade. Generellt så verkar politikerna häruppe (oavsett partitillhörighet) jobba på att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna och resultatet blir mera avgaser och irriterade bilförare. Jag menar att problemet inte är MP utan politiker i stort som suktar efter röster och tar råd från tvivelaktiga konsulter. Tyvärr har de glömt att vi bilister också röstar...
Personligen tror jag att den stora vinnaren är tillverkaren av våra hastighetsskyltar för numera står det skyltar precis överallt. Otroligt fult. Tycker det är helt sjukt att ha så många olika hastighetsgränser. Helt ok att man vill ha lägre fart här och där men att ha så många olika gör att man har svårt att veta vad som gäller ibland. Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Hur jävla svårt ska det vara att ta det i piano under 50 km/h? Hur mycket tid tjänar ni? Som oftast utanför en skola eller i ett bostadsområde. Ta det lugnt!
Håller med! Ta det lungt på vägar skyltade under 50-60km/h. Det finns oftast en anledning till begränsningen även om den kansk är dold.
Jag har två gånger i mitt liv mottagit liknande påminnelser, en gång på 70-väg och en gång på 90. Båda gångerna ouppmärksam på hastighetssänkningen. Då jag varit yrkeschaufför i många år vet jag också att man inte kan tjäna något på att ständigt tänja på gränserna. Numer har min GPS koll på hastighetsgränsen och jag följer den slaviskt. Behagligare resa och mer utvilad vid ankomst är belöningen.
Jag kommer säkert att drabbas av farbror blå igen, men några 20+ kommer de inte att klocka mig på.
”Hellre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen”, som det fanns att se på klistermärken på bilar på 80-talet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
3 km/h har jag för mig att säkerhetsmarginalen var men det var ett tag sedan nu. Mätinstrumenten och mätmetoderna bör dock inte ha blivit sämre. 6 km/h är väl minimihastigheten som man måste köra för for för att lagföras. Betyder inte att det då är 12 km/h för fort.
Nu har jag ju en Tesla så det går att få reda på hur fort jag faktiskt körde! Min kördata är loggad på LinkMyTesla. Så här ruskigt fort körde jag egentligen när jag åkte dit:
Så tre kilometers marginal kanske stämmer.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Ja ja ja.. Nu är ju Tesla inte så ensam med sånt där precis..
Min visar också hastighet mm...
Jag blir dock lite osäker på om det är GPS elleer bilens hastighet. Bilens hastighetsmätare skiljer sig ungeär 3km/h från GPS med dom däcken jag har nu.
Här kör jag alltså i 121km/h på E4 strax norr om Uppsala (där det är 120km/h). Om det var på mätaren eller GPS-fart kan jag som sagt inte svära på...Hur är det på Teslan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ingen aning men jag hoppas för sjutton gubbar att den inte visar mindre än min riktiga hastighet... Jag utgår från att den rapporterar samma hastighet som det står på mätaren i bilen. Om den visar exakt rätt vet jag inte.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Håller med! Ta det lungt på vägar skyltade under 50-60km/h. Det finns oftast en anledning till begränsningen även om den kansk är dold.
Jag är verkligen allergisk mot denna typ av generaliseringar. Klart man ska ta det lugnt utanför skolor och på sträckor med övergångsställen osv. Men kör du 50 på tex Centralbron så är du verkligen en trafikfara. Fråga mig inte varför någon ansett att det är en lagom hastighetsgräns där, helt fritt från fotgängare och cyklister.... Kör man 70 i mittenfilen så bildar man kö.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tills för snart två år sedan körde jag bilar utan farthållare. Farthållaren har gjort mig mycket laglydigare. Särskilt bra är det just vid låga hastigheter. Där är det bara att koppla in farthållaren och simma lugnt! Ingen risk att man kör för fort!
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Jag kör ibland igenom en liten ort som heter Läppe på vägen mellan Vingåker och Örebro. Där har man nu sänkt till 40 genom hela samhället och där är jag glad att kunna ställa in farthållaren och slippa tänka på hastigheten. Men man får alltid en bilkö bakom sig! Inte sällan är det långtradare som inte gillar att köra så sakta.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!
Bra, för detta är ett stort problem. GPSerna klara inte hålla takten med alla hastighets förändringar som görs...
Jag tycker förr kunde man lätt avgöra vad vägen hade för hastighets gräns utan att se någon skylt men idag måste man verkligen ha koll på skyltarna för där är ingen riktig logik längre.
Malmö (och många andra städer) kör jag alltid med fart begränsare för annars hade jag också åkt dit.. Ganska bekvämt sätt att köra på...
Mm, i Stockholm blir man verkligen hatad av övriga bilister om man kör lugnt och med farthållare på hastighetsgränsen. Klart mer trafikfarligt än att hålla samma rytm som övriga trafiken. Särskilt lastbilar och taxichaufför kan vara tokiga. Kan gå uppåt 30 km för fort bara för att hålla samma rytm. Lastbilar vill ofta hålla 90 km/h oavsett hastighet begränsning.
Elbil känns som det är lättare att åka i vilken hastighet som helst och accellera/bromsa helt hur rytm med övrig trafik men enligt hastighetsbegränsningen.
Politikerna ja, sorgligt kapitel. Istället för att lyssna på folk så kommer de med översittar fasoner, sjukt. Demokratin funkar inte bra här. Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Fast säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning - för att mätmetoderna inte är exakta och det kan bli fel. Därför drar man av en felmarginal för att få en lägsta hastighet man med säkerhet kan säga att bilen höll. Så om den visar 51 km/h och säkerhetsmarginalen är 6 km/h så är det fortfarande mycket möjligt att bilen faktiskt färdades i 51 km/h om alla mätfel slog åt samma håll (även om det är mer troligt att den färdades snabbare än så).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com