Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ja panelens svar blev lite sådär....
I morgon kommer jag få höra att det behövs ett kärnkraftverk för att gör el till alla elbilar, that's it...
Och antagligen att elbilar "stjäl" el som skulle kunna användas till något bättre...
Båda slutsatser säger att det inte finns el så det räcker och att elbilar alltså är superdåligt, så tror jag folk funkar och
kommer att resonera...
Ja, undrar varför dessa intelligenta vetenskapsmän och kvinnor inte klarade av att tänka den tanken?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av LarsL »

De vet inget är ju svaret... konstigt att de inte kan ägna 10 minuter till att räkna lite? Men det kanske är för jobbigt?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

IMG_2564.PNG
Även det här är extremt viktigt i sammanhanget. Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Simon »

AGCF skrev:
Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av evilirish »

Där har vi just en springande punkt som många missar: en massa elbilar som laddar på natten skulle jämna ut effektbehovet och hjälpa till att stabilisera nätet, inte förvärra situationen.
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
AGCF skrev:
Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?
På dagarna skiner ju solen. Ibland iaf. ;)
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Säker på det? Tror nog de försöker köra så mycket det går.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av joel80 »

Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.

Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.

Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Toja »

Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.

Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.

Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
Kärnkraften beräknas finnas kvar till 2040. Mycket hinner hända tills dess.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Toja »

Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Jerker skrev:
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
frippe skrev:
Jerker skrev:

Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.
Nja, inte alls. Det är billigare och enklare att transportera råolja över världshaven än raffinieradeprodukter. Den bensinen eller dieseln vi bränner i våra bilar i Europa, är troligast till största delen raffinierad i Europa.
Du har stora raff runt hela Europa som importerar råolja och som sedan förser Europa med raffprodukter. Mycket av råoljan vi gör bensin diesel på i Sverige kommer från Ryssland eller Nordsjön.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av bylund »

Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fast det är inte 1,6 kWh el som går åt oftast, utan energin kommer snarare från t ex olja som bränns under raffineringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av 12man »

sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av 12man »

Svenssons skrev:
12man skrev:
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.
men de var inte spörsmålet, men vi exporterar el också netto
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av joel80 »

Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!?

Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av LarsL »

Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja, men en hel del av den energin kommer från att de eldar restprodukter. De är alltså inte el som används till största delen utan oljeprodukter. Men ja vi skulle kunna elda dessa produkter i ett värmekraftverk och göra el av dem. Det blir iofs inte den renaste elen... men energi finns, ja.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
joel80 skrev:
Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!? Bild

Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
Preemraff Lysekil i siffror

Antal fast anställda: ca 600 personer[22]
Inlastningskajer: 1 st
Utlastningskajer: 5 st
Lagringskapacitet:
Råolja: 1 360 000 m³
Halvfabrikat/Färdiga produkter: 937 000 m³
Gas: 34 000 m³
Elförbrukning: 45 MW
Styrluftskompressorer: 5 st
Ångpannor: 3 st
Facklor: 3 st
Brandstationer: 1 st
Jag vet inte om jag räknar fel, men om man använder 45 miljoner W för att framställa 937 miljoner liter färdiga produkter så går det i genomsnitt åt 0,05 W/liter? Sen vet man ju inte, men om de nu bränner restprodukter och använder energin därifrån, hur mycket energi det egentligen går åt?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av 12man »

Kan ej stämma

"Elförbrukning: 45 MW"
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar