18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av apkungen »

Höll på o meckade lite med mitt cykelbatteri som jag byggt av gamla 18650 batterier från laptops, liknande som sitter i teslas bilar. Helt plötsligt började det ryka från packet och jag trodde först att jag råkat kortsluta det på något sätt och blev so klart rädd att hela packet skulle gå boom, men såg rätt snabbt att det var hål i batteriet längst ut. Lödde snabbt bort det och sprang ut med det, ifall det var någon ingen kortis som höll på att köpa ammock. Det var det inte, allt gick bra, men himla läskigt var det.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av Hyted »

apkungen skrev:
Höll på o meckade lite med mitt cykelbatteri som jag byggt av gamla 18650 batterier från laptops, liknande som sitter i teslas bilar. Helt plötsligt började det ryka från packet och jag trodde först att jag råkat kortsluta det på något sätt och blev so klart rädd att hela packet skulle gå boom, men såg rätt snabbt att det var hål i batteriet längst ut. Lödde snabbt bort det och sprang ut med det, ifall det var någon ingen kortis som höll på att köpa ammock. Det var det inte, allt gick bra, men himla läskigt var det.
Ett par bilder?

Jag funderar på något liknande!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av apkungen »

Bild på batteriet som det är ett litet hål i har jag iaf
IMG_20170911_082346.jpg
IMG_20170911_082435.jpg
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av apkungen »

Sök på "teknikfilip" på Facebook så hittar du lite mer.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av DSV »

apkungen skrev:
Höll på o meckade lite med mitt cykelbatteri som jag byggt av gamla 18650 batterier från laptops, liknande som sitter i teslas bilar. Helt plötsligt började det ryka från packet och jag trodde först att jag råkat kortsluta det på något sätt och blev so klart rädd att hela packet skulle gå boom, men såg rätt snabbt att det var hål i batteriet längst ut. Lödde snabbt bort det och sprang ut med det, ifall det var någon ingen kortis som höll på att köpa ammock. Det var det inte, allt gick bra, men himla läskigt var det.
Är det verkligen tillrådligt att löda på batteriet?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av apkungen »

Det är inte helt bra, jag vet. Egentligen ska man punktsvetsa, tar nån tiondel så sitter det som berget men jag löder och det vet jag väldigt många andra som gör också. Det handlar om så kort stund. Om man känner på batteriet så hinner det aldrig bli varmt egentligen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av Bjelke »

Bucklor mm, kommer det från montering/demontering eller från användandet?
Tänkte om incidenten berodde på skadorna typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 18650 batteriet började pysa ut elektroteknik igår

Inlägg av DSV »

apkungen skrev:
Det är inte helt bra, jag vet. Egentligen ska man punktsvetsa, tar nån tiondel så sitter det som berget men jag löder och det vet jag väldigt många andra som gör också. Det handlar om så kort stund. Om man känner på batteriet så hinner det aldrig bli varmt egentligen.
Är det inte också skillnad på att utsätta det för lödvärme vid polerna resp på sidan?
Skriv svar