Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.

Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Det behöver ju inte vara en fysisk skruvmejsel. Men det blir ju helt klart svårare om det är ihop byggd med ljudsystemet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?
Vild spekulation från min sida, men jag skulle tippa på att det fejkade motorljudet alltid hålls på samma nivå, oavsett vad du har för ljudnivå på musiken du spelar. Nåt annat hade ju varit orealistiskt och orimligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Finns det något annat att klaga på? Annars får man applådera jaguar för en väldigt bra bil då huvudkritiken är ett ambient motorljud.
Hoppas verkligen att css nätverket blir bra utbyggt så det går att ladda snabbt vid långresor. (det kommer gagna alla märken, bara de ges tillgång/tillåtelse att ladda på stationerna)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle nog vilja påstå att en annan huvudkritik gäller hemmaladdning också, dvs enfas som std på en bil med så stort batteri är tvärdåligt milt sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

(jag la in mitt svar i fel tråd, så jag flyttade det hit nu)

Även jag var med och provkörde, och måste säga att det var en väldigt positiv erfarenhet. (och dessutom roligt...)

Det är intressant med ljudet - för mig som inte kör elbil idag (och endast provkört en Model S under några timmar) var det artificiella ljudet inte något jag ens reagerade över. På landsvägskörningen hade jag bilen i comfort eller eco-läge, och vid bankörningen fick jag koncentrera mig på körningen (acceleration osv är ju lite annat än vad jag är van vid).

Det är väl så att om jag skulle ha en I-pace som jag kör dagligen så skulle jag säkert förändra mina krav på tystnad, men utifrån mitt nuläge är det ju en förbättring och det är inte något som skulle stoppa ett köp.

Bland positiva erfarenheter var hur "lätt" bilen känns att hantera/köra i förhållande till sin vikt. Sittställningen var mycket bra, med bra sikt framåt, men klart dåligt att se rakt bakåt. Bakrutan är liten, men sidospeglarna var å andra sidan bra. Och att det är svårt att se bakåt visade ju instruktören tydligt när han backade på en annan bil!

Det spann som bilen (med luftfjädring) kunde höjas/sänkas var mycket större än jag hade kunnat föreställa mig. Positivt med lägre insteg/lasttröskel, som sedan blir högre när man kör.

Infotainment-systemet skulle behöva reagera snabbare, och det tar nog en liten stund att vänja sig vid, men å andra sidan var inte allt självklart för mig när jag satte mig bakom ratten på en Model S, trots en kort genomgång av säljaren. Så det är heller inte något som skulle stoppa mig.

Jag höll koll på förbrukningen under de korta landsvägssträckorna (det var rätt ofta stopp för bil eller förarbyte), och medelförbrukningen för respektive tripp låg mellan 19 och 23. Då körde vi relativt lugnt, men till och från kanske mer "aggressivt" än vad man kanske gör till vardags. Tyvärr ingen motorvägskörning.


AC-laddningen är det som jag mest hänger upp mig på. Att en Clever-box "skall komma i tid för leverans" är inte riktigt tydligt kan jag tycka. Det är trots allt centralt för min dagliga pendling att det här funkar.
Jag kör inte mycket långkörningar, så bristen på 100kW-laddare är inte ett stort problem för mig. Jag har ingen SC längs min dagliga pendling, så ur den synvinkeln är det ingen skillnad - både en Tesla och en I-pace kan ladda på de 50kW-laddare som finns längs den vägen.

Kostnaden talar till I-pace fördel jämfört med en S75D, även inköpspriset enligt konfiguratorerna blir rätt lika en Model S 75D så är leasingkostnaden för företaget lägre för en I-Pace (Autolease), vilket skulle göra den billigare för mig personligen också.

Så totalt sätt är jag väldigt positiv till bilen.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Skriv svar